Det blir inte bara de svenska gymnasiebetygen som visar upp fler steg inför antagningen till höstterminen 2014; även folkhögskolorna är på väg att gå över till en större skala för sina omdömen.
Studieomdömet används som urvalsgrund till högskolan. Men då skalstegen är få, använder högskolorna i vissa fall, lottning eller högskoleprovspoäng som särskiljer vid lika studieomdöme. Fler skalsteg kan bättre avspegla variationen bland de studerande, och kan också leda till att lottning och högskoleprov får en mindre betydelse i folkhögskolans urvalsgrupp.
Skalans minimum och maximum förblir desamma, 1 till 4, men det kommer att finnas fler steg däremellan (1,5 och 2,5 samt 3,5 tillkommer).
Förvisso antas de flesta folkhögskolestudenter till HT och går ut till sommaren. En del (däribland mig själv) gick/går dock ut till terminsskiftet HT-VT. Det borde ju bära med sig att de första sjugradiga studieomdömen sätts redan VT14!
Jag har inte läst någonstans om någon splittring av BF-kvoten (gamla/nya omdömen) motsvarande uppdelningen av gamla/nya gymnasiebetyg. Antar att det beror på att BF-kvoten redan fyller så pass få platser (relativt till andra kvotgrupper). Detta gynnar såklart oss gamla folkhögskoleelever som redan fått högsta omdöme.
Blir intressant att se om/hur ändringen kommer påverka antagningsgränserna inför HT14. Som gällande alla ändringar detta slag lär eventuell effekt fördröjas ett par terminer eftersom vi gamla elever fortsätter att konkurrera inom samma kvotgrupp tills vi blivit antagna eller gett upp (läs: ett par terminer till). Om ändringen medför ngn märkbar effekt lär den vara mer synlig till antagningen VT15.
Personligen är jag kritisk till ändringen. Särskilt gällande studieomdömen från folkhögskolan, vill jag mena att det tyder på en övertro till systemet att hävda att fler steg i skalan skulle medföra mer rättvisa omdömen. Framför allt tror jag att ändringen kommer öppna upp för ökad godtycklighet folkhögskolor emellan. Studieomdömet baseras på elevens totala studieförmåga (snarare än resultat under individuella kurser) och följer subjektiva kriterier som "social förmåga" och 'relativ utveckling'. Enligt mig rimmar sådana subjektiva bedömningskriterier dåligt tillsammans med skala med alltför många steg.
Jag tror istället mer på nuvarande system, där högskoleprovet fungerar som särskiljande kriterium vid antagning. Men det återstår ju att se om ändringen ö.h.t. medför någon märkbar förändring av antagningsgränserna inom BF-kvoten.
Jag har ju skrivit fel! Därmed förtogs halva poängen av mitt inlägg.
Det borde ju bära med sig att de första sjugradiga studieomdömen sätts redan VT14!
Jag menade i själva verket att de första sjugradiga omdömena kanske sätts redan HT13! (Jag tänker på de elever som går ut vid terminsskiftet HT-VT). VT13 var ju vad Nils skrev. Det var alltså inte meningen att bara upprepa det.
Även det tredje stycket blev ju tokigt, som konsekvens.
Blir intressant att se om/hur ändringen kommer påverka antagningsgränserna inför HT14..
Menade ju VT 14..
Om ändringen medför ngn märkbar effekt lär den vara mer synlig till antagningen VT15.