Blanda betyg + frågor om särskilt urval

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Linn123

Blanda betyg + frågor om särskilt urval

Inlägg av Linn123 »

Hej! :)

Jag vill söka in till läkare, har läst fysik 2, kemi 2, matematik 4 och biologi B. Är det ett problem att jag har blandat det nya och gamla sytemet? Själv tog jag studenten 2013 och så mitt slutbetyg har bara det gamla systemet. Har dock läst till de nya kurserna i kemi, fysik och matte eftersom jag gick samhäll och gjorde en prövning i biologi B och valde Biologi B istället för biologi 2 eftersom det är 50 poäng istället för biologi 2 som är 100, tänkte det skulle var lättare för mig att få ett bra betyg. Jag kommer antagligen söka in genom hp kvoten och inte betygen men har jag krånglat till det eller kommer det gå utan problem för mig att söka in?

Undrar även om PIL, om jag söker in till det nu till ht15, kommer högskoleprovet nu den 28 mars räknas med eller tar dom mitt hp resultat från i höstas?

Vet att Linköping har ett alternativt urval, jag tänkte satsa på att jobba i minst 3 år och behöver då jobba heltid i 1år för att kunna få söka in, så blir tidigast hösten 2016 (har jobbar sen sommaren 2013). Vad brukar hp ligga på i Linköpings särskilda urval? Läste även att de har det fram till vt17, sedan vet de inte.. tror ni det finns en chans att dom tar bort det eller förlänger dom det igen som de gjort flera gånger innan, mejlade och frågade men de tar det beslutet i början av 2017, känns ju inte kul om man kämpar i flera år för att kunna komma in där och sen tar de bort det :(

Tack på förhand!
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Blanda betyg + frågor om särskilt urval

Inlägg av Wolthura »

Angående PIL kommer ditt HP som du skrev i höstas att räknas eftersom det som skrivs 28 mars (v. 13) inte hinner att rättas tills v. 15 då kallelserna till PIL del 1 skickas ut. Vad gäller Linköping har dom "fyllt på" tid allt eftersom beslut tas, hittills har dom (alltid) beslutat att fortsätta med det alternativa urvalet (behöver dock inte vara synonymt med att det alltid kommer att finnas kvar). Linköping tar in på 1p för arbetslivserfarenhet vilket adderas till HP-resultat. Hittills har enligt antagningsstatistik 2.4-2.5p räckt (alltså 1p arb.+ 1.4 till 1.5 HP). http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Skriv svar