Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser, för forumet och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Pressinformation

Fel om villkor för utländska läkare

På senare tid har villkoren för utländska läkare i Sverige uppmärksammats av både nyhetsmedia och politiska debattörer. Det är bra eftersom det är ett politiskt område som har stor potential för förbättring, särskilt vad gäller de orimligt långa väntetiderna. För att debatten ska utmynna i välgrundade förslag är det dock viktigt att den, så långt som det är möjligt, bygger på fakta snarare än föreställningar.

Två frågor där debattörers uppfattningar verkar avvika från Socialstyrelsens beskrivning är TULE-provets roll respektive villkoren för erfarna specialist-läkare.

Dagens Nyheters ledare den 2 september 2015:

Det räcker inte att vara världsberömd hjärtkirurg för att få jobb på en thoraxklinik. Man måste också ha tillräckliga kunskaper i exempelvis gynekologi, barnsjukvård och psykiatri. Samt inom vårdrelaterad, svensk författning.

Allt detta är i någon mån rimligt. Det är viktigt att alla med legitimationsyrken känner till sin anmälningsplikt gällande exempelvis barn som far illa. Det är också rimligt att en hjärtkirurg kan något om psykiatri eftersom även psykiskt sjuka kan hamna på en thoraxklinik.

Men samtidigt förefaller det orimligt att en superduktig ortoped från Syrien får sitta hemma för att han inte klarade tillräckligt många av gynfrågorna på kunskapstestet. Kanske skulle man i stället börja fundera på om det verkligen är nödvändigt med ett legitimationssystem som ger individen carte blanche att arbeta på vilken klinik som helst.

Folkpartiets debattartikel den 27 oktober 2015:

3. Pröva införandet av en ny sorts läkarlegitimation, ett “vårdens körkort”. I dag krävs godkänt på ett omfattande medicinskt kunskapsprov för att utrikes födda läkare, utan vidareutbildning, ska få sina utbildningar godkända och erhålla svensk läkarlegitimation. Problemet är att väldigt få klarar provet på första försöket. Faktum är att det inte är ovanligt med ett tredje provförsök innan godkänt uppnås.

Det beror på att den svenska läkarlegitimationen kräver generella kunskaper, vilket kan försvåra valideringen av utländsk utbildning och kompetens. En ortoped måste förutom att visa att hen är en skicklig ortoped, även bemästra en rad andra verksamhetsfält, exempelvis psykiatri. I vissa fall vore det kanske bättre att ortopeden i fråga får göra det hen är bäst på, nämligen ortopedi.

Vi föreslår därför att regeringen gör systemet smidigare genom att undersöka möjligheterna att i stället för att enbart ställa krav på generella färdigheter, även se över möjligheten att i vissa fall endast ställa krav på särskilda färdigheter. Dessa färdigheter skulle kunna beskrivas och redovisas i läkar-legitimationen, som ett slags körkort. Det skulle innebära att personen i fråga får arbeta inom ett begränsat verksamhetsfält.

För det första:
Enligt Socialstyrelsens riktlinjer är TULE-provet inte avsett för specialister med betydande erfarenhet inom sina specialiteter – de förväntas istället gå provtjänstgöring inom aktuellt verksamhetsområde under ett halvår. Utifrån en bedömning av deras reella kompetens får de sedan gå vidare till legitimation, kompletterande utbildning eller, i sällsynta fall, TULE-provet. Förutom detta fåtal är det bara specialister utan betydande erfarenhet inom sina specialiteter som ska göra TULE-provet.

För det andra:
TULE-provet är inte ett legitimationsgivande prov – det som erhålls via ett godkänt resultat på provet är behörighet till allmäntjänstgöring (AT). Det är först efter 18+ månader av AT och ett godkänt resultat på AT-provet som tredjelandsläkaren utan vidareutbildning erhåller svensk läkar-legitimation.

Det som TULE-provet testar är alltså huruvida läkaren har de kunskaper som förutsätts under AT. Att kräva tillräckliga och ändamålsenliga kunskaper, i nivå med svensk läkarutbildning, är inte orimligt – man ska kunna lita på att svenska läkare besitter sådana kunskaper som förväntas av svenska läkare. Att en del utländska läkare har svårigheter med att klara provet betyder inte att provet ställer för breda krav, det betyder bara att provskrivarna inte är tillräckligt väl förberedda. Att sänka kunskapskraven kan vara en frestande åtgärd men en rimligare lösning är att erbjuda bättre stöd så att fler kan ta sig snabbare över den svenska TULE-ribban. Det vore ett billigt ekonomiskt pris att betala för en snabbare integration av nya läkare, samtidigt som vi inte skulle tumma på den svenska sjukvårdens personalstandard.

