T1: Cellbiologi, embryologi, matsmältningskanalen, biokemi. Terminstenta samt 2 duggor innan det.
T2: Hematologi, fysiologi (hjärtkärl, lungor, njure-syrabas, osv), reproduktion, rörelseapparaten samt anatomi (rygg-ben-armar). Terminstenta.
T3: Anatomi (thorax-buk-hals-huvud), neurologi, farmakologi + mikrobiologiintro, patologi. Varje del tentas av separat.
T4: Farmakologi+mikrobiologi, klinisk radiologi+kemi osv, EKG (förberedande för medicinåret T5+T6/klinik helt enkelt). Varje del tentas av separat. Avslutas med preklintentan som omfattar T1-T4.
För att komma till USA är utbytesplats osv helt orelevant. Skriv ett bra USMLE och hoppas på det bästa! De flesta skriver efter T6 i Sverige, då lite klinisk erfarenhet brukar hjälpa samtidigt som prekliniska kunskaper sitter någorlunda väl än. Tänk på att du bara har ett försök på dig om du blir godkänd! Värt att nämna är att de specialiteter du nämner är de som är svårast att få också, så toppscore på USMLE behövs.
Sedan är såklart KI rätt välkänt i USA; när jag gjorde ett månadslångt utbyte på ett universitetssjukhus där i somras var det några läkare som blev imponerade av att jag gick på KI (medan det för min del inte är särskilt coolt haha). Att jobba i USA har stora nackdelar också; allt är inte frid och fröjd som i de amerikanska sjukhusserierna... men det är en annan diskussion
På KI har man en termin kirurgi (T7 - inkluderar även 3v ortopedi+föreläsningar, samt möjlighet att läsa fördjupningskurs på 2v också), ett hjärtblock (T5-6, på DS 2v föreläsningar+3v klinisk placering) och 3v dermatologi (T6 -föreläsningar+praktik)