Blivande läkarstudenter
-
student
Re: Blivande läkarstudenter
Jag förstår verkligen din frustration. Det är grymt orättvist att det är mycket lättare att få bra betyg på vissa skolor. En av anledningarna till varför jag startade denna tråd var för att se vad andra hade för åsikter om betygsättningen och om man därmed tror att man kommer in på läkarprogrammet.
-
Random
Ah, förlåt om jag var otrevlig. Blir bara sjukt frustrerad att jag har 1.65 på högskoleprovet sen ettan i gymnasiet och ändå knappt snittar 18.0 i betyg medan andra suger och ändå får högre 
-
somwbody
Jag tycker att högskoleprov inte visar hur duktigt man är, med tanke att det är bara matte, svenska och engelska. Engelska är lätt, matte är också lätt (för naturelever) och svenska klarar man om man är svensk eller född i Sverige.
Jag undrar om du fick du 18,00 av 22,5 eller 20,00?
Jag undrar om du fick du 18,00 av 22,5 eller 20,00?
-
student
Nä nä, jag förstår dig. Blir själv frustrerad och tycker att många lärare är väldigt orättvisa. Men det positiva är ju att du har ett väldigt bra hp-resultat och du har några möjligheter kvar att förbättra det. Så i hp - kvoten kan du ju bli antagen!
-
Random
Jag har 18.00 utan merit.
Högskoleprovet säger så mycket mer än betyg. På HP är det upp till bevis och alla blir objektivt bedömda. Om HP nu är så lätt varför skriver inte du 2.0?
varför är medel 80/160 råpoäng?
Högskoleprovet säger så mycket mer än betyg. På HP är det upp till bevis och alla blir objektivt bedömda. Om HP nu är så lätt varför skriver inte du 2.0?
-
Somwbody
Jag är utländsk som bott några år i Sverige så det är inte lätt för mig att klara svenska. De flesta svenskar har svårighet i matte delen vilket gör att medelen sänker, tror jag ( det kan finnas andra orsaker också).
Jag själv tycker att det är orättvisst att den som kämpade tre år under gymnasietid för att få högsta betyg kommer in tillsammans med denne som klarde bara ett prov (HP)
Jag själv tycker att det är orättvisst att den som kämpade tre år under gymnasietid för att få högsta betyg kommer in tillsammans med denne som klarde bara ett prov (HP)
-
Random
Bullshit. Det är såååå stora skillnader på betygssättningen att ett E på min skola lika gärna skulle kunna vara A på jensen norra. Betygen säger i dagsläget jävligt lite om en individ. HÖgskolperovet å andra sidan är rättvit för att ALLA gör samma prov och det rättas objektivt. Där är det verkliga kunskaper som kommer till nytta
-
Somwbody
Jag gick ut från gymnasiet i höstas och kom in direkt i läkarprogrammet (B1), samtidigt som en kille från min klass kom in i KI genom HP, hans betygssnitt var runt 18,00/22,5. Han kunde inte klara studier på läkarprogrammet och bytte istället till sjuksköterska. Han tyckte också att gymnasiebetyg säger inte så mycket om individens kunskap.
Jag själv tycker att höga gymnasiebetyg säger mycket om hur ambitiös och duktig man är.
Jag vet att det har blivit svårare med det nya systemet, och speciellt med lärare som tycker att det är omöjligt att få A ( de vill ha typ nån genius). Problemet är inte med de som ger A, utan med de lärarna som är ej kunniga med det nya systemet. Min syskon som går på gymnasiet nu, har fortfarande lärare som använder g/vg/ mvg systemet vid delprov bedömning. Jag tror att gamla examinerade lärare bör ha kurser för att lära sig hur man sätter betyg.
Jag själv tycker att höga gymnasiebetyg säger mycket om hur ambitiös och duktig man är.
Jag vet att det har blivit svårare med det nya systemet, och speciellt med lärare som tycker att det är omöjligt att få A ( de vill ha typ nån genius). Problemet är inte med de som ger A, utan med de lärarna som är ej kunniga med det nya systemet. Min syskon som går på gymnasiet nu, har fortfarande lärare som använder g/vg/ mvg systemet vid delprov bedömning. Jag tror att gamla examinerade lärare bör ha kurser för att lära sig hur man sätter betyg.
-
Random
Det där om att HP inte är en bra måttstock på förberedelserna inför uni-plugg köper ej jag. Enligt undersökningar hoppar endast 7% fler av ett program som kommit in via HP kvoten än vis betyg. Det är ingen stor skillnad.
Censurerade en kommentar som sannolikt skulle uppfattas av andra som nedlåtande gentemot dem.
/ moderator
-
student
Jag håller med "random" om att betygen från gymnasiet inte alltid är representativa då det är mycket lättare att få bra betyg av vissa lärare/skolor. Gick själv ut nian med högsta betyg i exakt allt, andra som inte alls hade så höga poäng får mycket bättre betyg bara pågrund av att går på andra skolor. Har vid flera tillfällen jämfört våra inlämningar/prov med deras och det finns stora skillnader. Man kanske skulle ha valt en skitskola bara för att få bra betyg så att man senare kommer in på universitetet...
Dock tycker jag inte att högskoleprovet är speciellt representativt heller. Rättvist? ja det är det! Men den mäter endast kunskaper inom sve/eng & matte. Inget annat! Sedan att samma prov gäller för alla oavsett vilken utbildning man väljer tycker jag är helt sjukt? Behövs det samma kunskaper om man vill bli läkare jämfört med t.ex. jurist?
Dock tycker jag inte att högskoleprovet är speciellt representativt heller. Rättvist? ja det är det! Men den mäter endast kunskaper inom sve/eng & matte. Inget annat! Sedan att samma prov gäller för alla oavsett vilken utbildning man väljer tycker jag är helt sjukt? Behövs det samma kunskaper om man vill bli läkare jämfört med t.ex. jurist?