För det tredje:
Den möjlighet som Dagens Nyheter och Folkpartiet efterfrågar, att erfarna specialister ska kunna arbeta som specialister utan att först behöva ta sig genom den svenska legitimationsprocessen, finns redan och kallas för särskilt förordnande. Möjligheten används också, om än med förbehållet att Socialstyrelsen har genomdrivit en ifrågasatt tidsbegränsning.

Om möjligheten till särskilt förordnande inte används tillräckligt ofta så kan landstingen själva åtgärda det genom att ansöka om fler sådana. Om Socialstyrelsens tidsbegränsning av särskilda förordnanden är för snäv, eller om något kriterium är för restriktivt, så kan det åtgärdas på politisk väg. Dessa alternativ vore mindre radikala än ett införande av en partiell läkarlegitimation, som gissningsvis skulle kräva en hel del offentligt utredningsarbete och inte nödvändigtvis tillföra systemet särskilt mycket av praktiskt värde.

Post scriptum 2015-10-30
Läkarförbundet och SYLF kommenterar Folkpartiets förslag:
”Skapa inte A- och B-lag i läkarkåren”

Läkarstudier och gymnasialt studiemedel

Endast ett liten andel av läkarstudenterna tar ut gymnasialt studiemedel – detta trots att många av dem saknar tillräckligt med högskolestudiemedel för läkarstudierna. En möjlig förklaring är att många helt enkelt inte känner till den gymnasiala studiemedelspotten.

I histogrammet nedanför redovisas fördelningen av läkarstudenter mellan olika mängder kvarvarande gymnasialt studiemedel den 30 juni 2015. Urvalet består av läkarstudenter som under läsåret 2014/15 och vid minst ett tidigare tillfälle beviljats studiemedel för läkarstudier i Sverige. Stapeln “?” omfattar de läkarstudenter som inte ingår i statistiken över intervall-fördelningen, antingen för att de inte hade läkarprogram som sin längsta utbildning med studiemedel eller för att de inte sökte, inte beviljades eller inte hade kvar högskolestudiemedel.1

För att bedöma uttaget av gymnasialt studiemedel under läkarstudiernas gång behövs en jämförelse med ett urval från läkarstudiernas början.

I histogrammet nedanför redovisas fördelningen av läkarstudenter mellan olika mängder kvarvarande gymnasialt studiemedel den 30 juni 2015. Urvalet består av läkarstudenter som under läsåret 2014/15 för första gången beviljats studiemedel för läkarstudier i Sverige. Stapeln “?” omfattar de läkarstudenter som inte ingår i statistiken över intervallfördelningen, antingen för att de inte hade läkarprogram som sin längsta utbildning med studiemedel eller för att de inte sökte, inte beviljades eller inte hade kvar högskolestudiemedel.2

I urvalet med de nya läkarstudenterna hade 13,4 % kvar 0-60 veckor av gymnasialt studiemedel. Den motsvarande andelen uppgick till 17,5 % i urvalet med dem som påbörjade läkarstudierna tidigare, vilket innebär att det urvalet hade 237 fler studenter i intervallet 0-60 veckor än vad som hade varit fallet om andelen hade varit exakt densamma som i urvalet med de nya läkarstudenterna (grupperna som representeras av “?” i histogrammen ej inkluderade).

Den låga utnyttjandegraden är anmärkningsvärd med tanke på hur många läkarstudenter som påbörjar läkarstudierna med för få återstående studiemedelsveckor på högskolenivå. Läsåret 2014/15 kan minst 160 av de nya läkarstudenterna misstänkas ha haft kvar färre än 120 veckor av högskolestudiemedlet, detta eftersom 10 % av de nya läkarstudenterna har en tidigare högskoleexamen.

I histogrammet nedanför redovisas fördelningen av läkarstudenter mellan olika mängder kvarvarande högskolestudiemedel den 30 juni 2015. Urvalet består av läkarstudenter som under läsåret 2014/15 för första gången beviljats studiemedel för läkarstudier i Sverige. Stapeln “?” omfattar de läkarstudenter som inte ingår i statistiken över intervallfördelningen, antingen för att de inte hade läkarprogram som sin längsta utbildning med studiemedel eller för att de inte sökte, inte beviljades eller inte hade kvar högskolestudiemedel.2

1 Stapeln “?” beräknades som summan av antalet registrerade läkarstudenter i Sverige höstterminen 2014 (7.499) plus antalet nybörjare vårterminen 2015 (795) vilket ger totala antalet läkarstudenter läsåret 2014/15, minus antalet nybörjare höstterminen 2014 (829) och vårterminen 2015 (795) som tillsammans utgör de läkarstudenter som inte har studerat tidigare, minus antalet läkarstudenter i urvalet (5.792).

