Nya och gamla betyg systemet... hjälp?
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Nya och gamla betyg systemet... hjälp?
Jag undrar om vi som läst tidigare kommer placeras i en egen kvot eller betygen ska översättas för att motsvara det nya systemet. Någon som vet det? 
Mustafa Al-Attar
Re: nya óch gamla betyg systemet..hjälp
Hej! Vad jag vet (är ganska säker!) kommer Ingen extra kvot kommer att användas. Betygen kommer att översättas. A=MVG C=VG E=G.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Men blir det inte orättvisst eftersom det finns ju elever som fick VG+.Spock skrev:Hej! Vad jag vet (är ganska säker!) kommer Ingen extra kvot kommer att användas. Betygen kommer att översättas. A=MVG C=VG E=G.
En annan fråga, Enligt det nya betygsysemet så Matte B och Modersmål – aktiv tvåspråkighet blir 100 poäng istället för 50 poäng. Jag har redan betyget MVG på de vilket får mig att tänka! Kommer mina betyg att räknas enligt det nya betygsystemet d.v.s.
Matte B 100
Modersmål – aktiv tvåspråkighet 100
eller inte?
Skulle vara väldigt tacksamt för svaret
Mustafa Al-Attar
På ett sätt kan man se det som orättvist, (om man enligt det nuvarande betygssystemet låg precis på gränsen till ett MVG och då endast fick ett VG. Men jag ser det som en fördel för oss alla som har plockat på sig en mängd mvg:n innan det nya betygssystemets införande, då det nya betygssystemet har fler steg A-E (MVG-G). F=IG. kommer det med all sannolikhet i framtiden att bli svårare att nå högsta betyg (A). De som låg på gränsen mellan MVG och VG har många gånger fått ett MVG av en godtycklig lärare. Så det finns både fördelar och nackdelar med de nya betygen. 
Redan lästa kurser (värda ett visst antal poäng) kan inte jämföras med de nya kurserna då dessa har en annan kurskod, upplägg och innehåll. De poäng som ma b och modersmål var värda när du läste dem, de är också de poäng som gäller.
Redan lästa kurser (värda ett visst antal poäng) kan inte jämföras med de nya kurserna då dessa har en annan kurskod, upplägg och innehåll. De poäng som ma b och modersmål var värda när du läste dem, de är också de poäng som gäller.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Tack så mycket för svaret.. Du har rätt när det gäller För och Nakdelar.. Jag har många MVGSpock skrev:På ett sätt kan man se det som orättvist, (om man enligt det nuvarande betygssystemet låg precis på gränsen till ett MVG och då endast fick ett VG. Men jag ser det som en fördel för oss alla som har plockat på sig en mängd mvg:n innan det nya betygssystemets införande, då det nya betygssystemet har fler steg A-E (MVG-G). F=IG. kommer det med all sannolikhet i framtiden att bli svårare att nå högsta betyg (A). De som låg på gränsen mellan MVG och VG har många gånger fått ett MVG av en godtycklig lärare. Så det finns både fördelar och nackdelar med de nya betygen.
Får jag veta när tänker du söka till läkarprogrammet och till vilket universitetet?
Sist men inte minst, eftersom du är duktig på reglerna och säkert på skolan vill jag höra din åsikt, Tror du att 21,8 ( BI ) räcker till HT 2012
Tack på förhand
Mustafa Al-Attar
Precis
Får man fråga vilka ämnen du har VG i?
Jag är nu uppe i 1500p MVG. Läser f.n. svenska B och hoppas på ett MVG men tror tyvärr att det kommer sluta med ett VG pga att jag tycker att ämnet är så jäkla tråkigt. Bra eller dåligt så har jag sparat alla de naturvetenskapliga ämnena till sist (då jag när jag började läsa mot ett slutbetyg inte visste vad jag ville bli). Jag kommer alltså att läsa en stor del av de naturvetenskapliga kurserna enligt det nya betygssytemet (detta gör mig inte så mycket då det är intressanta ämnen). Jag har råd med något B också, tror jag. Jag kommer nog inte vara klar med mitt komvuxbetyg förrän om drygt 1,5 år, vilket betyder att jag kanske söker in tidigast inför HT 2013. Men jag har inte så bråttom (fast det kanske jag borde ha då jag är 24 år, men det är tydligen inte så gammalt på läkarlinjen). Hur gammal är du?
