Diskussioner om fler betygssteg i Göteborg

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Diskussioner om fler betygssteg i Göteborg

Inlägg av Nils »

Under våren har det förekommit diskussioner vid Sahlgrenska Akademin om att införa fler betygssteg för alla utbildningar, inklusive läkarprogrammet.
– Våra studenter kan exempelvis hamna i ett underläge när de ska söka jobb utanför Sverige på grund av att vi bara har underkänt och godkänt vid utbildningarna, säger han.
– Betyg är den fattige studentens bästa vän. Med betyg går man på sina egna meriter [istället för kompisskap och andra icke-objektiva faktorer]. Därför tycker vi att det är rimligt att åtminstone utreda frågan, säger Olle Larkö.
Studentkåren har dock ställt sig negativ till tanken på fler betygssteg.
– Den goda stämning som finns bland studenterna i dag, den som innebär att man hjälper varandra framåt, riskeras, säger Simon Persson, ordförande i Sahlgrenska akademins studentkår.
– Det går inte att se på bara betygen om någon till exempel blir en bra läkare.
– Det finns sätt att utmärka sig som en ambitiös student utan att ändra betygsskalan.
Det var i januari. Några månader senare kunde man läsa följande i SAKS nyhetsbrev för maj månad:
Utbildningsrådet har gemensamt kommit fram till att en förändring av betygssystemet inte ska genomföras, om detta inte är på vetenskapliga grunder. I och med att den mesta forskning inte visar på några fördelar med flera betygssteg för studenter på högskola och universitet känner vi att vi uppnått det vi ville. Vidare diskussioner ska föras i alla utbildningskommittéer och vi har en bra grund att stå på.
För vidare läsning, se:
SAKS diskussionstråd på Facebook
Dagens Medicin: "Motstånd mot fler betygssteg"
Spionen.se: "Studenter ger flergradig betygsskala underkänt"
SAKS majnyheter
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Diskussioner om fler betygssteg i Göteborg

Inlägg av maring »

När jag läser detta undrar jag bara hur det gick sen...
Och något mer jag skulle vilja fråga läkarstudenter: Hur svårt är det att få Godkänd vid Sahlgrenska?
Skriv svar