Vi som söker in VT 13
Re: Vi som söker in VT 13
failade totalt med att citera i inlägget. någon som kan berätta hur man gör?
-
AnnaBanana
Reserv i Göteborg
Hej! Jag sökte in till Göteborgs universitet VT13 och hamnade som 3:e reserv.. Jag har 22.5 och 1.25 hp. Det är 7 platser som tilldelas den gruppen. Känns väldigt osäkert, vad tror ni om mina chanser?
Å ande sidan krävdes inte mer än 22.5 och 1.2 hp HT12 i andra urvalet enligt statistiken..
Så tacksam för svar!! Vågar jag hoppas på att komma in i andra urvalet?
Å ande sidan krävdes inte mer än 22.5 och 1.2 hp HT12 i andra urvalet enligt statistiken..
gomez skrev:failade totalt med att citera i inlägget. någon som kan berätta hur man gör?
[ quote="namn på person" ] Text [ /quote ]
Minus mellanslagen.
Som säkert få eller ingen har missat så finns ju antagningstatistiken under: Antagning och statistik
Där kan man se vilken reserv som var den sista reserv som kallades tidigare terminer. Reservnumret där är efter urval 2.
Tyvärr finns ingen bra statistik tillgänglig på hur utvecklingen brukar se ut mellan urval 1 och 2. För de som söker desperat och försöker bilda en uppfattning kan jag tipsa om den här tråden. Tråden innehåller, liksom denna tråd, många frågor och gissningar gällande antagning, men även en del inlägg som visar tydligt hur utvecklingen såg ut mellan urval 1 och 2 för enskilda personer. Lägg dock inte för mycket vikt i det som skrivs där då det är allt för få exempel för att få ett ge ett bra statistiskt underlag. Vidare kan man spekulera att det inte är en bra metod att samla in data på då personer med mer positiva besked kanske har högre svarsfrekvens. Dessutom kan det vara skillnader mellan HT- och VT-antagningar.
Lycka till alla ni som väntar på kommande besked och grattis till alla som redan har kommit in!
Där kan man se vilken reserv som var den sista reserv som kallades tidigare terminer. Reservnumret där är efter urval 2.
Tyvärr finns ingen bra statistik tillgänglig på hur utvecklingen brukar se ut mellan urval 1 och 2. För de som söker desperat och försöker bilda en uppfattning kan jag tipsa om den här tråden. Tråden innehåller, liksom denna tråd, många frågor och gissningar gällande antagning, men även en del inlägg som visar tydligt hur utvecklingen såg ut mellan urval 1 och 2 för enskilda personer. Lägg dock inte för mycket vikt i det som skrivs där då det är allt för få exempel för att få ett ge ett bra statistiskt underlag. Vidare kan man spekulera att det inte är en bra metod att samla in data på då personer med mer positiva besked kanske har högre svarsfrekvens. Dessutom kan det vara skillnader mellan HT- och VT-antagningar.
Lycka till alla ni som väntar på kommande besked och grattis till alla som redan har kommit in!
Re: Reserv i Göteborg
Hej AnnaBanana!AnnaBanana skrev:Hej! Jag sökte in till Göteborgs universitet VT13 och hamnade som 3:e reserv.. Jag har 22.5 och 1.25 hp. Det är 7 platser som tilldelas den gruppen. Känns väldigt osäkert, vad tror ni om mina chanser?
Jag kan inte garantera någonting men i ditt ställe skulle jag våga hoppas.
Följ gärna läkarstudent.se:s nyhetstips på Facebook! 
Det brukar röra på sig lite grann mellan u1 och u2 för BI i Lund och med reservplats #1 så ser det alltså rätt bra ut.Martion skrev:Blev ju antagen till Göteborg nu men skulle helst vilja plugga i Lund. Har reservplats ett i BI kvoten till Lunds universitet. Vågar någon uttala sig kring mina chanser att komma in? Behöver jag vänta enda tills reservantagningen eller kan jag räkna med att komma in till urval 2?
Stor.fn3919 skrev:Om man är på 14 reservplats i HP på KI hur stor är sannolikheten att man kommer in?
Senaste gången reservintaget inte nådde upp till #14 var HT09 och för din del så tillkommer också förbättringar mellan u1 och u2. Ingen garanti dock (oväntade saker händer ibland) och det är inte heller säkert att du blir antagen i u2.
Re: Reserv Linköping
Vilken kvot? BI (d.v.s. okompleterade gymnasiebetyg)? Jag utgår i mitt svar från att det är BI och om inte så gäller inte svaret.salome skrev:Hej!
Grattis till alla som kommit in!
Själv kom jag in i Örebro men är reserv 42 () på mitt förstahandsval Linköping. Vad tror ni... Har jag någon chans att komma in eller är det kört?
Själv gick jag från reserv 65 till reserv 19 mellan urval 1 och 2 HT11 i Linköping (BI). Efter det kallade Linköping 12 reserver i den kvoten. Jag blev med andra ord inte antagen, men reserv 42 efter urval 1 borde ju blivit antagen just HT11 alltså.
Och mer relevant som nabster skriver så hade du blivit antagen, med ganska god marginal dessutom, om du hade haft den reservplaceringen VT12. Det är alltså absolut inte kört, för att besvara din fråga. Man ska dock ta statistik för vad det är. Det bjuder tyvärr inte på några garantier. Det hela görs inte lättare av att överintaget kan se olika ut, men jag tycker som sagt att det ser bra ut.
Lycka till!
Det räcker mer största sannolikhet men jag törs inte lova att det blir i urval 2.Rrezarta skrev:Kom in på mitt andrahandsval (Lund) med 1.75 i HP och står 4a i kö på Ki genom HP - är det någon (Nilshaha) som har en aning om det kan räcka till att komma in vid andra antagningen?
Tackar!Rrezarta skrev:Måste tillägga att du är grym för att du är så entusiastisk över allas frågor Nils! Tack för hjälpen
Re: HJÄLP SNÄLLA !!
Detta skickade Göteborgs Universitet till mig om reservintaget till VT12...gomez skrev:Jag såg för övrigt någonstans att du skrev att ingen ringdes in VT12 i BII/HP. Detta stämmer inte. Sista antagna reserv i BII/HP efter urval 2 hade 22,5/1,3. Men sista inringda hade 21.9/1,6. Så de måste ha ringt ganska många
Antal tillfrågade reserver (oavsett ja eller nej) i respektive kvotgrupp:
B1: 32 St
B1/HP: 33 st
BII: 6 st
BII/HP: 0 st
BIII: 0 st
BIII/HP: 0 st
BIV: 1 st
BIV/HP: 1 st
HP: 9 st
Meritvärde på sist antagen reserv:
B1: 21.70
B1/HP: 21.70 / 1.70
BII: 22.50
BII/HP: -
BIII: -
BIII/HP: -
BIV: 4
BIV/HP: 4 / 1.60
HP: 1.70