Jag vill helst komma in i GBG, då jag har mitt liv här. Dock flyttar jag såklart om jag kommer in på ett annat ställe. Jag har funderat lite på Danmark, känns helt OK att bo i Malmö och kunna pendla över på dagarna.. Men eftersom det skiljer så lite känns det bättre att satsa på att komma in i Sverige.
Nu till din fråga om jag tror att 21,8 räcker för att komma in HT 2012: Det är faktiskt väldigt svårt att säga. Det känns ju som att om du har tur kanske du kommer in som reserv i Umeå. Det känns som att antagningen kommer att ligga runt 22. Det är alltid lite lättare att komma in på VT, tänk på det. Men det är långt ifrån omöjligt!
Har du redan tagit ut betyget? Om du inte har gjort det råder jag dig till att vänta, och läsa upp ett ämne så att du ligger på ett snitt på runt 22. Detta kan du tjäna enormt på. Glöm inte göra HP, då detta kan öka dina chanser mycket. Jag ska göra provet för första gången om en månad. Även om man får ett lite halvkast resultat så är det bättre än att inte ha något alls! Lycka till

Jag är nu uppe i 1500p MVG. Läser f.n. svenska B och hoppas på ett MVG men tror tyvärr att det kommer sluta med ett VG pga att jag tycker att ämnet är så jäkla tråkigt. Bra eller dåligt så har jag sparat alla de naturvetenskapliga ämnena till sist (då jag när jag började läsa mot ett slutbetyg inte visste vad jag ville bli). Jag kommer alltså att läsa en stor del av de naturvetenskapliga kurserna enligt det nya betygssytemet (detta gör mig inte så mycket då det är intressanta ämnen). Jag har råd med något B också, tror jag. Jag kommer nog inte vara klar med mitt komvuxbetyg förrän om drygt 1,5 år, vilket betyder att jag kanske söker in tidigast inför HT 2013. Men jag har inte så bråttom (fast det kanske jag borde ha då jag är 24 år, men det är tydligen inte så gammalt på läkarlinjen). Hur gammal är du?
Jag vill helst komma in i GBG, då jag har mitt liv här. Dock flyttar jag såklart om jag kommer in på ett annat ställe. Jag har funderat lite på Danmark, känns helt OK att bo i Malmö och kunna pendla över på dagarna.. Men eftersom det skiljer så lite känns det bättre att satsa på att komma in i Sverige.
Nu till din fråga om jag tror att 21,8 räcker för att komma in HT 2012: Det är faktiskt väldigt svårt att säga. Det känns ju som att om du har tur kanske du kommer in som reserv i Umeå. Det känns som att antagningen kommer att ligga runt 22. Det är alltid lite lättare att komma in på VT, tänk på det. Men det är långt ifrån omöjligt!
Har du redan tagit ut betyget? Om du inte har gjort det råder jag dig till att vänta, och läsa upp ett ämne så att du ligger på ett snitt på runt 22. Detta kan du tjäna enormt på. Glöm inte göra HP, då detta kan öka dina chanser mycket. Jag ska göra provet för första gången om en månad. Även om man får ett lite halvkast resultat så är det bättre än att inte ha något alls! Lycka till
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Jag har VG´på Svenska A, B , Engleska A och Biologi B. Jag är dålig när det gäller språkSpock skrev:PrecisFår man fråga vilka ämnen du har VG i?
