Kommer jag in med detta reservnummer?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

Backworldsman skrev:Uppsala, reservplats: 121.
Göteborg, reservplats 119.
Umeå, reservplats 25.

Med HP 1,65.

Det är väl nästan lika bra att börja leta bostad i Umeå?

Ungefär hur mycket brukar det röra på sig mellan urval 1 och 2 i Uppsala? Jag noterade att Uppsala bara fick några tiotal fler förstahandssökande än Umeå, och det brukar väl röra på sig rätt så mycket i Umeå mellan urvalen?
Du har ingenting att förlora på att behålla dina reservplatser i Uppsala och Göteborg men det känns som att du kan ställa in dig på att det med största sannolikhet blir Umeå.
lara

Inlägg av lara »

Fick reservplats 39 i Uppsala (HP-kvoten). Antar att urval 2 inte är säkert, men hur brukar det se ut vid reservantagningen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

stina skrev:Tror inte chansen är så stor, men värt att fråga så jag slipper gå och vara nervös i en månad, vad tror du om mina chanser?

umeå- reserv 70 (BII)'

Örebro- reserv 76 (BII)
Troligen räcker det inte vid något av dem. Du har dock ingenting att förlora på att behålla dina reservplatser, det kan ju hända att det rör sig mycket mellan urval 1 och urval 2.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

lara skrev:Fick reservplats 39 i Uppsala (HP-kvoten). Antar att urval 2 inte är säkert, men hur brukar det se ut vid reservantagningen?
De fyra senaste reservintagen (reservnummer enligt urval 2):
#16 #40 #36 #25

Ovanpå detta tillkommer också förändringarna mellan urval 1 och urval 2.
Du verkar alltså ligga bra till, även om ingenting är säkert ännu.
mh643

Inlägg av mh643 »

Hej Nils!
Skulle vara tacksam om du kunde kommentera mina chanser att komma in någonstans i landet.. jag har följande reservnummer på de olika lärosätena i BII 22,11 + HP 0,85:

1. Karolinska: 61
2. Uppsala: 44
3. Lund: 29
4. Göteborg: 29
5. Linköping: 12
6. Örebro: 3
7. Umeå: 2

Tack! :)
Arelig

Inlägg av Arelig »

Såhär gick det för mig i HP-kvoten:
Lund: 127
Linköping: 107
Uppsala: 128
Karolinska: 129
Göteborg: 183
Umeå: 59
Örebro:30

samt att jag blev reserv: 33 i Umeås alternativa urval.
Vad tror du Nils? Finns det chans på Örebro?

Sen en fråga angående antagningen. Om jag kommer in i Örebro i urval 2 och tackar ja, stryks alla mina andra reservplatser då? Vill hellre komma in i Umeå än Örebro, men vågar inte tacka nej till en plats i Örebro om jag väl blir erbjuden en.
Backworldsman

Inlägg av Backworldsman »

Alla utbildningar som är lägre prioriterade än den utbildning som du blir antagen till stryks, du behåller dock din reservplacering i de högre prioriterade utbildningarna förutsatt att du tackat ja till att stå som reserv där.

Så om du har prioriterat Umeå högre än Örebro så kan du utan problem tacka ja till Örebro, och hoppas att komma in i Umeå istället.
Arelig

Inlägg av Arelig »

Åh va gött! Har Örebro som mitt sista val så det var ju bra det. Slipper man hamna i en jobbig situation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linköping - 17
Göteborg - 34

HP-kvoten.

Hur är mina chanser i Göteborg? Är betydligt mer sugen på Göteborg än Linköping.

http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#bi -- Jag har kollat på HP-statistiken här och begrundat lite; men, hur ska man tolka 'Den sist antagne hade reservplacering X efter urval 2'? Siffran är alltså inte applicerbar förrän urval 2 tillkännagjorts? Men tittar vi på Uppsala VT13 så var det hela nummer #40 som kom in--och det kan väl omöjligt ha varit 39 personer som tackat ja i andra urvalet och sedan inte varit närvarande vid uppropet? Hur många platser erbjöd de totalt till HP-kvoten? Var det helt tomt på den sidan av läktaren vid uppropet?

Eller är det jag som missförstått? Var sist antagne #40 i första urvalet? Låter absurt att det skulle vara så stort flux och flöde mellan utbildningarna.
Undrande

Inlägg av Undrande »

Hej!
Har reservnummer 21 i BI kvoten vid läkarprogrammet i Lund, vad är mina chanser?
MVH
Låst