Beslut om de nya antagningsreglerna

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Beslut om de nya antagningsreglerna

Inlägg av Nils »

sa++ skrev:Detta låter mycket märkligt, ang. Eng. B och Eng. C.
Om man går ut nu till sommaren och har räknat med att få maximal meritpoäng tack vare eng. B och sedan ändrar de mitt i terminen. De menar alltså att har man eng. B så får man inte längre meritpoäng?
Ja, från 2014.

Ifall jag minns rätt så är det för att Engelska B blir ett behörighetsämne och sådana är inte tänkta att kunna ge meritpoäng.

http://tremedia.se/index.php?option=com ... &Itemid=69
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: supertacksam för svar

Inlägg av Nils »

Cecilia skrev:Hej!
Jag har 2 frågor:

1. hur påverkar de nya antagningsreglerna mig, som bara söker in på HP ( 1,8 ) ? Mina betyg räcker inte till ändå.

2. En kvalificerad gissning - tror ni att 1.8 kommer hålla vid 2:A urvalet även de närmsta 3 åren?

Tack på förhand!
Mvh

Cecilia
Hej Cecilia!

1. Så länge du uppfyller behörighetskraven (grundläggande och särskilda) så påverkas du inte i HP-kvoten.

2. Mycket svårt att säga. Å ena sidan ökar antalet platser (svagare konkurrens), å andra sidan kan det nya högskoleprovet gynna särskilt sådana som är intresserade av läkarprogrammet som då tar emot en större andel av de högre HP-resultaten (svårare konkurrens) och alla de som saknar konkurrenskraftiga kompletteringsfria betyg konkurrerar om färre betygplatser än tidigare vilket försvårar BII/HP-konkurrensen vilket i sin tur får fler målmedvetna att arbeta på att höja sitt HP-värde (med svårare konkurrens i HP-kvoten som bieffekt).
howudoin

Inlägg av howudoin »

Fy fan, vad jag blir arg. det känns som att gå natur aldrig lönar sig.
då kunde jag lika gärna gå ett yrkesprogram o sen läsa naturämnena.
Gick ut med ett vg o resten mvg, och det tar väldigt mycket tid att höja upp det till ett mvg. Det tar nästan lika lång tid som att läsa alla naturämnena.
Då tycker jag att man ska tvinga yrkes eleverna att få mvg i alla naturämnen efter gymnasiet, för att hamna i kvot 1.

JAG ÄR SKITUPPRÖRD.
Gäst

Inlägg av Gäst »

howudoin skrev:Fy fan, vad jag blir arg. det känns som att gå natur aldrig lönar sig.
då kunde jag lika gärna gå ett yrkesprogram o sen läsa naturämnena.
Gick ut med ett vg o resten mvg, och det tar väldigt mycket tid att höja upp det till ett mvg. Det tar nästan lika lång tid som att läsa alla naturämnena.
Då tycker jag att man ska tvinga yrkes eleverna att få mvg i alla naturämnen efter gymnasiet, för att hamna i kvot 1.

JAG ÄR SKITUPPRÖRD.
Det gäller bara grundläggande behörighet:
I antagningsreglerna slås nu fast att elever som på Komvux har kompletterat examen från yrkesprogram med grundläggande behörighet söker till högskolan i samma urvalsgrupp som elever som inte har läst på Komvux, dvs. i grupp I.
Kurser som ingår i särskild behörighet påverkas alltså inte. Enda sättet att komplettera sig in i BI till läkarprogrammet är att läsa ett yrkesprogram som på något sätt innehåller Matematik D, Biologi B, Kemi B och Fysik B utan att ge högskolebehörighet.
OlleBladin

Inlägg av OlleBladin »

Jag är också upprörd över att Engelska B kommer sluta ge meritpoäng. Men ifall jag söker in till läkarlinjen 2013 för att börja studera VT 2014, går jag då efter de nya reglerna eller går jag efter de andra?
Med andra ord, gäller ändringen den som söker 2014 eller den som börjar studera 2014?
För övrigt, det finns väl ingen chans att Matematik Breddning skulle börja ge meritpoäng?
Skriv svar