Meritpoäng fr.o.m. 2014
-
OlleBladin
Meritpoäng fr.o.m. 2014
Hej
Jag tar studenten 2013 och planerar att söka in på läkarprogrammet efter detta. Eftersom att tidigare antagningar visar att vårterminerna har lägre lägsta antagningspoäng än höstterminerna förmodar jag att min chans att bli antagen befinner sig vid våren 2014.
Jag har dock stött på ett problem angående 2014, jag har nämligen sett att detta är året då meritpoängen (0.5) för Engelska B försvinner, dessa är dock viktiga för att jag ska uppnå 2.5 extra meritpoäng.
Jag undrar ifall någon har koll på när dessa ändringar börjar gälla, ifall de gäller vid antagningen för vårterminen 2014 eller efter. Att ändringen skulle ske senare grundar jag på att själva ansökningen ju sker 2013, och att då de nya reglerna ej skulle ha börjat gälla.
Jag läser även att taket för matematik höjs från 1.0 till 1.5, kan jag därmed även få 0.5 extra meritpoäng för Matematik Breddning? Eller kommer denna kurs ej ge någon bonus?
Som ni nog förstår beror mina chanser att bli antagen på dessa frågor, därmed är jag ytterst tacksam för alla svar jag kan få.
Med vänlig hälsning, Olle
Jag tar studenten 2013 och planerar att söka in på läkarprogrammet efter detta. Eftersom att tidigare antagningar visar att vårterminerna har lägre lägsta antagningspoäng än höstterminerna förmodar jag att min chans att bli antagen befinner sig vid våren 2014.
Jag har dock stött på ett problem angående 2014, jag har nämligen sett att detta är året då meritpoängen (0.5) för Engelska B försvinner, dessa är dock viktiga för att jag ska uppnå 2.5 extra meritpoäng.
Jag undrar ifall någon har koll på när dessa ändringar börjar gälla, ifall de gäller vid antagningen för vårterminen 2014 eller efter. Att ändringen skulle ske senare grundar jag på att själva ansökningen ju sker 2013, och att då de nya reglerna ej skulle ha börjat gälla.
Jag läser även att taket för matematik höjs från 1.0 till 1.5, kan jag därmed även få 0.5 extra meritpoäng för Matematik Breddning? Eller kommer denna kurs ej ge någon bonus?
Som ni nog förstår beror mina chanser att bli antagen på dessa frågor, därmed är jag ytterst tacksam för alla svar jag kan få.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Re: Meritpoäng fr.o.m. 2014
Hej OlleOlleBladin skrev:Hej
Jag tror att du ska gå enligt det gamla systemet! Här nedan är en sida för de som går ut gymnasiet 2010–2013, där förklarar de vilka kurser som ger meritpoäng
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... Tp37eCrzJg
...
Jag tycker att det skulle inte bli rättvist för de som tar studenten 2013 att följa det nya systemet eftersom det blir ju många som inte antagna eller vill inte plugga direkt efter gymnasiet. Av denna anledning antar jag att du ska inte följa det nya systemet. Men ring VHS för att få ett fullständigt svar.
Skriv gärna deras svar här om du skulle ringa dem
Mustafa Al-Attar
-
OlleBladin
Tack!
Jag har inte haft tid att ringa VHS, men vad jag märker med hjälp av din länk är att jag troligen har missförstått systemet. Det verkar ju som att ifall jag tar studenten 2013 kommer jag alltid i framtiden kunna räkna via det nuvarande systemet, dvs meritpoäng för Engelska B, och ej påverkas av eventuella ändringar. Jag har trott att ifall ändringar sker ska jag räkna mina poäng utefter vad som då gäller.
Med andra ord, att ändringarna ska börja gälla 2014 innebär att de påverkar dem som tar studenten 2014, och inte dem som söker till läkarlinjen 2014 (och har tagit studenten tidigare).
Kan detta påstående stämma? Det verkar vettigare än hur jag tidigare trodde att systemet fungerade.
Jag har inte haft tid att ringa VHS, men vad jag märker med hjälp av din länk är att jag troligen har missförstått systemet. Det verkar ju som att ifall jag tar studenten 2013 kommer jag alltid i framtiden kunna räkna via det nuvarande systemet, dvs meritpoäng för Engelska B, och ej påverkas av eventuella ändringar. Jag har trott att ifall ändringar sker ska jag räkna mina poäng utefter vad som då gäller.
Med andra ord, att ändringarna ska börja gälla 2014 innebär att de påverkar dem som tar studenten 2014, och inte dem som söker till läkarlinjen 2014 (och har tagit studenten tidigare).
Kan detta påstående stämma? Det verkar vettigare än hur jag tidigare trodde att systemet fungerade.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Det stämmer,det påverkar inte dig eftersom du tar studenten 2013OlleBladin skrev:Tack!
Mustafa Al-Attar
-
OlleBladin
Perfekt, då ser det genast mycket ljusare ut, nu är jag med i svängarna igen!
VT 14. Ja, förmodligen. Men senare? Tvek på det...nabster skrev: Jag tror att du ska gå enligt det gamla systemet!
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=92&t=1354
I och med att Engelska B (nya Engelska 6) kommer att krävas för behörighet borde det rimligtvis inte ge meritpoäng även om man läst enligt det gamla systemet. Jag kan dock mycket väl ha fel... I vilket fall så borde förändringen gälla f.o.m. HT 14 och därför inte påverka TS som avser att söka VT14Nils skrev:...Dessa förändringar gäller slutbetyg från den nya gymnasieskolan. Äldre slutbetyg fortsätter att räknas enligt de nu gällande reglerna, med undantag för Engelska B och C som får meritvärdena ändrade till 0 respektive 1 (är nu 0,5 respektive 0,5) när den grundläggande behörighetens krav på engelska ändras.
Ett klargörande gällande allt detta hade ju inte skadat
-
OlleBladin
Nils tråd förbryllar mig, det verkar som att jag kommer påverkas. Även fast jag tar studenten ett år innan ändringarna sker. Jag bör ta mig i kragen och ringa VHS för att klargöra saken.
-
OlleBladin
Jag har nu ringt VHS, herren jag talade med menade först på att jag inte skulle påverkas av de nya reglerna ifall jag tar studenten 2013. Sen blev han osäker och bad mig efter flera minuters sökande att ringa tillbaka nästa vecka då verket är bättre bemannat efter semestertider.
Jag gör därmed ett nytt försök nästa vecka och delar med mig av de svar jag får.
Jag gör därmed ett nytt försök nästa vecka och delar med mig av de svar jag får.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Jätte bra, vi får seOlleBladin skrev:Jag har nu ringt VHS, herren jag talade med menade först på att jag inte skulle påverkas av de nya reglerna ifall jag tar studenten 2013. Sen blev han osäker och bad mig efter flera minuters sökande att ringa tillbaka nästa vecka då verket är bättre bemannat efter semestertider.
Mustafa Al-Attar
-
OlleBladin
Idag har VHS bekräftat att de som tar studenten tidigare än ändringarna kommer ta "skada" för ändringarna som sker 2014 ifall de söker efter det att ändringarna har skett.
Ett hårt slag på mig som kommer måsta utöka med Engelska C, men man skall inte hänga läpp. Jag är glad över att nu vara säker på hur det fungerar.
Ett hårt slag på mig som kommer måsta utöka med Engelska C, men man skall inte hänga läpp. Jag är glad över att nu vara säker på hur det fungerar.