Fysik B på hermods
Fysik B på hermods
Hej !
Jag har bestämt mig för att läsa fysik B på hermods.se då min hemkommun inte kan erbjuda mig plats i skolan för att läsa kursen. Jag har redan ett betyg i kursen men vill höja mig till MVG.
Då jag anser prövningar som ganska svåra känns det en aning lättare för mig att läsa det på hermods.
Nu till frågan; Jag har dessvärre hört att det är ibland ganska enkelt att få MVG i fysik B när man läser på Hermods. Jag är inte ute efter att bara få MVG utan faktiskt förtjäna betyget.
Är det någon som vet om jag, t e x lyckas få MVG/A i fysik B, om det kommer påverka min chans för antagning negativt snarare än positivt? Är det något VHS tittar särskilt på eller spelar det ingen roll var jag har fått min MVG ifrån?
Jätte tacksam för svar !
MVH
Sara
Jag har bestämt mig för att läsa fysik B på hermods.se då min hemkommun inte kan erbjuda mig plats i skolan för att läsa kursen. Jag har redan ett betyg i kursen men vill höja mig till MVG.
Då jag anser prövningar som ganska svåra känns det en aning lättare för mig att läsa det på hermods.
Nu till frågan; Jag har dessvärre hört att det är ibland ganska enkelt att få MVG i fysik B när man läser på Hermods. Jag är inte ute efter att bara få MVG utan faktiskt förtjäna betyget.
Är det någon som vet om jag, t e x lyckas få MVG/A i fysik B, om det kommer påverka min chans för antagning negativt snarare än positivt? Är det något VHS tittar särskilt på eller spelar det ingen roll var jag har fått min MVG ifrån?
Jätte tacksam för svar !
MVH
Sara
-
anonym
Re: fysik B på hermods
Tror inte du får läsa en kurs på Komvux (Hermods om det nu är dem din kommun använder) om du redan har ett slutbetyg i kursen. Vad gäller svårighetsgraden att få bra betyg på Hermods så är den inte särskilt hög, nej. Det spelar ingen roll var man fått sitt betyg ifrån.
Läs "vanliga frågor" hos hermods.. Ja du får läsa fast du har betyg i kursen sedan innan.
-
anonym
Inte om kommunen ska stå för kostnaden väl? Hermods verkar dock "sälja" kurser till 40 kr/poäng. Men vad vet jag..
-
Holm
Sara88 skrev:Hej !
Jätte tacksam för svar !
MVH
Sara
Hej!
Du kan köpa kursen själv på Hermods och betyg är betyg oavsett var de kommer ifrån. Det finns alltså ingen rankning på kvalitén hos betygen.
Dock kan jag (som har läst på Hermods) meddela att det där med att betygen skulle vara lättare eller svårare är lite olika beroende på vilken lärare du har i respektive kurs. Du kommer få jobba för att få ett MVG.
En ytterligare ganska viktig detalj är att Hermods efter årsskiftet inte har betygsrätt. M.a.o. får du skynda på med att köpa kursen om du vill få ett betyg som går att skicka till VHS.
Lycka till!
Anonym: ja det stämmer att min kommun inte betalar för kursen då jag redan har betyg i den men jag ska dock bekosta kursen själv på Hermods.
Holm: tack för svar: jag ska anmäla mig imorgon bitti och betygen måste bli klara senast 9 november. Så jag har drygt 3 veckor på mig men jag ska verkligen plugga helhjärtat!! Jag ska ha en kvinnlig lärare vid namn Marielle, är det någon du känner igen?
Du som har läst på Hermods, har du några bra tips på hur det går till?
Jag har även kontaktat de på Hermods och de säger att gamla fysik b motsvarar nya fysik 1b2 + fy 2 men min studievägledare säger att jag enbart behöver läsa fy 2 för att jag har redan ett betyg i fysik b och behöver därför inte läsa fysik 1b2 . Jag är därför väldigt förvirrad och har därför gått fram och tillbaka mellan Hermods o studievägledarna.
Någon som har koll på detta?
Jätte tacksam för svar
Holm: tack för svar: jag ska anmäla mig imorgon bitti och betygen måste bli klara senast 9 november. Så jag har drygt 3 veckor på mig men jag ska verkligen plugga helhjärtat!! Jag ska ha en kvinnlig lärare vid namn Marielle, är det någon du känner igen?
Jag har även kontaktat de på Hermods och de säger att gamla fysik b motsvarar nya fysik 1b2 + fy 2 men min studievägledare säger att jag enbart behöver läsa fy 2 för att jag har redan ett betyg i fysik b och behöver därför inte läsa fysik 1b2 . Jag är därför väldigt förvirrad och har därför gått fram och tillbaka mellan Hermods o studievägledarna.
