Gamla uppdateringsmeddelanden (2008-04-24 till 2012-04-05)
Uppdatering 30 augusti - mycket mer statistik
Statistik av relativt aktuellt intresse
* PIL: antagningschanser i urval 1 med gränsresultat sedan HT08
* Betyg/HP-gränser för antagningarna HT06-VT08 (d.v.s. nu finns samtliga gränser ända sedan systemet infördes)
* AU: några ytterligare halvgamla rutor har fyllts i
Lite äldre statistik (i sig nästan en fördubbling av statistikens omfattning)
* HP-statistik HT00-HT05
* BF-statistik HT00-HT05
* BP/BG/BII-statistik HT00-HT05
Detta tidsspann gör det möjligt att se betygsinflationen i (nästan) hela dess prakt och hur 20,00 till Karolinska Institutet gick från en antagningschans på 88% till endast 4%, på bara sex år!
För den historiskt intresserade även...
* HA-statistik HT00-VT08 (kvoten upphörde sedan)
* BL-statistik HT00-VT04 (kvoten upphörde sedan)
Allting sammantaget utgör denna uppdatering ungefär en fördubbling av den tillgängliga statistiken på antagningssidan. Den äldsta informationen är troligen inte intressant ur ett strikt nyttoperspektiv här-och-nu men kan ha ett stort kuriosavärde. Med denna utökning av statistiken är antagningssidan inte längre bara en vägledning till antagning utan även ett dokument över läkarantagningens historia.
För närvarande är varken LäFo eller Linköpings intervjukvot (bägge avskaffade) representerade men jag hoppas kunna ta med dem på ett litet hörn i framtiden. Detta är dock inte någonting som jag kommer att kunna prioritera särskilt högt den närmaste tiden.
Den observante märker att gränsen steg från 19,92 till 19,93 mellan de två urvalsstegen i Uppsala inför VT01; detta är inte en felskrivning, bara en konsekvens av hur antagningssystemet fungerar (någon avsade sig sin plats eller blev antagen annorstädes och när BP-kvoten samtidigt krympte inför urval 2, på grund av proportionalitetsregeln för antagningskvoterna, försvann samtidigt platsen som den personen hade haft - och den då kvarvarande sist antagne hade 19,93 istället för 19,92 i betygssnitt).
* PIL: antagningschanser i urval 1 med gränsresultat sedan HT08
* Betyg/HP-gränser för antagningarna HT06-VT08 (d.v.s. nu finns samtliga gränser ända sedan systemet infördes)
* AU: några ytterligare halvgamla rutor har fyllts i
Lite äldre statistik (i sig nästan en fördubbling av statistikens omfattning)
* HP-statistik HT00-HT05
* BF-statistik HT00-HT05
* BP/BG/BII-statistik HT00-HT05
Detta tidsspann gör det möjligt att se betygsinflationen i (nästan) hela dess prakt och hur 20,00 till Karolinska Institutet gick från en antagningschans på 88% till endast 4%, på bara sex år!
För den historiskt intresserade även...
* HA-statistik HT00-VT08 (kvoten upphörde sedan)
* BL-statistik HT00-VT04 (kvoten upphörde sedan)
Allting sammantaget utgör denna uppdatering ungefär en fördubbling av den tillgängliga statistiken på antagningssidan. Den äldsta informationen är troligen inte intressant ur ett strikt nyttoperspektiv här-och-nu men kan ha ett stort kuriosavärde. Med denna utökning av statistiken är antagningssidan inte längre bara en vägledning till antagning utan även ett dokument över läkarantagningens historia.
För närvarande är varken LäFo eller Linköpings intervjukvot (bägge avskaffade) representerade men jag hoppas kunna ta med dem på ett litet hörn i framtiden. Detta är dock inte någonting som jag kommer att kunna prioritera särskilt högt den närmaste tiden.
Den observante märker att gränsen steg från 19,92 till 19,93 mellan de två urvalsstegen i Uppsala inför VT01; detta är inte en felskrivning, bara en konsekvens av hur antagningssystemet fungerar (någon avsade sig sin plats eller blev antagen annorstädes och när BP-kvoten samtidigt krympte inför urval 2, på grund av proportionalitetsregeln för antagningskvoterna, försvann samtidigt platsen som den personen hade haft - och den då kvarvarande sist antagne hade 19,93 istället för 19,92 i betygssnitt).
