Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
diskborste

Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)

Inlägg av diskborste »

Hej alla glada!

Hoppas att ni har bättre koll på det här med antagning till läkarskolor än jag har. Själv är jag ganska förvirrad av alla olika urvalsgrupper och tillvägagångssätt! :P

Hur som helst, jag gick ut gymnasiet med 19,5 för drygt fem år sen, och pluggade upp det till 20,0 ett år efter studenten. Redan här är jag förvirrad, då jag inte har haft möjlighet att få över 20,0 som man kan få idag. Hamnar jag i en specialgrupp för de som inte tillhör detta nya system med max 22.5?

Sedan har jag inte läst Kemi B eller Biologi A eller B. Kemi A läste jag, men valde att inte ta med denna kurs på mitt betygsdokument eftersom jag hade VG i kursen.

Hur tycker ni jag ska göra för att komma in på Karolinska? Var ska jag läsa upp kurserna som fattas (biologi och kemi) och borde jag satsa stenhårt på högskoleprovet? Har jag någon användning för mina gymnasiebetyg etc?

Hoppas att någon vänlig person kan reda ut mina frågetecken! :)
Spock

Re: Förvirrad - hur bör jag gå tillväga? :)

Inlägg av Spock »

Hej!
Jag funderar på om du kan tillgodoräkna dig (eventuellt) redan läsa meritkurser då ditt betyg är 5 år gammalt, men kanske någon annan som vet?

Ja, du har definitivt användning av dina gymnasiebetyg!
Eftersom du redan har ett snitt på 20,0 (kompletterat) så råder jag dig till att läsa ett basår med de kurserna som du behöver för behörighet till läkarprogrammet. Fördelen att läsa kurserna på ett "basår", jämfört med t.ex. Komvux är att du inte måste lägga tid på att sätta MVG i kurserna då ett basår inte påverkar ditt snitt.
Du kan istället fokusera på att skaffa dig ett acceptabelt HP resultat som du kommer att behöva om du vill ta dig in på KI.
komplettera med kurser som ger meritvärde så att du erhåller full meritpoäng(2.5) . Observera att om du meritvärdeskompletterar räknas inte de kursbetygen med i ditt betygssnitt vilket innebär att du kan tenta av dem med en prövning då du enbart behöver ett G).
Exempel på meritkurser är engelska C (som ger 1,0 och observera att du inte behöver engelska B). Språk (exempel steg 5 ger dig direkt 1,5). Samt Matte E. Som tidigare nämnts på forumet så kommer det att skapas nya mattekurser med möjlighet till meritpoäng.

Kvoterna som du har en chans på är kompletteringskvoten med HP-urskiljning, eller den "rena" HP kvoten (där de bara tar hänsyn till ditt HP resultat), eller särskilt urval (PIL).

Lycka till! :)
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Spock skrev:Hej!
Jag funderar på om du kan tillgodoräkna dig (eventuellt) redan läsa meritkurser då ditt betyg är 5 år gammalt, men kanske någon annan som vet?

Ja, du har definitivt användning av dina gymnasiebetyg!
Eftersom du redan har ett snitt på 20,0 (kompletterat) så råder jag dig till att läsa ett basår med de kurserna som du behöver för behörighet till läkarprogrammet. Fördelen att läsa kurserna på ett "basår", jämfört med t.ex. Komvux är att du inte måste lägga tid på att sätta MVG i kurserna då ett basår inte påverkar ditt snitt.
Du kan istället fokusera på att skaffa dig ett acceptabelt HP resultat som du kommer att behöva om du vill ta dig in på KI.
komplettera med kurser som ger meritvärde så att du erhåller full meritpoäng(2.5) . Observera att om du meritvärdeskompletterar räknas inte de kursbetygen med i ditt betygssnitt vilket innebär att du kan tenta av dem med en prövning då du enbart behöver ett G).
Exempel på meritkurser är engelska C (som ger 1,0 och observera att du inte behöver engelska B). Språk (exempel steg 5 ger dig direkt 1,5). Samt Matte E. Som tidigare nämnts på forumet så kommer det att skapas nya mattekurser med möjlighet till meritpoäng.

Kvoterna som du har en chans på är kompletteringskvoten med HP-urskiljning, eller den "rena" HP kvoten (där de bara tar hänsyn till ditt HP resultat), eller särskilt urval (PIL).

