Vad har ni sökt?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Uppsalapojk

Re: Vad har ni sökt?

Inlägg av Uppsalapojk »

Sökt till endast Uppsala med 22.4 i Bl och 1.25 i HP...KI är som många säger härinne ingen trevlig skola att gå då (har gått där en termin nu) stämningen suger mellan studenterna (mycket konkurrens och rikemansbarn). Och man har helt enkelt bara satsat på forskning och skitit i utbildningen... :(
Gast

Inlägg av Gast »

Hur dålig är utbildningen på KI?
mh643

Inlägg av mh643 »

Hej Uppsalapojk och Gast,
När det gäller KI, så måste man förstå att den är rankad nr 12 i Europa enligt ett flertal listor och detta visar att man har satsat en hel del på internationellt rykte genom forskning. Detta ska man veta om KI innan man söker. Min bror går termin 4 just nu och hand tycker om det, en av anledningarna kan vara att han bor i Stockholm redan med familjen och har redan sin egen kompiskretsar osv och att komma in där var som om att byta gymnasieklass. På grund av detta, upplever många på KI att det inte finns ett studentliv. Vad det gäller konkurrens så är man verkligen på fel plats om man inte förväntar sig lite nyttig konkurrens in en av Europas bästa utbildningsplatser, i en av väldens mest eftersökta yrkesprogram och med elever där medel meritvärdet ligger på ca. 99-100%. Jag själv gick 6 terminer i University of St Andrews i Skottland som är rankad nr 4 i Storbritannien och vet hur det är när ett universitets högsta prioritet är rykte och forskning. Det jag vill säga med detta är att ni måste verkligen tänka vad ni vill ha av utbildningen, vill ni ha ett chill studentliv och en bra upplevelse är KI inget bra val (pröva Lund, Linköping och Uppsala), men om forskning är ett intresse och om ni önskar ett nobelpris eller något liknande är KI the choice!
Safari

Inlägg av Safari »

Det är ju lite off topic men det är också en motivation till varför jag har valt Lund som prio 1.
@mh643 KI ligger i framkant i medicinsk forskning, frågan är hur stor roll den fördelen spelar för ens framtid som läkare/forskare? Jag ser inte varför Lund skulle vara nämnvärt sämre forskningsinstitution än KI. Lund har ju fostrat 3 Nobelpristagare inom medicin, dessa har dock inte fått Nobelpriset medan de har varit verksamma i Lund. Lund har 5 gånger fler studenter än KI vilket lättare öppnar dörrarna för tvärvetenskaplig forskning vs på KI samt så får Lund 0,5 miljarder SEK mer i anslag för forskning än KI. MAX IV laboratoriet och ESS som håller på att uppföras kommer innebära ännu mer pengar till LU samt ökat anseende internationellt, för att inte tala om att Lund kommer bli världsledande inom exempelvis materialteknik med dessa nya projekt.

Vad gäller konkurrens så konkurrerar man endast med sig själv, att forska i ett klimat som andra beskriver som [non-sharing, keep to your self] resulterar ju i att folk börjar undvika KI. Den sociala aspekten är inte exkluderad vid forskning som många verkar tro är fallet. Jag har själv bekanta som har berättat om hur det är/har varit under deras tid på KI och det är inte så flattering. Jag tror att jag blir en bättre läkare & forskare av att studera i Lund, visar det sig att KI i framtiden har långt större resurser än LU så kan det ju vara läge att flytta på sig.

Med det sagt så vet jag inte själv hur det är ställt på KI och skulle kunna tänka mig att studera/arbeta där pga deras resurser och de studenter jag känner/mött från KI har jag absolut inget dåligt att säga om, människor som alla andra :tummarupp: .

https://www.maxlab.lu.se/index.php?q=node/209
http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... 6c12ab.pdf sid 227.
FdKIelev

Inlägg av FdKIelev »

Kan av egen erfarenhet som gått ett år på KI innan jag bytte till Lund (Där jag gått ett halvår nu) säga att Lund är en mycket bättre skola om man ser till utbildningen! . KI må vara bra rankad men saknar studentlivet och är en skola för personer som inte vill ha studentlivet och bara vill plugga. Som dem innan mig säger så är KI en skola där forskning prioriteras medan utbildningen kommer i andra hand!....

