peppa tsm?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
martinaa

peppa tsm?

Inlägg av martinaa »

Goddag!

jag har bestämt mig för att satsa fullt ut på att bli läkare, tyvärr har jag inte betygen som krävs så kommer att läsa upp till 22,5 samt skriva högskoleprovet.
ligger just nu på 20,5 med merit så är några gymnasiekurser jag läser upp via komvux, högskoleprovet har jag aldrig gjort förut så har ingen aning om hur bra/dålig jag är på det (:

är det någon som är i liknande situation? som vill tagga lite? jag är sjukt fokuserad på mitt mål just nu, men samtidigt känns det väääääldigt långt borta. Sitter och pluggar själv 9 timmar om dagen, har minst ett år av detta liv framför mig, men det är det lätt värt!

mvh
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: peppa tsm?

Inlägg av Nils »

Det låter som att du är på god väg, keep up the good work! :)
Ems92

Inlägg av Ems92 »

Hejhej!

Min situation liknar din men jag satsar för fullt på BII-kvoten eftersom att den passar min situation bäst. Just nu har jag två kurser kvar att komplettera, men det känns nästan omöjligt att sätta ett MVG på en prövning i Fysik B :olycklig:

Jag håller med om känslan inför HP, det känns som att jag har för höga förväntningar ibland :visslar:

Annars är det bara att plugga, lycka till! :tunga:
pepp pepp pepp!
c3m92

Inlägg av c3m92 »

Hej!

Sitter i samma sits som du, måste höja betygen via komvux men har grymt svårt att motivera mig. Har ni några konkreta tips för att höja motivationen?
Spock

Inlägg av Spock »

Svar till c3m92:
Motivering är avgörande för hur bra man presterar. Det är helt normalt att tappa motivationen ibland. Det drabbar oss alla. Men det är viktigt att intala sig själv att man faktiskt kan. Man måste se till sitt slutmål. Jag brukar tänka: kan en annan person fixa MVG i ett ämne, varför skulle inte jag kunna göra detsamma? Bra betyg har endast att göra med motivation och intresse. Har man ett MVG i en kurs så säger inte det så mycket om ens intellekt, utan mest om hur motiverad man har varit. Mitt tips för att hitta motivation är att inte "sjunka in" för mycket i studierna utan att försöka ägna sig åt någon hobby, träffa vänner, hitta på saker. Alltså vila sin hjärna från pluggandet regelbundet. Läser man på distans så kan det ibland vara svårt att hitta motivation. När man känner att man har för mycket att göra och för lite tid att göra det på så brukar motivationen svikta. Det är viktigt att ha en realistisk tidsplanering när vi pratar om att läsa upp betyg. Det får faktiskt ta den tiden det tar! Du får inte glömma att du kan pröva fysik b (eller vilken kurs som helst) hur många gånger du vill. Och beroende på hur mycket tid och energi du lägger ner så kommer du självklart förr eller senare att få ett MVG/A! Men det är viktigt att du håller alla dörrar öppna. Plugga HP parallellt med dina studier. Du måste känna vad som är rätt för dig. Men framförallt, låt det ta den tiden det tar! Lycka till, kan de andra så kan du också! PS visa läraren vilket betyg du satsar på tidigt så kommer de säkert att hjälpa dig att uppnå det.
Skriv svar