Hur svårt är det att komma in egentligen?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Sofia

Hur svårt är det att komma in egentligen?

Inlägg av Sofia »

HEJ!
Alla pratar om att det är så extremt svårt att komma in på läkarlinjen i Sverige och man hör skräckhistorier om folk som har sökt i massa år utan att komma in alls. Jag går min sista termin på gymnasiet och tänker söka till hösten!

Som det ser ut nu så har jag full merit och ett VG (som jag ska begära prövning i, och det lär nog lösa sig). Mitt högskoleprov är inget att skryta med!
Så jag hamnar i den där kompletteringsgruppen och vill helst komma in i örebro, linköping eller göteborg.

Någon som har någon aning om hur svårt det är? kan det ta flera år för mig att komma in?
TACKSAM FÖR SVAR.
Sofia
Hannes

Re: Hur svårt är det att komma in egentligen?

Inlägg av Hannes »

Två av de på KIs introkollo den här gången hade kommit in med "ett vg", vilket torde betyda att du skulle komma in utan högskoleprov om du prövar upp ditt VG utan att hamna i BG2. Det förutsatt att ingenting annat ändras, vilket det självklart kommer att göra.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Hej Sofia!

Ifall du uppfyller behörighetskraven utan kompletteringar men genomför en betygskomplettering så hamnar du i båda betygskvoterna, BI och BII.

I BI-kvoten skulle jag gissa att du blir antagen inom ett år (ht11 eller vt12) ifall du har "MVG i allt förutom ett VG" plus 2,5 meritpoäng. Högskoleprovet kan behövas för att öka chanserna inför höstterminen, kanske även vårterminen.

I BII-kvoten fordras ett bra högskoleprovsresultat, med undantag för de hp-fria platserna i Göteborg och Örebro. Oddsen för det var 5% inför ht10 i Göteborg, 13% inför vt11 i Göteborg samt 20% inför vt11 i Örebro (vad gäller det första urvalet).
Sofia

Inlägg av Sofia »

Tack nils! nu känner jag mig mera hoppfull! jag har full merit och behörighet.
hur bra måste mitt högskoleprov vara för att det ska hjälpa mig?
vet ni om det är någon större skillnad på utbildningarna i örebro, göteborg och linköping?

allt gott!
Sofia
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

För BI-kvoten går det inte att sia just nu, det som gäller är bara "ju högre desto bättre".

För BII-kvoten rekommenderar jag att du siktar på minst 1,5 och gärna ännu högre.

Linköpings läkarutbildning har väldigt mycket självstudier/PBL medan Göteborg är i andra änden av skalan med mycket katederundervisning. Linköping har också gemensam startkurs med andra vårdutbildningar. Vet tyvärr inte så mycket om Örebros läkarprogram.
caso4032

Inlägg av caso4032 »

Hej ,
Dum fråga men kan man konkurrera i BII även om man hamnar i BIII(utländska betyg) om man har läst upp vissa gymnasieämnen här i sverige? och ifall att man har gjort det påverkar mina svenska betyg mina utländska betyg på något sätt? det verkar vara jätte svårt att komma in om man har läst utomlands och inte fixa högskoleprovet med minst 1,7 typ.....
ensomvet

Inlägg av ensomvet »

caso4032 skrev:Hej ,
Dum fråga men kan man konkurrera i BII även om man hamnar i BIII(utländska betyg) om man har läst upp vissa gymnasieämnen här i sverige? och ifall att man har gjort det påverkar mina svenska betyg mina utländska betyg på något sätt? det verkar vara jätte svårt att komma in om man har läst utomlands och inte fixa högskoleprovet med minst 1,7 typ.....
Om du har utländska gymnasiebetyg (slutbetyg) hamnar du alltid i III-grupp oavsett hur många svenska gymnasiekurser du läst för att komplettera, enligt de nya antagningsreglerna from HT2010. Utbetyteskomplettering tillämpas inte på utländska betyg. Utan det är alltid fråga om en tilläggskomplettering. De har en speciell formel för omräkning av utländska slutbetyg med svenska kompletteringar.

Om du däremot läser in 2350p på Komvux och tar ut ett svenskt slutbetyg hamnar du både i BG-1 och III-grupp.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Det finns BIII utan hp-urskiljning i Uppsala, Göteborg och Örebro.
Klarar man 500 i jämförelsetal/betygsvärde så kan det också hända att gränsen för antagning går lägre, t.ex. 490, och då påverkas man inte heller av hp-urskiljningen vid de lärosäten som använder sig av den.
caso4032

Inlägg av caso4032 »

hej,
jag kom in på läkarprogrammet i linköping med 1,3 i HP och arbetslivserfarenhet :))))))
nothing is impossible!!
Lycka till allihopa :)
kramar :party:
rise and shine

Inlägg av rise and shine »

Nils skrev:Det finns BIII utan hp-urskiljning i Uppsala, Göteborg och Örebro.
Klarar man 500 i jämförelsetal/betygsvärde så kan det också hända att gränsen för antagning går lägre, t.ex. 490, och då påverkas man inte heller av hp-urskiljningen vid de lärosäten som använder sig av den.
Hej Nils.. Eftersom du har väldigt bra information om läkarprogrammet vill jag fråga dig en fråga, blir det möjligt för mig att komma in på läkarprogrammet med mina 22,7 BI HT 2012?
Tack på för hand
Skriv svar