Basår, hur går det till?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Basår, hur går det till?

Inlägg av Nils »

Komvux Stockholm skrev:I vanlig ordning görs urvalet enligt Förordning om kommunal vuxenutbildning 3 kap 8§, där företräde ges till den som har kort tidigare utbildning om samtliga behöriga sökande inte kan tas emot.
Som jag tolkar detta spelar inte ålder i sig en roll; det skulle snarare vara så att de som hoppade av gymnasiet eller läste kortare program ges företräde. Eller missar jag någonting på den sidan?
empezar

Inlägg av empezar »

Sen har ju komvux olika regler beroende på vilken kommun man är i också.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariasol

Inlägg av mariasol »

Jo, men mitt svar var ju från första början riktat till nicki, och hon gick väl på gymnasiet? Sen så tror jag inte att det är alltför vanligt att man först väljer att inte gå på gymnasiet för att sedan börjat läsa upp all behörighet på komvux vid 20-års ålder. Men visst, det du säger stämmer.
empezar

Inlägg av empezar »

mariasol skrev:Sen så tror jag inte att det är alltför vanligt att man först väljer att inte gå på gymnasiet för att sedan börjat läsa upp all behörighet på komvux vid 20-års ålder.
Jag gjorde det (hoppade av gymnasiet i ettan och läste in hela min behörighet på komvux). Jag vet dock inte hur vanligt det är.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariasol

Inlägg av mariasol »

empezar skrev:Jag gjorde det (hoppade av gymnasiet i ettan och läste in hela min behörighet på komvux). Jag vet dock inte hur vanligt det är.

Ahh jag förstår. Enligt pappa som är lärare på komvux ska det inte vara alltför vanligt.. Men det kan ju skilja sig mellan olika städer :)
Skriv svar