Till Petra vill jag bara säga att man "måste" i princip vara expert på ansökningen för att bli antagen. Jag var också det.
Jag hade läst teknik på gymnasiet och saknade behörighet i huvuddelen av naturämnena. Mitt mål var sedan att läsa upp alla kurser till MVG på komvux (detta erbjuds dock inte i flera städer om du redan har godkänt i dem, däremot får du tentera) för att söka in i Sverige.
Efter 2 år på komvux och erhållen behörighet samt att jag hade höjt mitt snitt till 19,44 från 17,08 så bestämde jag mig för att söka till danmark istället, jag kände att jag kommer aldrig kunna få MVG i bild och jag har tidigare läst utomlands och har intresse för språk så det passade mig fint. Jag sökte alla kvoter till alla universitet och jag la ner en månad på själva ansökningsprocessen med jag vet inte hur många signaturer och intyg, brev och övriga meriter som kanske eg. inte behövdes men som jag skickade med "för säkerhets skull".
Slutade att jag trots idogt arbete blev färdig i sista stund och blev tvungen att skicka ansökningen till alla universitet med expresspost för 300-400 kr för att inte riskera att det skulle komma sent (var väl 3 dagar kvar innan det skulle vara framme).
Du skall ha mer än 14,9 i BG för att få komma till MCQ hos Syddansk universitet i Odense. Det gjorde jag men missade gränsen till MMI med 6p. Blev antagen till min 2.prioritet, Århus med kvot 2 på 12 (kvot 1 på 7,8 hjälpte förstås inte

)
Lycka till nu och se till och sök, söker du inte finns det ABSOLUT ingen chans att bli antagen.