Hur många gånger kan man konkurrera i BIex-kvoten?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gast

Re: Några frågor

Inlägg av Gast »

Det beror helt på hur många som söker totalt, men i mitt exempel ovan så blir 1% = 1 student, ja. I ett exempel på 200 studenter blir 1% = 2 studenter osv.
Guest

Inlägg av Guest »

Oj, men då var det ju inte alls många platser. Gränserna kommer i så fall inte alls sjunka speciellt mycket. Eller? :ledsen:
Tar också studenten 2016.
student2014

Inlägg av student2014 »

Hej, jag kan se om jag kan hjälpa till att svara på några av era frågor.
Själv går jag natur och tar studenten 2014. Jag tror inte att meritvärdet kommer att sjunka så mycket spm ner till 18,00. Tror mer att det kommer att röra sig om decimaler. På min skola finns det bara några få enstaka som har A i allt (av naturarna då såklart). Dock finns det väldigt många som har alla A och och ett eller 2 B. Vad jag har hört från kompisar som läser natur på andra skolar, så har det också sagt att ALLA A är ovanligt men att det finns många med bara ett B.
Stina

Inlägg av Stina »

Intressant må jag säga. Och majoriteten av dessa med några B vill då söka till läkarprogrammet? :tur:
student2014

Inlägg av student2014 »

På vår skola är det väldigt många som vill läsa till läkare. I min klass så är det iaf 10-13 personer som vill läsa det(går i en klass med 25 pers). Kan tänka mig att läkarprogrammet är väldigt populärt bland elever på andra skolor också. Jag själv vill söka in till HT 2014.

Hur ser det ut på din skola då? Är det många som har flera A:n?
Stina

Inlägg av Stina »

Ja, nu går jag första året så det är svårt att säga. Men utifrån provresultat skulle jag säga att ca 80-90 % får A. De flesta vill bli ingenjörer eller jobba inom läkemedelsbranchen (ex apotekare). Skulle tro det är sammanlagt sisodär 20 pers och vi är 30 sammanlagt. Det är jag och en till som vill bli läkare. Sedan hinner det väl ändra sig lite under åren, men detta är min uppfattning :)
student2014

Inlägg av student2014 »

Oj är det 80-90% i er klass som får A på alla prov? Låter väldigt mycket. I vår klass lutar det mer på 50% hållet
Stina

Inlägg av Stina »

Ja, det är nog ganska mycket. Det är vad de säger iaf ;) Sedan kanske är sanningen ser annorlunda ut. Dock känns det som om vi alla är lite smånördiga så över 50% måste nog ändå få A trots allt. Men nu får vi inte glömma att det här är min personliga uppskattade bedömning. Jag har inte gjort någon statistik!
student2014

Inlägg av student2014 »

Va kul att ni har så många duktiga elever i klassen! :glad: Kommer bli intressant att se sen var meritvärdet kommer ligga på för oss med det nya betygssystemet. Är själv lite nervös inför höstantagningen. Jag hoppas att du kommer in på läkarprogrammet 2016 iaf!
Stina

Inlägg av Stina »

Oh, yes! Väldigt spännande må jag säga :glad:

Alltid lika kul att prata med framtida kollegor ;-) STORT FETT LYCKA TILL I HÖST!! :flinar:
Skriv svar