Om behörighet
-
Padma Duvvuri
Om behörighet
Min Omräknat meritvärde är 18.12. På antagning.se skrevs att Om omräknade betygsvärde (= preliminära meritvärde) hamnar på 18,12, kommer du att få lägga till 2,25 i meritpoängskompensation (Mk). Så det blir 20,37.
Och Jag läser basår kurser via distans, och jag läser på folkhögskola att få grundläggande behörighet.
är det räcker att bli antagen? eller vad kan jag göra mer?
Jag tog högskolprovet.. men bara 92 av 160. Jag vill ta det igen.
Tack på förehand!
mvh,
Padma Duvvuri
Och Jag läser basår kurser via distans, och jag läser på folkhögskola att få grundläggande behörighet.
är det räcker att bli antagen? eller vad kan jag göra mer?
Jag tog högskolprovet.. men bara 92 av 160. Jag vill ta det igen.
Tack på förehand!
mvh,
Padma Duvvuri
Re: Om behörighet
Utöver grundläggande behörighet måste du också uppfylla särskild behörighet. För läkarprogrammet innebär det kurserna Matematik D, Kemi B, Fysik B och Biologi B.
Ingår de i ditt basår?
Ingår de i ditt basår?
Följ gärna läkarstudent.se:s nyhetstips på Facebook! 
-
Padma Duvvuri
Ja, Jag studerar Kemi A, Fysik B, Biologi A och Matte D denna termin. Nästa ternmin ska jag läsa Kemi B och Biologi B. Men jag vet inte om de kan öka min meritvärde...Nils skrev:Utöver grundläggande behörighet måste du också uppfylla särskild behörighet. För läkarprogrammet innebär det kurserna Matematik D, Kemi B, Fysik B och Biologi B.
Ingår de i ditt basår?
Kurser som du läser på folkhögskola påverkar nog inte ditt meritvärde i gymnasiebetygskvoterna.
Ifall de ingår i en så kallad "allmän kurs", som ger studieomdöme efteråt, så kan du istället försöka få högsta betyget 4 och kanske bli antagen genom BF-kvoten (men då måste du också få bra poäng på högskoleprovet).
För att höja ditt normala meritvärde behöver du få höjande betyg (genom att läsa kurser eller göra prövningar) i vanliga gymnasiala kurser, till exempel via Komvux.
Ifall de ingår i en så kallad "allmän kurs", som ger studieomdöme efteråt, så kan du istället försöka få högsta betyget 4 och kanske bli antagen genom BF-kvoten (men då måste du också få bra poäng på högskoleprovet).
För att höja ditt normala meritvärde behöver du få höjande betyg (genom att läsa kurser eller göra prövningar) i vanliga gymnasiala kurser, till exempel via Komvux.
Följ gärna läkarstudent.se:s nyhetstips på Facebook! 
-
Padma Duvvuri
Så kurser som jag studerar vvid Örebro högskola (http://lily.oru.se/studieinformation/Vi ... 1&sprak=en ) kan inte öka mitt merivärde??Nils skrev:Kurser som du läser på folkhögskola påverkar nog inte ditt meritvärde i gymnasiebetygskvoterna.
-
Gäst
Såvitt jag vet (vilket jag egentligen inte gör, vad gäller utländska betyg, så dubbelkolla gärna detta) så kan inte högskole- eller folkhögskolekurser användas för att höja betygsvärden vid ansökning i Sverige, varken för svenska eller utländska betygsvärden. De kan bara användas för att uppfylla behörighet.