TILL ALLA SOM SÖKER JUST NU SÄGER JAG BARA; VÄLJ INTE KI OM NI INTE VILL HAMNA PÅ SKOLA DÄR UTBILDNINGEN INTE PRIORITERAS OCH DÄR STUDENTLIVET ÄR NÄSTINTILL DÖTT. JAG GJORDE DET DUMMA VALET ATT VÄLJA KI FÖR JAG VILLE GÅ PÅ DEN "FINA" SKOLAN MEN MÄRKTE SNABBT ATT DET ÄR EN SKOLA SOM BARA SATSAR PÅ FOSKNINGEN. VÄLJ INTE KI, NI KOMMER ÅNGRA ER SENARE! :nej: BYTET TILL LUND VAR DET BÄSTA JAG GJORT!! :tummeupp: :flinar:
Gast

Inlägg av Gast »

Är det något som är positivt med KI? Jag menar det är ju en väldigt liten del som blir forskare och dem som väljer att studera vid KI för att inte direkt bli forskare vad kan dem trösta sig med som är bra med KI?
Skallfraktur

Inlägg av Skallfraktur »

Kritiken mot KI känns väldigt överdriven. Har 3 polare som pluggar SSK där som stormtrivs. Men vi får se i vår hur det blir. Mycket möjligt att man byter till Lund HT14/VT15 om det visar sig att alla rykten stämmer. En stor fördel som jag ser det är dock att man slipper bli placerad mitt ute i ingenstans efter preklin som man blir på många andra lärosäten.
Per

Inlägg av Per »

FdKIelev skrev:TILL ALLA SOM SÖKER JUST NU SÄGER JAG BARA; VÄLJ INTE KI OM NI INTE VILL HAMNA PÅ SKOLA DÄR UTBILDNINGEN INTE PRIORITERAS OCH DÄR STUDENTLIVET ÄR NÄSTINTILL DÖTT. JAG GJORDE DET DUMMA VALET ATT VÄLJA KI FÖR JAG VILLE GÅ PÅ DEN "FINA" SKOLAN MEN MÄRKTE SNABBT ATT DET ÄR EN SKOLA SOM BARA SATSAR PÅ FOSKNINGEN. VÄLJ INTE KI, NI KOMMER ÅNGRA ER SENARE! :nej: BYTET TILL LUND VAR DET BÄSTA JAG GJORT!! :tummeupp: :flinar:
Jag tycker det känns som att du försöker minska konkurrensen om platserna... :P
FdKIelev

Inlägg av FdKIelev »

Vaf*n skulle jag behöva minska konkurransen på platserna när jag redan har en bra bostad i Lund, trevliga vänner och går 1 terminen på Lund? :perplex: Mitt år på KI var det sämsta valet jag gjort och jag håller med i vad folk skrivit om KI. KI är en skola för forskning där man inte bryr sig om utbildningen. Sanningen svider för många, men jag som ändå själv gått på KI måste väl få förklara för folk varför jag känner som jag gör så att folk som är som mig inte väljer KI. Det positiva med KI är väl att mycket forskning görs och om man vill forska så är chanserna stora, men då måste du ju även lägga ner tid på det och den tiden är svår att hitta då KI:s första termin är ganska tuff...Om du Per, sedan vill söka till KI ändå så är du välkommen att göra det ;) MEN jag skulle inte rekomendera det då jag förlorade 1 år av mitt liv där....
Saltsjokille94

Inlägg av Saltsjokille94 »

Hade faktiskt KI först på min lista men strök det efter allt jag hört här och pratat med några studenter. Känns inte värt att riskera hamna i ett läge som jag senare troligtvis kommer att ånga, så min lista nu är:

Lund
Uppsala
Göteborg
Umeå

Med 22.5 i BII och 1,2 i HP :glad:
Låst