Lycka till! :)
Otroligt bra svar Spoke :tummarupp:
Mustafa Al-Attar
diskborste

Inlägg av diskborste »

Grymt svar! Tack :)

Ett basår på KTH är heltidsstudier och man lär sig kemi, biologi, kemi och matte-kurserna från gymnasiet? Jag läser ekonomi på Handels nu och har cirka 1,5 år kvar. Kan man läsa basåret parrallellt med ekonomin och endast läsa kurserna som handlar om kemi och biologi? (mattekurserna och fysikA&B) har jag redan mvg i.

Var läser man kurserna som ger extra poäng över 20,0?

Vad tror du behövs på HSP för KI i samband med 20,0 i betyg + basår? Hur mycket lägre poäng på HSP godtas jämfört med om jag inte hade så bra gymnasiebetyg?

Hoppas på ett lika välskrivet svar! :)
Terese

Inlägg av Terese »

Hej,

Jag skulle vilja tipsa dig om ett basår som går på distans på Örebro Universitet. De har kontinuerlig antagning och du kan läsa fritt vilka kurser du vill. Detta är nog den bästa lösningen för dig som vill läsa klart på Handels. :)

Kurserna som ger extra poäng/meritpoäng över 20,0 kan du läsa på Komvux och andra liknande vuxenutbildningar. Även de finns på distans ifall du skulle vilja läsa dem parallellt med din nuvarande utbildning. Där är det nog bäst ifall du kontaktar något Vägledningscentrum eller studievägledning i din hemkommun, så vet de på vilket sätt du kan läsa dem. :)

Angående vad som behövs i urvalet till KI vet nog "Spock" detta bättre, men du kan se den senaste antagningsstatiken för alla urvalsgrupper här på Läkarstudent.se under fliken "Antagning".

Lycka till och hoppas det går bra! :)
diskborste

Inlägg av diskborste »

Tack Terese! Väntar på förtydling av Spock då :)

Okej, säg att jag pluggar upp kemin och biologin genom basår på distans. Detta görs med syftet att jag inte ska hamna i en sämre kvot. Gäller det fortfarande fast jag pluggade upp ett par kurser direkt efter jag gick ut gymnasiet? Sedan tänker jag på meritpoängen och om jag läser kurser som gör att jag hamnar över 20,0. Borde inte dessa isåfall också placera mig i den sämre kvoten? :)
diskborste

Inlägg av diskborste »

Sedan en snabb fråga. Behöver jag läsa om Kemi A då den kursen inte står med på mitt betygsdokument? Läste fler kurser än minimum och valde att inte ta med den då jag inte fick MVG i den :)
Spock

Inlägg av Spock »

Bra svar från Terese.

Du frågar om du måste läsa om kursen Kemi A då du har läst den tidigare men den inte står med i ditt slutbetyg. Självklart behöver du visa att du har läst Kemi A för att vara behörig till läkarprogrammet. Om du inte har MVG i den råder jag dig till att läsa den på basåret.

Oavsett hur du gör så kommer du att prövas i kompletteringskvoten (B2). Eftersom du saknar full behörighet till läkarprogrammet i ditt slutbetyg kommer du inte prövas i direktkvoten. Du försämrar alltså inte dina chanser hur du än väljer att komplettera.

Precis som Terese skrev så kan du läsa ett basår på distans på Örebro universitet. Jag tror inte att du kan läsa in (full) naturvetenskaplig behörighet på ett tekniskt basår på KTH (oftast saknas Ke B och Biologi på de tekniska basåren). Dock kanske de har kurserna som tillval.

Eftersom det har skett (och kommer att ske) stora reformer vad gäller antagningsregler och betyg är det svårt att sia om vad som kommer att krävas för antagningspoäng inom den närmaste framtiden för KI. Snegla gärna lite på gammal statistik från föregående år.
Det du skall göra är alltså att skaffa dig ett bra HP resultat.
Läsa in behörighet för läkarstudier (ex. genom ett basår).
Meritvärdeskomplettera upp dina betyg till 22,5.
Sök in!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har för mig att enbart de specifika behörighetskurserna räcker för den särskilda behörigheten, att man t.ex. inte behöver läsa Kemi A alls och det räcker med Kemi B.
diskborste

Inlägg av diskborste »

Tack igen!!

Stämmer det som personen innan mig skrev, alltså att jag endast behöver läsa Kemi B respektive Biologi B? Jag anmälde mig nyss till distans på Örebro Biologi A till våren.

Var vänder man sig enklast för att tillgodogöra sig de extra gymnasiepoängen?

:)
Skriv svar