Fråga angående betyg / folkhögskoleomdöme

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Aliena
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 feb 2015, 23:11

Fråga angående betyg / folkhögskoleomdöme

Inlägg av Aliena »

Hej!

Jag har 3 funderingar angående att läsa in betyg via Komvux. Jag har läst in gymnasiebehörighet via folkhögskola (har inga betyg alls sedan gymnasiet, för att göra en lång historia kort var det många dödsfall inom familjen så jag fixade inte att gå gymnasiet under denna period i livet.) Jag har nu i efterhand läst in grundläggande behörighet via folkhögskola där jag gick ut med en 4:a.

Min dröm är ju (givetvis) att bli läkare och det går inte en enda dag utan att jag tänker på detta. Jag skulle behöva läsa in Biologi 1/2, Kemi 1/2, Fysik 1/2 samt Matematik 3/4. Har tänkt läsa upp dessa via komvux alternativt basår. Har pratat med en SYV och enligt henne krävs betyg A i alla dessa kurser för att öht ha en chans att ta sig in på läkarlinjen. Det jag nu funderar på är om detta används som en ytterligare urskiljning inom kvoten BF med HP-urskiljning.


Fråga 1. Används betygen från Komvux som en urskiljning inom kvoten BF (att det krävs A i alla kurser) eller räcker det med att vara "godkänd/ha behörigheten"?

Fråga 2. Jag har läst naturkunskap A samt B (enda kurserna som folkhögskolan hade att erbjuda inom området). Är det möjligt att få skippa någon av t.ex. biologi 1/kemi 1 kurserna för att direkt hoppa på kurs 2 eller är det bara att glömma den tanken?

Fråga 3. Hamnar jag ens i kvoten BF eller hamnar jag i en annan kvot om jag läser in så pass många betyg via Konvux/basår?

Tacksam för svar!
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Fråga angående betyg/folkhögskoleomdöme

Inlägg av Wolthura »

Tja!

FRÅGESVAR
1. Du måste ha behörigheter som du redan vet, detta kan du läsa genom komvux m.m. Det enda som spelar roll är att du har det på pappret. Du kan komplettera / "blanda" betyg från BF / komvux så sätt att du har fullständig behörighet. Det räcker att vara godkänd - alltså, jag upprepar, endast för behörigheten. SYV har rätt så sätt att om du ska söka i komvux-kvoten så måste du ha A i alla ämnen samt extra meritpoäng utöver det, så du kommer upp i 22,5, detta krävs dock INTE om du endast är ute efter behörigheten vilket jag i ditt fall absolut skulle gå efter istället. Det blir för mycket jobb att fixa 22.5 i samtliga gymnasieämnen för att få ett samlat betygsdokument därifrån, jämfört med tiden du kan lägga på att fixa ett bra HP. Mer om det nedan.

2. Det krävs särskild behörighet för läkarprogrammet förutom den grundläggande behörigheten, detta innefattar Biologi 2 (B), Kemi 2 (B), Fysik 2 (B), Matematik 4 (D) http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html Detta kan du antingen läsa till via komvux eller som du säger naturvetenskapligt basår. Det räcker alltså ej med naturkunskap (jämfört med t.ex. arkitekt där man kan komplettera med naturkunskap B om det nu gäller fortfarande för typ samhällsgymnasiebetyg).

3. Man kan placera sig i flera olika kvoter beroende på vad man har läst. Efter att du har fixat fullständig behörighet till programmet kommer du att vara placerad i BF-kvoten och BII (kompletterade betyg) efter att ha läst på komvux. Samma sak gäller för dina eventuella gymnasiebetyg/samlat betygsdokument som du fick i B1 (okompletterat, hur låg poäng det än är) och eventuellt HP-kvoten om du gjort det. Du kommer automatiskt att hamna i alla kvoterna (förutsatt att du läst allmän linje på FHS vilket du verkar ha gjort enl. grundläggande behörighet och betyg).

BETYG FOLKHÖGSKOLA KVOT
Här kan du hitta statistik gällande BF-kvoten: http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html

BF-kvoten är en väldigt liten kvot där få söker, men också där få blir antagna. Det är hög konkurrens om platserna och alla lärosäten använder HP som urskiljning vid samma merit; alltså alla de som har fått 4 i betyg rangordnas efter sina högskoleprovspoäng utöver 4:an. Statistiskt sätt har det de senaste åren krävts ca 1.5 för att bli antagen vid någon utav lärosätena, dock 1.2 som lägsta poäng, du kan se mer om detta i länken ovan.

STATISTIK ANTAGNING BF-KVOTEN
Enligt statistik från UHR är det varje termin ca 40-90 reserver i BF-kvoten, jämfört med de vanliga betygskvoterna är detta självfallet mycket få personer, men det gör också att de får tävla om färre platser. Utav dessa reservpersoner kan man nog också utgå ifrån att inte alla har 4 i betyg vilket gör antalet lite lägre. På de olika lärosätena blir olika många antagna beroende på vilken termin antagningen är för, HT: ca 10-15st respektive VT: ca 15-18 st http://statistik.uhr.se/ Detta gör att det blir lite lättare att bli antagen på VT vilket också statistiken vittnar om med generellt sätt lägre HP-urskiljning.