Följ gärna läkarstudent.se:s nyhetstips på Facebook! 
Uppdatering 25 december - ny statistik, mer statistik
- Reservantagningsstatistiken för vt 2010 är nu komplett (UU saknade information om de sista BG- och BF-reserverna).
- Reservantagningsstatistiken för ht 2010 har utökats med KI, LiU och UmU (vissa AU-detaljer saknas dock och några lärosäten har inte lämnat efterfrågad information ännu).
- HP-normeringen för ht 2010 har lagts till.
- Urval 1-statistik för vt 2011 har lagts till.
- Statistiken för totalt antal antagna i urval 1 (i början av sidan) har utökats med uppdelning enligt manligt/kvinnligt/utländskt personnummer.
- Det är nu möjligt att se siffrorna bakom beräkningen av sannolikheter för antagning i urval 1; man behöver bara föra muspekaren över chansernas rutor (nu gyllenfärgade) för att en informationsruta skall visas och ange de faktiska antalen.
- Stycket "kommande ändringar" har uppdaterats.
Re: Uppdatering 25 december - ny statistik, mer statistik
Och så lite analys av materialet:
ÖREBRO ANVÄNDER INTE HP-URSKILJNING I BETYGSKVOTERNA
Enligt information från Örebro Universitet skulle HP-urskiljning användas men så är tydligen inte fallet. Detta har bekräftats av VHS. Det är dock möjligt att detta kommer att ändras i framtiden.
BI-kvoten (kompletteringsfria kvoten) uppvisar väntad försvagning av konkurrensen
Det återstår dock ännu att se hur mycket som beror på den naturliga säsongsvariationen, som förmodas vara starkare i BI-kvoten än i den gamla BG-kvoten eftersom det inte sker någon större påfyllning av "ansökarpoolen" förrän inför nästa höstantagning, och hur mycket som beror på att det finns en uppdämd tillgång på starka kompletteringsfria betyg som inte gav antagning tidigare men nu gör det.
HP-gränserna i kompletteringskvoten (BII) fortsätter att sjunka
Detta beror troligen på att det (än så länge) är så få ansökande som har 2,5 meritpoäng. Denna situation torde därför inte bli långvarig.
Fakta och media sade olika saker ht 2010
Inför höstantagningen 2010 pratades det mycket i media om att de nya antagningsreglerna skulle missgynna utländska studenter. Statistiken för höstantagningen 2010 visar dock att sammanlagt 7 personer med utländska personnummer blev antagna; de senaste åtta antagningstillfällena, fyra år tillbaka i tiden, låg antalet antagna på endast 2,75 per antagning i genomsnitt...
BIV-kvoten (folkhögskola) fortsätter att vara liten
ÖREBRO ANVÄNDER INTE HP-URSKILJNING I BETYGSKVOTERNA
Enligt information från Örebro Universitet skulle HP-urskiljning användas men så är tydligen inte fallet. Detta har bekräftats av VHS. Det är dock möjligt att detta kommer att ändras i framtiden.
BI-kvoten (kompletteringsfria kvoten) uppvisar väntad försvagning av konkurrensen
Det återstår dock ännu att se hur mycket som beror på den naturliga säsongsvariationen, som förmodas vara starkare i BI-kvoten än i den gamla BG-kvoten eftersom det inte sker någon större påfyllning av "ansökarpoolen" förrän inför nästa höstantagning, och hur mycket som beror på att det finns en uppdämd tillgång på starka kompletteringsfria betyg som inte gav antagning tidigare men nu gör det.
HP-gränserna i kompletteringskvoten (BII) fortsätter att sjunka
Detta beror troligen på att det (än så länge) är så få ansökande som har 2,5 meritpoäng. Denna situation torde därför inte bli långvarig.