Jätte tacksam för svar
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Du bör läsa Fysik B kursen och inte fysik 2, eftersom du har redan betyg i Fysik B! men jag tror inte att det skulle vara någon problem, ty behörigheten till läkarprogrammet är antingen Fysik B eller Fysik 2.Sara88 skrev:Anonym: ja det stämmer att min kommun inte betalar för kursen då jag redan har betyg i den men jag ska dock bekosta kursen själv på Hermods.
Jätte tacksam för svar
Jag rekommenderar dig att läsa Fysik 2 och inte fysik 1b2, eftersom Fysik 2 som gör dig behörig!
Emellertid, tänkte jag bara meddela dig om en viktig grej; För 6 - 8 månader sedan ville jag läsa på Hermods för att höja upp Svenska A från VG till MVG men efter en tid och innan jag betalar något, fick jag veta från min kommun att betyget skulle inte räknas om inte rektor själv sätter in betyget. Då kontakte jag Hermods och de sa att det är inte rektor som sätter in betyget utan någon annan och av denna anledning höjde jag inte upp kursen !
Tänkte bara meddela dig så att du blir 100% att betyget räknas.
Lycka till
Mustafa Al-Attar
-
lakarstudent
Jag läste några kurser via Hermods, de flesta genom kommunen men för en kurs betalade jag själv (för att snabbare få ut mitt slutbetyg). Komvux i min kommun tog med betyget (MVG) utan några frågetecken. Detta var iof för 2-3 år sedan.
Jag minns att det varierade hur lätt/svårt man kunde få MVG hos Hermods beroende mest på vilken lärare man råkade få. Precis som på vilka vanliga (icke Hermods) Komvuxkurserna som helst.
Jag gick mina kurser i olika kommuner (eftersom jag flyttade runt en del) och jag måste säga att på min topplista i kategorin "lättast att få MVG" ligger inte Hermods utan en privat utbildningsanordnare som kör bl.a. vårdutbildningar på vux.gymn. nivå.
Jag minns att det varierade hur lätt/svårt man kunde få MVG hos Hermods beroende mest på vilken lärare man råkade få. Precis som på vilka vanliga (icke Hermods) Komvuxkurserna som helst.
Jag gick mina kurser i olika kommuner (eftersom jag flyttade runt en del) och jag måste säga att på min topplista i kategorin "lättast att få MVG" ligger inte Hermods utan en privat utbildningsanordnare som kör bl.a. vårdutbildningar på vux.gymn. nivå.
Tack så mycket för informationen Nabster! Jag ska definitivt kolla upp det innan jag köper kursen.
Men du säger att fysik b motsvarar fysik 2 men hur blir det poängmässigt?
Fysik 2 är ju bara 100 p och gamla fysik b är 150.
Men du säger att fysik b motsvarar fysik 2 men hur blir det poängmässigt?
Fysik 2 är ju bara 100 p och gamla fysik b är 150.
-
Holm
1) Kommunen har inget med att godkänna dina betyg att göra. VHS Antagningsservice tar emot dina betyg (även de som utfärdas vid ditt lokala Komvux) och lägger in det. Fram tills årsskiftet kommer Hermods ha bibehållen betygsrätt.
2) Jag köpte x antal kurser innan 1/6 i år, eftersom jag då fick läsa efter de gamla betygskriterierna (således slippa det nya betygssystemet). Har hittills inte haft några problem med att få dessa "godkända" av VHS. Dock kan jag tycka att Hermods är lite slöa med att skicka betygsdokumentationen. Fick ringa en del och trycka på. Deras support är av den mindre kommunikativa sorten, men oftast löses problemen och bäst är att ringa.
3) Det låter ganska tajt med tid? Men om du köttar på kan det nog gå utan problem. Märker du att du inte får det betyg du eftersträvar på uppdragen, ta kontakt med läraren och eventuellt justera takten (bättre att nå målet sent, än att bränna chansen).
Jag önskar dig stort lycka till!
2) Jag köpte x antal kurser innan 1/6 i år, eftersom jag då fick läsa efter de gamla betygskriterierna (således slippa det nya betygssystemet). Har hittills inte haft några problem med att få dessa "godkända" av VHS. Dock kan jag tycka att Hermods är lite slöa med att skicka betygsdokumentationen. Fick ringa en del och trycka på. Deras support är av den mindre kommunikativa sorten, men oftast löses problemen och bäst är att ringa.
3) Det låter ganska tajt med tid? Men om du köttar på kan det nog gå utan problem. Märker du att du inte får det betyg du eftersträvar på uppdragen, ta kontakt med läraren och eventuellt justera takten (bättre att nå målet sent, än att bränna chansen).
Jag önskar dig stort lycka till!