2 Stapeln “?” beräknades som summan av antalet nybörjare i Sverige höst-terminen 2014 (829) plus antalet nybörjare vårterminen 2015 (795), minus antalet läkarstudenter i urvalet (1.334).

Källor:
Centrala studiestödsnämnden (via e-mail)
Universitetskanslersämbetet

Linköpings läkarprogram mycket populärare

Antalet ansökningar till svenska läkarprogram slår nya rekord, jämfört med tidigare vårterminer, enligt statistik från Universitets- och Högskolerådet. Ett lärosäte som sticker ut särskilt mycket är Linköpings Universitet där antalet förstahandsansökningar ökade med hela 22 procent, den proportionellt överlägset största ökningen.

Samtidigt lyckas Göteborgs Universitet med att, för den tredje terminen i rad, behålla andraplaceringen bland förstahandsansökningarna.

I listorna nedanför anger parenteserna förändringen jämfört med förra vårterminen.

LÄKARPROGRAM SOM FÖRSTAHANDSVAL

 4.515 (+176) Totalt                 (rekordmånga inför vårtermin)
 1.566 ( +81) Karolinska Institutet  (rekordmånga inför vårtermin)
   775 (  -9) Göteborgs Universitet
   690 ( -21) Lunds Universitet
   548 ( +20) Uppsala Universitet    (rekordmånga inför vårtermin)
   383 ( +27) Umeå Universitet
   363 ( +65) Linköpings Universitet (rekordmånga inför vårtermin)
   190 ( +13) Örebro Universitet

ALLA ANSÖKNINGAR TILL LÄKARPROGRAM

23.172 (+289) Totalt                 (rekordmånga inför vårtermin)
 3.812 (+137) Karolinska Institutet  (rekordmånga inför vårtermin)
 3.445 ( +75) Uppsala Universitet    (rekordmånga inför vårtermin)
 3.350 ( -41) Göteborgs Universitet
 3.310 ( -26) Lunds Universitet
 3.195 ( +52) Linköpings Universitet (rekordmånga inför vårtermin)
 3.044 ( +63) Örebro Universitet     (rekordmånga inför vårtermin)
 3.016 ( +29) Umeå Universitet       (rekordmånga inför vårtermin)

Utförligare material:
Antal ansökande till svenska läkarprogram (historisk utveckling)

Källa:
Universitets- och högskolerådet

Göteborgs läkarprogram på väg att få betygsskala?

Läkarprogrammet i Göteborg kan vara på väg att få en graderad betygsskala istället för dagens godkänt eller underkänt. Akademistyrelsen för Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitets hälsovetenskapliga fakultet, fattade ett principbeslut om detta tidigare i år (protokoll 2015-06-03, § 10):

Styrelsen för Sahlgrenska akademin beslutar
[…]
att uttala sin principiella inställning att graderade betyg ska införas vid Sahlgrenska akademins utbildningar på grundnivå och avancerad nivå,

att uppdra till utbildningsrådet att ge förslag på hur betygssystemen, med graderade betygsskalor, bör utformas för Sahlgrenska akademins kurser och utbildningsprogram, samt tidsplan för sådant införande, samt

att utbildningsrådets utredning och förslag i ärendet ska inges till dekanus senast den 31 januari 2016.

Sahlgrenska akademins studentkår sammanställer studenternas åsikter. Enligt Götheborgske Spionen var betygsförslaget inte förankrat i förväg och på studentkårens sida på Facebook har studenter uttryckt missnöje.

Detta är inte första gången som Sahlgrenska akademin rör sig mot ett införande av graderad betygsskala. Frågan diskuterades öppet år 2013 men den gången slutade det med att ingen förändring gjordes.

I en debattartikel i Läkartidningen år 2009 argumenterade andra personer med anknytning till Sahlgrenska akademin för ett införande av graderad betygsskala, med blandade reaktioner.

Sjunkande antagningsgränser för läkarstudier

Antagningsgränserna vid svenska läkarprogram fortsätter att sjunka och många nya lägstarekord slogs i antagningen till höstterminen. Det var endast BII-kvoten vid Karolinska institutet som krävde det högsta möjliga betygsvärdet (22,50) för antagning – och det knappt.