Fakta och media sade olika saker ht 2010
Inför höstantagningen 2010 pratades det mycket i media om att de nya antagningsreglerna skulle missgynna utländska studenter. Statistiken för höstantagningen 2010 visar dock att sammanlagt 7 personer med utländska personnummer blev antagna; de senaste åtta antagningstillfällena, fyra år tillbaka i tiden, låg antalet antagna på endast 2,75 per antagning i genomsnitt...
BIV-kvoten (folkhögskola) fortsätter att vara liten
Hejsan!
har två frågor ang. antagningen i BG2.
Du skriver att det är hp- snittet är lägre nu än vad det kommer vara senare. när tror du att hp-snittet kommer höjas?
Med tanke på att dem som gick ut 2010 är de sista som inte har med meritsystemet, så lär ju de som går ut 2011 vara dem som kommer höja snitten dock inte direkt under Ht-11 i BG2-kvoten..då dem behöver iallafall en termin på sig att komplettera..vad anser du??
en sista fråga ang statistiken..stämmer min tolkning på din statistik för ht-10 att det i reservantagningen på Ki, låg det sista/lägsta antagningen på 22.50 samt 1.4 ?
Vore supertacksam för svar!
och God jul!
Du skriver att det är hp- snittet är lägre nu än vad det kommer vara senare. när tror du att hp-snittet kommer höjas?
Med tanke på att dem som gick ut 2010 är de sista som inte har med meritsystemet, så lär ju de som går ut 2011 vara dem som kommer höja snitten dock inte direkt under Ht-11 i BG2-kvoten..då dem behöver iallafall en termin på sig att komplettera..vad anser du??
en sista fråga ang statistiken..stämmer min tolkning på din statistik för ht-10 att det i reservantagningen på Ki, låg det sista/lägsta antagningen på 22.50 samt 1.4 ?
Vore supertacksam för svar!
och God jul!
-
DrAmirando
Hej!
Jag undrar lite angående statistiken i HP-kvoten. Ta tex Linköping VT 11. Där står det att 13 av 99 med samma HP, dvs 1.8 kom in. Men om det är 86 som har 1,8 i HP och står i kö, hur förklarar man då att jag är reserv 90 med 1,7? Altså har jag 3 st framför mig som har 1,7 eller hur?
Tack för ditt stora jobb!
Jag undrar lite angående statistiken i HP-kvoten. Ta tex Linköping VT 11. Där står det att 13 av 99 med samma HP, dvs 1.8 kom in. Men om det är 86 som har 1,8 i HP och står i kö, hur förklarar man då att jag är reserv 90 med 1,7? Altså har jag 3 st framför mig som har 1,7 eller hur?
Ja, du är nästan först i "1,7-kohorten" i Linköping.DrAmirando skrev:Hej!
Jag räknar med en gradvis hårdare konkurrens i takt med att fler får kännedom om meritpoängsystemet och fler kompletterar upp sig till 22,50. Det fanns t.ex. ett stort antal 20,00 innan systemet infördes (mer än 1000 ansökte med 20,00 vid enbart Karolinska) och många av dem har betyg enligt kursplaner (2003 eller senare) som medger meritpoäng.vurma skrev:Hejsan!
Vore supertacksam för svar!![]()
och God jul!
Ja, ifall det är BII (kompletteringar) du tänker på - där krävdes 22,50+1,4 för antagning.
Vad gäller BI (ej kompletteringar) så krävdes det 22,50+1,3.
Uppdatering 27 december - urval 2
Statistiken för urval 2 har nu också lagts till.
(plus antagningschansen i urval 1 för PIL-kvoten, vilket tydligen hade missats i föregående uppdatering)
(plus antagningschansen i urval 1 för PIL-kvoten, vilket tydligen hade missats i föregående uppdatering)
Re: Uppdatering 27 december - urval 2
Vad krävdes i HP urskiljningen till Örebro i BG 2 22,5 & vilket hp resultat ?
Samt hur många kom in 22,5+1.2 i BG 2 i Umeå?
Samt hur många kom in 22,5+1.2 i BG 2 i Umeå?
Re: Uppdatering 27 december - urval 2
Antalet antagna med en viss hp-poäng inom betygskvoterna är tyvärr okänt.
Örebro använder inte HP-urskiljning, visade det sig häromveckan.
Örebro använder inte HP-urskiljning, visade det sig häromveckan.