Frågetecken angående betygssnitt

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
drwill

Frågetecken angående betygssnitt

Inlägg av drwill »

Hej! Har efter diverse meningslösa konversationer med skolans SYV inte fått konkreta svar när det kommer till att räkna ut mitt betygssnitt. Jag har ett antal frågor och tänkte därför vände mig till er. Jag går sista året på gymnasiet och vill direkt efter nästa sommar bli antagen till läkarlinjen (suprise).

Hur som helst, i årskurs ett hade jag inte en aning om vad jag ville göra efter gymnasiet eftersom jag ansåg läkarlinjen som en omöjlighet då jag aldrig trodde att jag skulle nå upp till betygsgränserna. Första året gick dock mycket bättre än förväntat och jag uppnådde MVG i allt utom moderna språk steg 3. Jag bestämde mig därför för att ge läkardrömmen en chans och gick in för det på allvar och har nu under trean goda förhoppningar som att moderna språk steg 3 blir mitt enda VG.

Min SYV förklarade att jag kan gå ett specialutformat program som är närliggande till NV och läsa 100p "extra" för att få meriten från tyskan men att det inte skall räknas in i mitt betygssnitt. Stämmer verkligen detta? Kan jag då läsa 50p extra för att ha en kurs som ligger bakom om jag nu skulle få VG i matte E?

Bifogar studieplanen för att inte skapa frågetecken om ni behöver räkna ut betygssnittet. Hoppas på att en snäll själ kan besvara frågan på vad mitt betygssnitt blir då jag söker in till läkarlinjen!:

Biologi A: MVG
Biologi B: MVG
Biologi breddning: MVG
Webbdesign: MVG
Engelska A: MVG
Engelska B: MVG
Engelska C: MVG
Estetisk verksamhet: MVG
Fysik A: MVG
Fysik B: MVG
Historia A: MVG
Idrott och hälsa A: MVG
Idrott och hälsa B: MVG
Kemi A: MVG
Kemi B: MVG
Matematik A: MVG
Matematik B: MVG
Matematik C: MVG
Matematik D: MVG
Matematik E: MVG
Naturkunskap A: MVG
Psykologi A: MVG
Psykologi B: MVG
Svenska A: MVG
Svenska B: MVG
CAD-teknik A: MVG
Företagsekonomi: MVG
Samhällskunskap A: MVG
Religionskunskap: MVG
Projektarbete: MVG
Rättskunskap: MVG
Småföretagande A: MVG
Moderna språk steg 3 (tyska): VG
Totalt antal lästa poäng: 2650

MvH - drwill
Gäst

Re: Frågetecken angående betygssnitt

Inlägg av Gäst »

Jag vet tyvärr inte svaret på din fråga men vill åtminstone tipsa om att mycket snabba kompletteringar kan räknas med i BI-kvoten:

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=809
Skriv svar