Faktorer som kan ha bidragit till de sjunkande antagningsgränserna är exempelvis den nya betygsskalan, minskande gymnasiekullar samt utbyggnaden av läkarprogrammen (som visserligen har avstannat men det tar ett tag för kvoternas antagningsgränser att nå sina nya jämviktslägen).

– ”Om säsongsvariationen är lika stor nu som den var mellan det förra läsårets höst- och vårterminer så kan de lägsta gränserna sjunka så lågt som 21,55 i BII-kvoten, 21,00 i BI-kvoten och 20,80 i BIEX-kvoten inför vårterminen 2016,” säger läkarstudenten Nils Karlsson som driver sajten läkarstudent.se.

Diagrammet nedanför visar utvecklingen av de lägsta antagningsgränserna i kvoterna BII, BI och BIEX.

Sammanställningarna av höstens antagningsgränser hittas här:
Reservintaget (källor: lärosätena)
Urval 2 (källa: UHR)
Urval 1 (källa: UHR)

Dagens Nyheter har fel

Häromdagen publicerade Dagens Nyheter en artikel om svenska läkar-studenter i utlandet. I artikeln görs påståenden som är av stor betydelse för artikelns budskap – och därtill felaktiga.

“De svenska läkarstudenterna utomlands blir allt fler, och utgör nu mer än en fjärdedel av läkarstudenterna.”

Tvärtemot det som hävdas blir de svenska läkarstudenterna utomlands allt färre. Under läsåret 2014/15 var antalet svenska läkarstudenter i utlandet det lägsta på 6 år, vilket bland annat uppmärksammades i Läkartidningen. Dagens Nyheter informerades också om detta per e-mail den 13 augusti.

“Den svenska läkarutbildningen är svår att komma in på. Platserna är få och bra betyg är ingen garanti för att komma in.”

Tvärtemot det som hävdas innebär tillräckligt bra betyg faktiskt, i praktiken, en antagningsgaranti. Inför vårterminen 2015 antogs ansökande i BI-kvoten med 21,30 av 22,50, i BIEX-kvoten med 21,09 av 22,50, i BII-kvoten med 21,90 av 22,50 samt i HP-kvoten med 1,70 av 2,00. Av de nationella antagningskvoterna är det bara BF-kvoten som har det högsta möjliga jämförelsetalet som lägsta antagningsgräns – och där minimeras inslaget av lottning genom användning av högskoleprovspoäng som extra kriterium för urval.

Att Dagens Nyheter sprider negativt vinklade uppfattningar om antagningsmöjligheterna, snarare än konkreta fakta, är problematiskt – inte minst med tanke på de skolungdomar vars föräldrar inte är bekanta med den svenska universitetsvärlden och vägarna in i den. Jag har mött många läkarstudenter med utländsk bakgrund som har tackat mig personligen för att läkarstudent.se visade dem att det var möjligt att kämpa sig till antagning och gav dem konkreta mål att sikta mot. Det är djupt rörande att känna att man har förmågan att göra så stor skillnad till det bättre för människors liv – och det blir då en besvikelse att se Sveriges dominerande dagstidning dra i motsatt riktning genom oaktsamhet. Ungdomar behöver inte matas med en diffus, nedtryckande känsla av att “det är svårt”, “det går nog inte”; det de har användning för är snarare tydlig information om att “det här är gränsen som du behöver ta dig över för att nå det här målet”, “det är möjligt med tillräckligt mycket flit”.

Att platserna skulle vara få är också ett mycket relativt påstående. Antalet platser vid svenska läkarprogram har närapå fördubblats sedan 1999 och antalet nyabörjare passerar snart 1,5 % av antalet 19-åringar per årskull.

“[…] de som studerat utomlands återvänder ofta hem efter ­avslutad utbildning. Det är problematiskt, menar Läkarförbundet.

– Det är fel att vi låter andra länder utbilda våra läkare. En läkarutbildning kostar mycket och dessutom behöver länderna ofta sina läkare själva, säger Karin Båtelson, vice ordförande i Läkarförbundet.”

En mycket viktig omständighet som ovanstående stycke inte nämner är att många av de aktuella läkarprogrammen i Östeuropa, om inte rentav alla, är rena exportprodukter – ländernas egna studenter läser vid separata läkar-program, ofta parallellt med de engelskspråkiga läkarprogrammen. Att framställa svenskars köp av läkarutbildning därifrån som att rika Sverige plundrar fattiga östeuropeiska länder på läkare är alltså direkt felaktigt – det är snarare så att de ekonomiskt dynamiska östeuropeiska länderna gör stora vinster på att sälja läkarutbildning till marknadspriser.

