Mina chanser? Gissningar!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Weywey

Mina chanser? Gissningar!

Inlägg av Weywey »

Hej alla!

Jag har sökt till alla läkarprogram. Jag har 22,5 i B2-kvoten och 1,3 på HP.

Min prioriteringslista ser ut som följande,

1. KI
2. GBG
3. Lund
4. Uppsala
5. Linköping
6. Örebro
7. Umeå

Chanser? Urval 1, 2 och Reserv? Vad tror ni om höstens antagning? Fritt fram att gissa.

Skulle bli glad om (även) Nils kunde svara. Tack på förhand! :)
Cedric

Re: Mina chanser? Gissningar!

Inlägg av Cedric »

Varför spekulera?
Du får svar svart på vitt när väl antagningen är gjord.
Ha tålamod!
Weywey

Inlägg av Weywey »

Cedric skrev:Varför spekulera?
Du får svar svart på vitt när väl antagningen är gjord.
Ha tålamod!
Ja det vet jag men jag har inte tåladmod och vill höra andras åsikter, precis som många andra på det här forumet :)
Doctor_Doctor

Inlägg av Doctor_Doctor »

Säkrast borde vara att titta på antagningsstatistiken från HT 2011 och HT 2010. Med tanke på den så kommer du antagligen komma in på samtliga lärosäten redan vid första urvalet, definitivt vid andra urvalet och lika säkert som att solen går upp i morgon vid reservantagningen. Reservationen skulle kunna vara KI där dina chanser är mycket goda men inte 100%.

Dina chanser i procent enligt min "prognos":

1. KI (85%)
2. GBG (100%)
3. Lund (99%)
4. Uppsala (99,9%)
5. Linköping (100%)
6. Örebro (100%)
7. Umeå (100%)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Weywey skrev:Hej alla!

Jag har sökt till alla läkarprogram. Jag har 22,5 i B2-kvoten och 1,3 på HP.

Min prioriteringslista ser ut som följande,

1. KI
2. GBG
3. Lund
4. Uppsala
5. Linköping
6. Örebro
7. Umeå

Chanser? Urval 1, 2 och Reserv? Vad tror ni om höstens antagning? Fritt fram att gissa.

Skulle bli glad om (även) Nils kunde svara. Tack på förhand! :)
Hej Weywey!

Utifrån ht'11-gränserna bör du med relativt god säkerhet klara antagning i Linköping, Örebro eller Umeå. Något mindre men fortfarande god sannolikhet för Lund. Mindre sannolikhet för Uppsala och Göteborg, minst för Karolinska Institutet.

Du bör vara antagen någonstans senast urval 2, möjligt att ett högre rangordnat alternativ ger antagning i reservurvalet.

(Det kan egentligen vara bättre än det låter, jag försöker bara att vara konservativ i bedömningen så att eventuella överraskningar blir goda snarare än dåliga.)

Lycka till!
Weywey

Inlägg av Weywey »

Doctor_Doctor skrev:Säkrast borde vara att titta på antagningsstatistiken från HT 2011 och HT 2010. Med tanke på den så kommer du antagligen komma in på samtliga lärosäten redan vid första urvalet, definitivt vid andra urvalet och lika säkert som att solen går upp i morgon vid reservantagningen. Reservationen skulle kunna vara KI där dina chanser är mycket goda men inte 100%.

Dina chanser i procent enligt min "prognos":

1. KI (85%)
2. GBG (100%)
3. Lund (99%)
4. Uppsala (99,9%)
5. Linköping (100%)
6. Örebro (100%)
7. Umeå (100%)
Hej Doctor_Doctor!

Tack för din kommentar. Tror dock att du missade att jag skrev B2 kvoten. Tror inte jag har så goda chanser som du skrev. :)
Weywey

Inlägg av Weywey »

Hej Weywey!

Utifrån ht'11-gränserna bör du med relativt god säkerhet klara antagning i Linköping, Örebro eller Umeå. Något mindre men fortfarande god sannolikhet för Lund. Mindre sannolikhet för Uppsala och Göteborg, minst för Karolinska Institutet.

Du bör vara antagen någonstans senast urval 2, möjligt att ett högre rangordnat alternativ ger antagning i reservurvalet.

(Det kan egentligen vara bättre än det låter, jag försöker bara att vara konservativ i bedömningen så att eventuella överraskningar blir goda snarare än dåliga.)

Lycka till!
Tack Nils!! Du är underbar! Tack för en jättebra sida! :tummeupp:
Alvert

Inlägg av Alvert »

Jag förstår weywey precis!
Här är ännu en utan tålamod som i sin frustration försöker se om oron kan lugnas av någon bra spågumma/spågubbe. Nä men vad jag förstått har användare på forumet ganska god vana av att försöka förutsäga antagningsgränserna i och med att det nu är så pass klurigt att komma in. Själv har jag verkligen kämpat mig igenom gymnasiet och snubblandes över mållinjen har jag nu 22,5 och 1,4 på högskoleprovet (bara gjort hp en gång dock :/ dumt!!) vilket jag är så fruktansvärt glad och stolt över givetvis. Drömmen om att bli läkare har nu funnits bredvid mig i 3 år och nu undrar man ju såklart om drömmen är möjlig. :smart:

Vad tror ni om mina chanser på Göteborg i B1 med dessa förutsättningar? Skall jag oroa mig?? (andra är Lund, tredje Uppsala)
Wiiizzy

Inlägg av Wiiizzy »

Alvert skrev:Vad tror ni om mina chanser på Göteborg i B1 med dessa förutsättningar? Skall jag oroa mig?? (andra är Lund, tredje Uppsala)
Med tanke på att alla med 22,4 i B1 H11 blev antagna i första urvalet är dina chanser bättre än bra.
Senast redigerad av Wiiizzy den 13 jun 2012, 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Iia

Inlägg av Iia »

Jodå, spågummor/spågubbar eftertraktas här med! Undrar över samma kvot (BII), har 22,5 och 1,7 i HP (har sökt alla program). Jag bor i ett annat land och vet inte om jag borde börja leta efter en bostad och planera saker och ting, jag har hört att bostadssituationen är riktigt svår men vet ju ej om jag kommer in. Har även kollat statistiken och det verkar ju som att BII-kvoten är väldigt liten, då bara ett tiotal tas in av fler än tusen sökande? Varmt tack för svaren & mycket lycka till till alla sökande!
Låst