Har du redan tagit ut betyget? Om du inte har gjort det råder jag dig till att vänta, och läsa upp ett ämne så att du ligger på ett snitt på runt 22. Detta kan du tjäna enormt på. Glöm inte göra HP, då detta kan öka dina chanser mycket. Jag ska göra provet för första gången om en månad. Även om man får ett lite halvkast resultat så är det bättre än att inte ha något alls! Lycka till![]()
Till skillnad från dig har jag klarat alla natur ämnen och fick MVG på de
Därutöver jag tror inte att jag kan nå 22,00 eftersom det så svårt för mig att få MVG på Svenska särsilt när jag är inte Svensk och har inte bott länge i Sverige samt jag är inte så duktig på Engleska
Sist men inte minst jag kommer bli 22 år om två månader.
En fråga, Till vilket universitet rekomenderar du mig att söka till med min 21,8 i första hand?
Mustafa Al-Attar
I see. Då är du snart klar med alla de roliga kurserna
Men biologin b kursen kan du säkert göra en prövning i och höja dig till ett MVG. Det skulle öka dina chanser något. Tänk såhär, när det nya betygssystemet träder i kraft (för Komvux blir det HT 2012) så kan du göra ett försök att höja ditt betyg i svenska eller engelska från VG=C till ett B=VG+. Detta skulle också öka dina chanser men känner du att det är omöjligt så får du köra på det du har! Men tänk på att när du väl har tagit ut ett slutbetyg då är det gjort! 
Sök till alla universitet (som du kan tänka dig att plugga på). Om du kommer in på fler är det bara att tacka nej till de andra. Det är aldrig en nackdel att tacka nej, eller att söka till samtliga universitet. Men med ditt betyg så tror jag spontant att det kommer bli lättast att komma in i Umeå.
Sök till alla universitet (som du kan tänka dig att plugga på). Om du kommer in på fler är det bara att tacka nej till de andra. Det är aldrig en nackdel att tacka nej, eller att söka till samtliga universitet. Men med ditt betyg så tror jag spontant att det kommer bli lättast att komma in i Umeå.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Skönt att veta.Spock skrev:I see. Då är du snart klar med alla de roliga kursernaMen biologin b kursen kan du säkert göra en prövning i och höja dig till ett MVG. Det skulle öka dina chanser något. Tänk såhär, när det nya betygssystemet träder i kraft (för Komvux blir det HT 2012) så kan du göra ett försök att höja ditt betyg i svenska eller engelska från VG=C till ett B=VG+. Detta skulle också öka dina chanser men känner du att det är omöjligt så får du köra på det du har! Men tänk på att när du väl har tagit ut ett slutbetyg då är det gjort!
jag ska göra som du säger, söka till alla läkarlinje som finns. Det är ju ingen problem för mig att flytta till en annan stad
Lycka till med dina studier, hoppas att det kommer bli lättare och lättare för dig. Tack så mycket för ditt svar
Senast redigerad av Mustafa Al-Attar den 30 sep 2011, 20:00, redigerad totalt 1 gånger.
Mustafa Al-Attar
Inga problem. Tack själv, kämpa på!
Jo, Örebro kan också vara ett alt.
Jag kan ge dig ett tips för att höja dig till ett (B eller A) i svenska eller engelska. Detta måste du göra innan du tar ut ett slutbetyg. På hermods.se kan du köpa gymnasiekurser (det är ganska dyrt, en 100p kostar 3999kr) men du pluggar i din egen takt och betyget du får av dem skickar du bara till din hemkommun när det är time att ta ut slutbetyget. Vad finns det för fördelar med att betala för en kurs som man kan läsa gratis kanske du frågar? Ja, det är en bra fråga. Men erfarenhetsmässigt är lärarna där lite snällare då de får betalt per elev.
Jag kan ge dig ett tips för att höja dig till ett (B eller A) i svenska eller engelska. Detta måste du göra innan du tar ut ett slutbetyg. På hermods.se kan du köpa gymnasiekurser (det är ganska dyrt, en 100p kostar 3999kr) men du pluggar i din egen takt och betyget du får av dem skickar du bara till din hemkommun när det är time att ta ut slutbetyget. Vad finns det för fördelar med att betala för en kurs som man kan läsa gratis kanske du frågar? Ja, det är en bra fråga. Men erfarenhetsmässigt är lärarna där lite snällare då de får betalt per elev.