Artikeln går även in på frågan om läkarbristen kontra läkarprogrammens dimensionering. Tyvärr omnämns inte den växande problematiken med flaskhalsen mellan svensk läkarexamen och allmäntjänstgöringen (AT) som krävs för att en läkare ska bli legitimerad och behörig till självständig yrkesutövning. Fler platser vid läkarprogrammen ger inte fler läkare om inte landstingen också ökar antalet AT-platser och sedan många år tillbaka räcker de inte för att täcka behovet. Enligt SYLF:s AT-enkät 2015 medförde bristen på AT-platser en genomsnittlig väntetid mellan läkarexamen och AT på 10 månader nationellt och 19 månader i landstinget med längst väntetid.

Sveriges Kommuner och Landsting anser att landstingen bör behålla AT-ansvaret. Om regeringen istället väljer att genomföra läkarutbildnings-utredningens förslag så kan det alltså minska läkarbristen genom att många nya läkare inte längre hålls tillbaka av AT-väntetiden och att läkarna istället får ett förlängt yrkesliv som legitimerade.

Färre svenska läkarstudenter i utlandet

Antalet svenska läkarstudenter med CSN-studiemedel vid utländska läkarprogram har minskat till den lägsta nivån på 5 år, detta enligt statistik från Centrala studiestödsnämnden för läsåret 2014/15. Det verkar allt mer som att toppen nåddes läsåret 2011/12 och att trenden framöver blir en fortsatt nedgång.

Utvecklingen ser dock olika ut i olika länder. Polens antal ligger stilla sedan förra året medan Rumäniens antal sjunker för andra året i rad. Danmarks kraftiga nedgång fortsätter och antalet är nu det lägsta på 13 år. Ett land som sticker ut är dock Lettland där antalet stiger kraftigt, tar fjärdeplaceringen från Ungern och är bara 18 studenter från att ta tredjeplaceringen från Danmark. Inom 2 år kan Lettland ha blivit det näst populäraste landet för läkarstudier utomlands – och Riga Stradiņš universitet har redan tagit andraplatsen bland enskilda lärosäten.

Utförligare material:
Läkarstudenter i utlandet

Källa:
Centrala studiestödsnämnden (specialbeställd statistik)

Mindre lätt att bli antagen i Norge

Norge är fortfarande ett intressant alternativ för svenskar som vill bli läkare utan att behöva betala studieavgifter – men det beror på vilka kvoter som de försöker bli antagna genom.

Sedan förra årets rapport om låga antagningsgränser i Norge har den norska konverteringsskalan blivit betydligt strängare för svenska betyg från innan vårterminen 2014. Även med denna förändring så är dock den lägsta antagningsgränsen fortfarande högre i Sveriges BII-kvot än i Norges ordinær-kvot.

Sveriges införande av den nya betygsskalan har däremot kraftigt sänkt antagningsgränserna i BI- och BIEX-kvoterna, där dessa sjönk lägre inför vårterminen 2015 än vad de var i Norges førstegangsvitnemål-kvot inför höstterminen 2014. Tabellen för Gy11-konvertering ska dock revideras före den 15 mars.

– ”Om den norska konverteringstabellen för Gy11-betyg inte blir snällare så kommer mycket färre svenskar att söka sig till Norge för läkarstudier, det blir främst personer som kvalificerar sig till ordinær-kvoten,” säger läkarstudenten Nils Karlsson som driver sajten läkarstudent.se.

Diagrammet nedanför visar hur de lägsta antagningsgränserna har utvecklats per kvot i Sverige respektive Norge när man räknar bort svenska meritpoäng och norska tilläggspoäng. För enkelhetens skull visas statistiken för Norge per helt läsår – egentligen erbjuder Oslo även vårterminsstarter, om än med samma ansökningstillfälle som höstterminen. De norska gränserna har omräknats till svenska betyg enligt de senast publicerade konverterings-tabellerna.

Länkar för vidare läsning:
läkarstudent.se-sammanställning av norska antagningsgränser
Norges särskilda behörighetskrav
De norska kursernas svenska motsvarigheter
Omräkning av betygsgenomsnitt, multipliceras med 10
Realfagspoeng och språkpoeng
Alderspoeng
Tilleggspoeng

Över 10.000 svenska läkarstudenter

Antalet svenska läkarstudenter har passerat 10.000 och fortsätter att stiga. Ökningen motsvarar en fördubbling sedan läsåret 2000/01.

