TACK PÅ FÖRHAND
Höja upp ett ämne
Höja upp ett ämne
Hej tog studenten i år men fick ett vg i Kemi B. Jag skulle gärna vilja höja upp detta ämne och undrar nu vilken skola i och utanför stockholms län där man kan höja upp. Jag har kollat runt, och många skolor i stockholms län hänvisar till komvux , men jag vill gärna höja upp på en skola istället. Jag antar att det inte spelar så stor roll men skola "känns bättre"
TACK PÅ FÖRHAND
TACK PÅ FÖRHAND
-
Spook
Re: Höja upp ett ämne
Kan du förtydliga din fråga? Är inte Komvux en skola? Vad ingår i din definition av skola egentligen?
Om du har ett slutbetyg från gymnasiet har du inga andra alternativ.
Om du har ett slutbetyg från gymnasiet har du inga andra alternativ.
-
Gäst
Du kan ju inte gå om en kurs på ett gymnasium om det är det du undrar... I övrigt tror jag inte man kan läsa på komvux heller om du redan har betyg i ämnet. Du får göra en allmän prövan, eller vad det nu heter, för att försöka tenta upp betyget istället.92a skrev:Hej tog studenten i år men fick ett vg i Kemi B. Jag skulle gärna vilja höja upp detta ämne och undrar nu vilken skola i och utanför stockholms län där man kan höja upp. Jag har kollat runt, och många skolor i stockholms län hänvisar till komvux , men jag vill gärna höja upp på en skola istället. Jag antar att det inte spelar så stor roll men skola "känns bättre"![]()
TACK PÅ FÖRHAND
-
Gurb
Det går fint att läsa kurser man redan läst en gång till på komvux. Då hamnar du dock i BII kvoten när du söker, det samma gäller om du gör en prövning.
Jag skulle tro att det är mer taktiskt att inte "läsa upp" kemiB (såvida du har MVG i allt annat?) då det inte krävs 22.5 i BI-kvoten.
Jag skulle tro att det är mer taktiskt att inte "läsa upp" kemiB (såvida du har MVG i allt annat?) då det inte krävs 22.5 i BI-kvoten.
-
Gäst
Nä det är bättre att tenta upp. Man söker in till både b1 och b2 ändå. Fast med vg i b1 och mvg i b2.Gurb skrev:Det går fint att läsa kurser man redan läst en gång till på komvux. Då hamnar du dock i BII kvoten när du söker, det samma gäller om du gör en prövning.
Jag uppskattar alla svar som jag får, men jag tänkte om ni vet någon bra skola där man kan höja upp. Det är så svårt att få en skola att ta emot en.
Jag vill inte tillbaks till min gamla skola, dem försökte alltid hindra en, det var därför jag fick ett vg i kemi.
Jag vill inte tillbaks till min gamla skola, dem försökte alltid hindra en, det var därför jag fick ett vg i kemi.
-
Antaris
Att läsa på komvux kommer du inte undan, om du ska läsa upp ett betyg.
Möjligheten att läsa på en skola via komvux finns, men detta gäller bara om det (kemi B) är något som de själva (komvux) inte kan erbjuda.
Möjligheten att läsa på en skola via komvux finns, men detta gäller bara om det (kemi B) är något som de själva (komvux) inte kan erbjuda.