behöver lite guiding :)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
emilie92

behöver lite guiding :)

Inlägg av emilie92 »

Hej allihop,

Är här för att få lite råd om hur jag ska gå till väga för att komma in på min drömutbildning. läkarprogrammet helst KI.

Tog studenten förra året med ett betygssnitt som inte är i närheten av det som behövs för att kunna komma in i hela sverige.

Har provat på Högskoleprovet 2 ggr nu som jag inte hann plugga till, men ska köra det igen nästa månad och har pluggat ganska så rejält. Har ändå inte stora förhoppningar, tror inte man kan höja sig så mkt från 0.6 på ett halvår. men har i tanke att fortsätta plugga inför nästa HP.

Min fråga är nu om jag går på rätt spår.. ska jag satsa mest på HP eller borde jag komplettera också (många ämnen att plugga upp i så fall samt tar tid + pengar)?

finns det några andra alternativ?

tacksam för svar
Wiiizzy

Re: behöver lite guiding :)

Inlägg av Wiiizzy »

Hej!

Du lär ju efter nästa HP få en ganska bra uppfattning om dina möjligheter. Höjer du dig till en bit över 1.0 nu så kan du säkert i framtiden få över 1.5 utan allt för betungande plugg, vilket brukar vara kring det som behövs för att få göra PIL vid KI. Mer om PIL finns att läsa här på hemsidan. Annars har Umeå också ett alternativt urval, men även där krävs ett stabilt högskoleprovsresultat.

Nu skriver du ju inte hur många ämnen du inte har MVG i och det är därför ganska svårt att säga om du bör läsa upp dem eller inte. Jag vet heller inte hur svårt du tror att det kommer vara just för dig att läsa upp ämnena. Kände du att du var nära MVG i gymnasiet går det säkert ganska snabbt att läsa upp betygen. Men man kan i alla fall säga att i regel (undantag förekom senaste vårintaget i Umeå och Örebro) så behövs 22,5 i BII, vilket alltså är det man bör sikta på. Speciellt om man vill in på KI. Att läsa upp betygen är nog iaf enligt mig det säkraste sättet att bli antagen om du inte tror dig kunna skriva 1.8+ på HP.

Vidare finns ju möjligheten att studera utomlands, men generellt sett kan man säga att det antingen kostar ganska mycket pengar (ex. Polen) eller kräver goda betyg (Norge, Danmark).

Allt ovanstående kan man läsa om under flikarna "Antagning" respektive "Antagning i utlandet". Där nämns även vägen via biomedicinprogrammet i Umeå.

Hoppas att det inte blev allt för negativt svar:/ Lycka till på högskoleprovet!

mvh
noor

Inlägg av noor »

Tack för svaret!

ämnen jag behöver plugga upp är många, fick 16 i snitt så det säger ganska mycket...

sen att plugga hemma själv kan också vara svårt då man inte har någon lärare att få hjälp ifrån.. borde jag ändå prova att ta något ämne och plugga upp bara för att se hur det går?

vad jobbigt det här känns.. :/
emelie92

Inlägg av emelie92 »

Tack för svaret!

ämnen jag behöver plugga upp är många, fick 16 i snitt så det säger ganska mycket...

sen att plugga hemma själv kan också vara svårt då man inte har någon lärare att få hjälp ifrån.. borde jag ändå prova att ta något ämne och plugga upp bara för att se hur det går?

vad jobbigt det här känns.. :/
Skriv svar