FIXA BEHÖRIGHET
Så om jag var du så skulle jag läst naturvetenskapligt basår eller komvux, basåret är nog roligt eftersom man läser i klass på universitet men det ska vara ganska tufft tempo vad jag hört från vänner jämfört med komvux (på vissa ställen, skiljer sig beroende på skola) som ska vara lite mer "chill". Det är upp till dig själv, du kan också välja att göra en prövning i de ämnen du väljer att läsa vilket gör att du, beroende på din egen ork och kapacitet, kan avklara fler ämnen i en högre takt. Min kompis läste in fysik B på lite mer än 2v...! Eftersom du bara behöver G kan detta vara någonting att ha i baktanken i alla fall. Betygsprövning är ett nationellt prov i det ämnet du väljer att pröva i, anordnas av din kommun (har tagit Stockholm som exempel i länken) och det kostar generellt sätt 500kr per prövningstillfälle: http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/V ... for-vuxna/

GÖR HP - ÖKA CHANS ATT BLI ANTAGEN VIA BF/HP
För att ha större chans att bli antagen så behöver du göra högskoleprovet om du vill ha en mer realistisk chans att bli antagen på ditt maxade FHS-betyg. Göteborgs universitet har hälften av platserna (läs 1 st plats) för icke-hp-urskiljning, här används alltså endast högsta betyg (4) och lott. Jag har blivit placerad typ plats 50-90 i den kvoten, inte så tursam helt enkelt! Denna kvoten kommer du dock automatiskt att bli placerad i när du söker. När du ändå håller på att fixa behörigheten kan jag verkligen rekommendera dig att göra HP för att se hur bra du kan få om du inte redan gjort det, sen om det inte riktigt räcker hela vägen gör det flera gånger och plugga även på t.ex. hpguiden.se. Dom säger att det tar 3-4ggr innan man blir varm i kläderna, gör flera gamla prov om du inte vill använda en betaltjänst http://studera.nu/forberedelser När du har gjort HP och har behörigheten kan du också söka PIL för att bli antagen till Karolinska Institutet. Där gallras man först på HP (krävs ca 1,2-1-4) för att komma till ett "kunskapsprov" (typ MENSA-prov/logikprov), får du tillräcklig poäng så kallas man till intervjuer. 1/3 av platserna tillsätts via PIL varav det är mycket väl värt att testa! Om du vill läsa lite mer tankar om PIL har jag skrivit lite om detta här http://medikusstudenten.blogspot.se/201 ... t-och.html

Hoppas att du blir lite klokare nu och ge absolut inte upp! Woop woop, läkarprogrammet är det roligaste ever och det är skit att man missat gymnasiet, oavsett anledning, men även om det är jobbigt nu så ge inte upp! Om det är någonting mer du undrar över kan du maila på medikusstudenten @gmail.com :)

Allt gott!
Josefine
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
elbarto

Fråga angående betyg / folkhögskoleomdöme

Inlägg av elbarto »

Håller helt med Wothura!
Jag blev antagen via BF-kvoten. Går nu på läkarprogrammet i Uppsala. Jag gjorde precis som TS. Fixade först 4:an från folkhögskolan, läste sen basåret på stockholms universitet och skrev under tiden HP, som jag höjde vid varje försök. Om du vill, så kommer det att gå. Jag skulle absolut satsa på BF-kvoten om jag var du. Se bara till att fixa ett resultat omkring eller över 1,5. Som Wolthura skrev så finns chans att bli antagen med lägre resultat än så också.
Om du vill dryga ut dina chanser så ska du även se till att söka till PIL vid KI. Det är KI:s egna antagningsprov som innefattar både en skriftlig del och en intervju.
elbarto

Fråga angående betyg / folkhögskoleomdöme

Inlägg av elbarto »

P.S.

Det absolut snabbaste sättet att fixa behörigheten är att helt enkelt anmäla dig (500kr/prövning) till prövning i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matte 4, på din lokala komvuxskola. Du får ingen undervisning i ämnena, men du behöver heller inte ha läst Fysik 1, Kemi 1 etc. för att få skiva prövning, vilket krävs om du istället skulle söka undervisning i Kemi 2, Fysik 2 etc. Mitt andra tips är att de gamla bokstavskurserna fortfarande går att göra prövning i. Fördelen är att tex Matte D är mycket mindre omfattande (enklare) än Matte 4, och Biologi B är hälften så stor som Biologi 2. Det ökar din chans att klara alla prövningar på kort tid, så att du kan söka läkarprogrammet så fort som möjligt. Kom ihåg att du bara behöver bli godkänd i dessa kurser, betygen spelar ingen roll i BF-kvoten.

Du behöver heller inte vara orolig för att du kommer ha svårare på läkarprogrammet för att du saknar kunskapen från kurs 1 i dessa ämnen (förutom kemi 1). Efter en och en halv termin på läkarprogrammet törs jag säga att de enda gymnasiekurserna du har användning av är Kemi 1 & 2 samt Biologi 2. Biologi 1 handlar väldigt lite om mänsklig fysiologi. Fysikkurserna och Matten är NÄSTAN helt irrelevanta (även om de är intressanta). Den största nyttan du kommer ha av fysiken och matten är troligen att de kommer hjälpa dig att höja ditt HP :)


Lycka till!
Gäst

Fråga angående betyg / folkhögskoleomdöme

Inlägg av Gäst »

För att få ett omdöme från folkhögskola, vad är den kortaste tiden man behöver läsa? Är det ett helt år "allmän kurs" som gäller, eller är det till och med ännu längre?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Fråga angående betyg / folkhögskoleomdöme

Inlägg av Nils »

Såvitt jag vet (vilket inte är 100 %) så är det ett år med allmän kurs som gäller.
Skriv svar