Vilken chans ger reservplaceringarna?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Vilken chans ger reservplaceringarna?

Inlägg av Nils »

ScroogeMcDuck skrev:Skulle uppskatta en kvalificerad gissning på mina reservplaceringar i HP-kvoten. Kan man börja packa?

Uppsala - reserv 19.

Linköping - reserv 10.

Är man helt säker på att komma in eller borde jag oroa mig?
Väldigt stor chans i Linköping,
hyfsat god chans i Uppsala.
(med reservation för att det är just chanser och inte garantier)

Du kan nog "börja packa"... :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Yagez skrev:OK min tur att lämna in en "vad tror ni"-post. Är reserv 12 i HP-kvoten, KI. Hur ser chanserna ut framöver?
Hyfsat goda, skulle gissa "bättre än 50-50". Vi får dock vänta och se hur det går i urval 2.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Student85 skrev:Kan någon ge sin åsikt om mina antagningschanser till urvalsgrupp B2/Lottning i GU. Alla andra inlägg handlar ju om Hp eller Hp som skiljekriterium. Sjukt orättvist att man inte har någon chans om man inte gjort Högskoleprovet.

Jag har reservnummer 16 i B2/Lottning i GU.

Jag hoppas verkligen att jag kommer in.

Oerhört tacksam för svar...
Chanserna ser tyvärr inte så stora ut - men tacka ändå ja till din reservplats så kan en säkrare bedömning göras efter urval 2.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

pokereve skrev:Hur kommer det sig att det är större mobilitet på HP-kvoten än de andra grupperna?

Mvh..
För de som har 1,9+ så är det inte så svårt att tacka nej till en plats eftersom det är goda chanser för antagning nästa termin.

Man kan också gissa att 2,50 i meritpoäng kan kräva lite större målinriktning mot just medicinstudier (sett till den genomsnittlige ansökaren), som då blir relativt ovillig att släppa en erövrad antagningsplats, medan HP-kvoten kan ha en större andel personer som råkade få högt på ett prov och sedan bestämde sig för att test-ansöka till ett stort antal utbildningar - sådana personer vore mindre benägna att behålla sina platser.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Student85 skrev:Nils och ni andra, vad tror ni om reserv 7 i Örebro i B2 då????

Nån som redan har tackat nej till örebro me bättre reservplats????
Lite svårt att säga eftersom det inte finns någon tidigare Örebro-antagning att jämföra med...
Skulle dock gissa att dina chanser är goda. :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Jfr skrev:Hej! skulle vara ytterst tacksam om någon av er mer kunniga kan skriva vad ni tror om chanserna att komma in i Umeå som reserv 8 i BI kvoten.
Skulle gissa att du blir antagen. :)
(inga garantier dock)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

loaloa skrev:Hejsan. jag söker med 1.8 i hp och ligger på följande reservplatser:

GU: 36
KI: 36
UU: 31
Liu: 56

Vad tror ni om dessa reserver? Hade vart kul o veta om ni tror jag har någon chans nånstans, och på ett ungefär hur sannorlikt är det att man lyckas knipa någon?
(
Lyckades komma in på Örebro vilket jag är heeelt galet tacksam för, men man är ju ändå liiite sugen på sina högre prion såklart :)
Jag skulle inte utesluta LiU, UU och GU även om oddsen ser rätt låga ut.
Tacka ja till dina placeringar så får vi se hur du ligger till i urval 2. :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

ellenfant skrev:Hej!

Jag har reservplats #10 till PIL på KI. Vad tror ni med lite erferenhet om mina chanser?

Läste någonstans att man kan hoppa mellan 10-15 platser upp på reservlistan mellan urval 1 och 2. Kan det verkligen stämma? Känns för bra för att vara sant med tanke på att det bara är 59 studenter som antas via PIL.

Visst fungerar det så att jag måste hoppas på att de som blivit antagna enbart via PIL hoppar av? Dvs att det finns 3 reservköer?

Ursch vad jobbigt det är att leva i ovisshet... :S
Det kan hända att de nio reserverna före dig har ännu bättre placeringar i andra kvoter vid KI och blir antagna där istället...
Det finns åtminstone en hyfsad chans.
Tacka ja till din plats så får vi se hur du ligger till i urval 2!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

DrAmirando skrev:Hej!

Reserv 83 i Örebro och 90 i Linköping. Vad tror ni? Kommer det röra sig mer än förra våren?
Jag tror inte det räcker för antagning.
Tacka dock ja till dina reservplatser - jag vet inte hur mycket det ändrar sig mellan urval 1 och 2 i Linköping och Örebros reservutveckling är helt okänt territorium, så jag kan ha fel...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

jagheterlinnea skrev:26e reserv i Uppsala i HP-kvoten. Jag pluggar redan här men är antagen till Lund. Dags att packa eller ha lite is i magen?
Lite is i magen, i väntan på urval 2.
Låst