Gjorde högskoleprovet för första gången i lördags och det gick sådär.. enligt förra normeringen hamnar jag antagligen på 1.2. Jag läser just nu sista året på NV-linjen och förhoppningsvis kommer jag att gå ut med 22.5 (B1).
Nu oroar jag mig ganska mycket över antagningen till hösten, finns det någon risk att HP-urskiljningen ökar? Förra året var den enligt statistiken här 1.1 och för reserverna hamnade den på 0.9. Vill så gärna in på KI!!!
Risk finns det ju alltid... Jag tror tyvärr inte att jag kan bedöma den mycket bättre än du dock:/ Det finns ju vissa faktorer man kan räkna in men i slutändan är det en viss slumpfaktor också. Saker att beakta är exempelvis:
*Hur många som är födda 93 jämfört med 92.
*Det nya högskoleprovet.
*Om antalet platser vid lärosätet ökat sedan förra året eller inte.
Jag vet inte om KI har utökat antalet platser mellan H11 och H12 och jag vet inte hur årskullarna skiljer sig i antal. Men detta borde inte vara så svårt att ta reda på. Effekterna av det nya högskoleprovet är svårt att förutspå men det diskuterades en del här på forumet inför antagningen till VT12.
Det är i alla fall en tröst att du med ganska stor säkerhet kommer in på våren om inte annat (med 22.5 BI då alltså). Chans finns också att på våren komma in med lägre än 22.5 men den chansen är ju givetvis mindre.
Wiiizzy skrev:Risk finns det ju alltid... Jag tror tyvärr inte att jag kan bedöma den mycket bättre än du dock:/ Det finns ju vissa faktorer man kan räkna in men i slutändan är det en viss slumpfaktor också. Saker att beakta är exempelvis:
*Hur många som är födda 93 jämfört med 92.
*Det nya högskoleprovet.
*Om antalet platser vid lärosätet ökat sedan förra året eller inte.
Jag vet inte om KI har utökat antalet platser mellan H11 och H12 och jag vet inte hur årskullarna skiljer sig i antal. Men detta borde inte vara så svårt att ta reda på. Effekterna av det nya högskoleprovet är svårt att förutspå men det diskuterades en del här på forumet inför antagningen till VT12.
Det är i alla fall en tröst att du med ganska stor säkerhet kommer in på våren om inte annat (med 22.5 BI då alltså). Chans finns också att på våren komma in med lägre än 22.5 men den chansen är ju givetvis mindre.
Lycka till!
Tack för svaret!
Undrar dock.. hur kan man ta redo på ifall de har ökat lärosätena? Brukar KI göra det?
Enligt statistiken var hp-urskiljningen 1,3 HT 2010 1,1 HT 2011 så jag håller verkligen tummarna!!! Eller bör jag leta runt efter ett heltidsjobb istället (:/)... och söka in till VT 2013?
Gäst skrev:
Enligt statistiken var hp-urskiljningen 1,3 HT 2010 1,1 HT 2011 så jag håller verkligen tummarna!!! Eller bör jag leta runt efter ett heltidsjobb istället (:/)... och söka in till VT 2013?
Jag är ganska säker på att du kommer in. Men som du säkert inser är det inte helt givet. Jag skulle nog ställa in mig på att börja på KI till hösten om jag vore du. Men det är ju alltid bra att ha alternativ...
Wiiizzy skrev:
http://xn--lkarstudent-l8a.se/forum/vie ... =85&t=1477
Enligt översta inlägget i länken ovan ökar KI med 6 platser. Om 1/3 av de går till HP-kvoten så borde den öka med 2 platser.
Jag är ganska säker på att du kommer in. Men som du säkert inser är det inte helt givet. Jag skulle nog ställa in mig på att börja på KI till hösten om jag vore du. Men det är ju alltid bra att ha alternativ...
åh okej känns lite bättre! får nu satsa stenhårt de kvarstående månaderna!
Antalet läkarstudenter som blir antagna per termin ökar med +3 vid det lärosätet. Däremot är det inte säkert att utökningen kommer att fortsätta i just den takten framöver.