Vet att det finns många tråder ang schema men skapar en ny ändå då jag även hade lite andra frågor.
Har mestadels Sthlm, Uppsala och Örebro (Linköping är heller inte ute ut bilden!) i åtanke gällande frågorna men ni andra får också svara ifall någon annan har liknande frågor men på en annan ort
- Schema, vilka tider gäller? Hur mycket är obligatoriskt? Vilka tider ligger det obligatoriska? Hur ofta går man längre än kl 15 (ungefär), gärna "statistik" över när man går på ALLA föreläsningar samt när man endast går obligatoriska. Har en dotter att hämta från dagis och kommer åka tåg 1 timme ca oavsett vilken av dessa 3 orter. Vill ju att det ska fungera
- Transportmedel. Kommer ju som sagt åka tåg först, hur ser resten av resan ut (ifrån stationen till universitet och sjukhus)? Buss, tunnelbana, gångavstånd, byten? Hur lång tid tar det en normal dag utan snökaos?
- Angående "bästa" skolan är det ju såklart en smaksak. Jag funderar på kirurgi (hjärta eller trauma är det som låter mest intressant), vilken ort är i framkant på den punkten? Studentliv och forskning intresserar mig inte då jag som sagt tänkte pendla.
- Hur mycket tid spenderas på sjukhus? Är det heldagar? Hur ofta? Vad jag förstått får man inte önska sjukhus heller, utan man blir placerad?
- Lite sugen att efter ST (alltså låååångt kvar) jobba ett år eller två (eller fler ;D) i annat land, tex USA, vart borde man gå för bäst "chans" till detta? KI bara? Eller hur ser det ut för resterande orter?
Kanske dyker upp fler frågor sen men det är det här jag tänker på just nu. Tacksam för svar ifrån er med erfarenhet!
/Förvirrad tjej