Hur hittar man studentbostad?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
20100366

Hur hittar man studentbostad?

Inlägg av 20100366 »

Har inga ködagar i varken Lkpg, Lund eller Uppsala som är mina favoritval.

Planerar att köpa bostad men inser jag behöver tak över huvudet fram till jag får nycklarna i handen. Kan ju ta ett tag

Går det att lösa på något sätt? Att betala överpris räknar jag med.

Är jag körd? Hur går man tillväga för att få bostad? Blocket?
empezar

Re: Studentbostad

Inlägg av empezar »

Blocket funkar. Om det krisar rejält kommer säkert någon av dina faddrar att bistå med soffa.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Wiiizzy

Inlägg av Wiiizzy »

Finns flera alternativ. Som Empazar skriver kan man säkert få soffa hos fadder, men även hos kursare. Är det bara tak över huvudet man vill ha så löser det sig enkelt.

Ofta kan man hitta något via blocket. Man hittar alltid något utanför staden i alla fall. Så om du är beredd att betala överpris för ett rum i en villa i en by utanför så är det lugnt.

Om du är under 35 år och bosatt utanför Skåne så har du helt ok chanser att få korridorum i Lund vi www.afb.se redan vid kursstart. (Speciellt om du söker till våren, det är generellt lättare med boende då)
Det finns en flik på hemsidan som heter "Studentbostad" som ligger under "Antagning i Sverige". Där finns länkar till diverse bostadsförmedlingar på orterna.
LillaSnigel

Inlägg av LillaSnigel »

Jag studerar själv i Linköping, och det intryck jag fått är att det är mycket lättare att få en bostad här än i Lund eller Uppsala. Om du ställer dig i kö på studentbostäder nu (om du inte redan gjort det) så är det mycket möjligt att dina poäng kommer att räcka till ett rum i korridor i höst, särskilt om du nu är skriven utanför Östergötlands län, då studenter som kommer från orter längre bort har företräde till just korridorrum (så var det åtminstone för två år sedan).

Det brukar även finnas och bildas en hel del kollektiv som går att ansluta sig till. Kåren har även en bostadspool, samt nödbostäder för studenter som inte hittat någonstans att bo. Även de som kommer till Linköping som reserver helt utan bostadsplaner brukar hitta någonstans att bo ganska snart, trots bostadsbristen, men är man väldigt kräsen kan det såklart bli svårare.

Lycka till!
20100366

Inlägg av 20100366 »

Tack för alla svar. Ställde mig i kö i fredags i Linkan. Får se sen var jag landar.
Skriv svar