Av de 10.300 svenska läkarstudenterna återfanns 2.900 vid utländska läkar-program (läsåret 2013/14) och 7.400 vid svenska läkarprogram (vårterminen 2013).

Ökningen lär fortsätta under flera år till, i takt med att den borgerliga regeringens utbyggnad av läkarprogrammen närmar sig fullt genomslag på alla terminer. Ovanpå detta kan dessutom antalet utlandsstudenter komma att öka ytterligare.

Utförligare material:
Läkarstudenter i Sverige
Läkarstudenter i utlandet

Källor:
Universitetskanslersämbetet (registrerade)
Centrala studiestödsnämnden (uträkning från specialbeställd statistik)

Möjligt att köpa läkarutbildning i Sverige

Det är möjligt att köpa läkarutbildning i Sverige. Allt som krävs är att den som betalar är en juridisk person, till exempel ett landsting eller ett företag (dock inte egenföretagare / enskild firma).

Svenska lärosäten utför redan idag uppdragsutbildningar åt arbetsgivare. Enligt en artikel i Lunds universitets magasin gäller det kompetens-utveckling men det finns inte något egentligt hinder för att arbetsgivare skulle kunna köpa hela utbildningar. Cecilia Lundberg, prodekan med ansvar för utbildningsfrågor vid Medicinska fakulteten, uttalade sig om detta i ovan nämnda artikel:

– Det är upplagt för ett moraliskt dilemma när det gäller utbildningar som arbetsgivaren efterfrågar, där söktrycket är högt och där det krävs toppbetyg för att komma in. För regelverket tillåter oss att sälja de här utbildningarna – om vi vill.

Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning säger att:

Ett universitet eller en högskola som har staten som huvudman och som omfattas av högskolelagen (1992:1434) får bedriva uppdragsutbildning […]

[…] med uppdragsutbildning [avses] utbildning som anordnas mot avgift från annan än en fysisk person för den som uppdragsgivaren utser.

Om uppdragsgivaren är svenska staten, en svensk kommunal myndighet, ett svenskt landsting eller en motsvarande offentlig uppdragsgivare […] gäller […] att uppdraget ska avse
1. personalutbildning, eller
2. utbildning som behövs av arbetsmarknadsskäl eller av biståndspolitiska skäl.

När det inte är fråga om en offentlig uppdragsgivare gäller i stället […] att uppdraget ska avse personalutbildning som är ägnad att få betydelse för deltagarnas arbete åt uppdragsgivaren.

Högskolorna får själva bestämma avgiftens storlek. Avgiften skall beräknas så att full kostnadstäckning uppnås.

Detta har flera tunga implikationer.

För det första så kan landsting erbjuda sig att finansiera läkarutbildning i utbyte mot att de utbildade förbinder sig att stanna och arbeta ett visst antal år hos dem.

För det andra så har landstingen haft möjlighet att göra detta i många år, som ett sätt att försöka motverka den lokala läkarbristen och de stora kostnaderna för inhyrning av läkare – men de har ändå inte gjort det. Under förutsättning att studieavgifterna för tredjelandsstudenter motsvarar de avgifter som landstingen skulle behöva betala så skulle det ha kostat dem ungefär 1,3 miljoner kronor per läkarutbildning. Som en jämförelse så uppgick deras kostnader för hyrläkare till 2,86 miljarder kronor under år 2013. Med samma belopp hade de kunnat köpa åtminstone 2.000 grundutbildningar av läkare som sedan skulle vara avtalsbundna till dem under ett antal år. Åtminstone i teorin.

För det tredje så kan företag (och andra juridiska personer) utnyttjas för att kringgå den normala antagningen till läkarprogrammen. Detta skulle å ena sidan kunna yttra sig som att en arbetsgivare inom sjukvården köper en läkarutbildning åt en person tillhörande en underrepresenterad minoritet, till exempel ifall det finns ett stort behov av läkare som kan kommunicera på ett visst språk. Å andra sidan skulle det också kunna yttra sig som att ägaren av ett bemanningsföretag vill ge sin dotter en skjuts framåt i livet och anställer henne inom företaget för att sedan kunna köpa henne en läkarutbildning, med motiveringen att hon då blir mer värdefull som arbetskraft, vilket av en del kan uppfattas som en mindre ädel användning av regelverket.