Andra dagen på T1, dags att beställa böcker. Men listan vi fått är lång som ett tal av Castro.... Någon som har tips om vilka som är bra och vilka man ska undvika?
Hoppas på svar!
IKA
Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser, för forumet och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.
[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]Har du möjlighet att posta listan här så att vi vet vilka böcker vi förväntas ha åsikter om?IKA skrev:Hej hej
Andra dagen på T1, dags att beställa böcker. Men listan vi fått är lång som ett tal av Castro.... Någon som har tips om vilka som är bra och vilka man ska undvika?
Hoppas på svar!
IKA
Jag har netters anatomibok, den engelska versionen.. är den mycket sämre än den tyska med latin?Nils skrev:Med reservation för att detta är subjektiva åsikter...
Jag använde inte riktigt någon anatomibok förutom Feneis (som för övrigt används för snabb och effektiv inlärning i "Frågebanken" här på läkarstudent.se).
För fysiologi är troligen Boron det bättre alternativet - den andra har fått smeknamnet "burn it and leave it", enligt en kursare till mig.
Har du en anatomiatlas och en fysiologibok så blir Marieb nästan överflödig. Den är visserligen bra för introduktionskursen men den räcker inte till för senare fysiologi.
Genetik-böckerna kan du förmodligen låna eller läsa på biblioteket, det behövs troligen inte särskilt mycket ur dem.
För neurobiologi kan Purves vara ett bra alternativ, dock behövs boken troligen inte omedelbart och du bör därför vänta och istället fråga faddrar/äldrekursare om vilken bok de rekommenderar.
För immunbiologi är det Basic Immunology ("lilla Abbas") eller Lippincott som gäller.
För cellbiologi kan "the cell" (stor, grå med "the cell" på framsidan) vara ett bra alternativ, dock bör du vänta och fråga äldrekursare om vad de rekommenderar utifrån deras erfarenheter av kursen.
Boron kallades "Boring and Bullshit" i min klassNils skrev: För fysiologi är troligen Boron det bättre alternativet - den andra har fått smeknamnet "burn it and leave it", enligt en kursare till mig.