Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser, för forumet och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Pressinformation

Läkarstudier och gymnasialt studiemedel

Endast ett liten andel av läkarstudenterna tar ut gymnasialt studiemedel – detta trots att många av dem saknar tillräckligt med högskolestudiemedel för läkarstudierna. En möjlig förklaring är att många helt enkelt inte känner till den gymnasiala studiemedelspotten.

I histogrammet nedanför redovisas fördelningen av läkarstudenter mellan olika mängder kvarvarande gymnasialt studiemedel den 30 juni 2015. Urvalet består av läkarstudenter som under läsåret 2014/15 och vid minst ett tidigare tillfälle beviljats studiemedel för läkarstudier i Sverige. Stapeln “?” omfattar de läkarstudenter som inte ingår i statistiken över intervall-fördelningen, antingen för att de inte hade läkarprogram som sin längsta utbildning med studiemedel eller för att de inte sökte, inte beviljades eller inte hade kvar högskolestudiemedel.1

För att bedöma uttaget av gymnasialt studiemedel under läkarstudiernas gång behövs en jämförelse med ett urval från läkarstudiernas början.

I histogrammet nedanför redovisas fördelningen av läkarstudenter mellan olika mängder kvarvarande gymnasialt studiemedel den 30 juni 2015. Urvalet består av läkarstudenter som under läsåret 2014/15 för första gången beviljats studiemedel för läkarstudier i Sverige. Stapeln “?” omfattar de läkarstudenter som inte ingår i statistiken över intervallfördelningen, antingen för att de inte hade läkarprogram som sin längsta utbildning med studiemedel eller för att de inte sökte, inte beviljades eller inte hade kvar högskolestudiemedel.2

I urvalet med de nya läkarstudenterna hade 13,4 % kvar 0-60 veckor av gymnasialt studiemedel. Den motsvarande andelen uppgick till 17,5 % i urvalet med dem som påbörjade läkarstudierna tidigare, vilket innebär att det urvalet hade 237 fler studenter i intervallet 0-60 veckor än vad som hade varit fallet om andelen hade varit exakt densamma som i urvalet med de nya läkarstudenterna (grupperna som representeras av “?” i histogrammen ej inkluderade).

Den låga utnyttjandegraden är anmärkningsvärd med tanke på hur många läkarstudenter som påbörjar läkarstudierna med för få återstående studiemedelsveckor på högskolenivå. Läsåret 2014/15 kan minst 160 av de nya läkarstudenterna misstänkas ha haft kvar färre än 120 veckor av högskolestudiemedlet, detta eftersom 10 % av de nya läkarstudenterna har en tidigare högskoleexamen.

I histogrammet nedanför redovisas fördelningen av läkarstudenter mellan olika mängder kvarvarande högskolestudiemedel den 30 juni 2015. Urvalet består av läkarstudenter som under läsåret 2014/15 för första gången beviljats studiemedel för läkarstudier i Sverige. Stapeln “?” omfattar de läkarstudenter som inte ingår i statistiken över intervallfördelningen, antingen för att de inte hade läkarprogram som sin längsta utbildning med studiemedel eller för att de inte sökte, inte beviljades eller inte hade kvar högskolestudiemedel.2

1 Stapeln “?” beräknades som summan av antalet registrerade läkarstudenter i Sverige höstterminen 2014 (7.499) plus antalet nybörjare vårterminen 2015 (795) vilket ger totala antalet läkarstudenter läsåret 2014/15, minus antalet nybörjare höstterminen 2014 (829) och vårterminen 2015 (795) som tillsammans utgör de läkarstudenter som inte har studerat tidigare, minus antalet läkarstudenter i urvalet (5.792).

2 Stapeln “?” beräknades som summan av antalet nybörjare i Sverige höst-terminen 2014 (829) plus antalet nybörjare vårterminen 2015 (795), minus antalet läkarstudenter i urvalet (1.334).

Källor:
Centrala studiestödsnämnden (via e-mail)
Universitetskanslersämbetet