Hej
Jag har läst att Betygspoängen avrundas till två decimaler https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... eritvarde/
Innebär detta att om man har 21,86 i snittet avrundas detta till 21,90 eller menar dem siffrorna som finns efter 86 d.v.s 21,86453 ?
Tack på för hand
Jag har aldrig förstått det där med decimalerna. Om man får MVG i en kurs på 50 poäng får man 0,4, VG 0,2 och G 0,1. Hur kan man då få en massa decimaler på sitt betygssnitt, det finns ju inga mindre kurser än så?
Gäst skrev:Jag har aldrig förstått det där med decimalerna. Om man får MVG i en kurs på 50 poäng får man 0,4, VG 0,2 och G 0,1. Hur kan man då få en massa decimaler på sitt betygssnitt, det finns ju inga mindre kurser än så?
Om man får MVG på 50 poäng kurs, får man 0,4, om du får vg 0,3, om du får G 0,2. Det blir decimaler för dem som har läst på vuxenutbildning, där betyg delas med 2350 poäng istället för 2500
nabster skrev:
Om man får MVG på 50 poäng kurs, får man 0,4, om du får vg 0,3, om du får G 0,2. Det blir decimaler för dem som har läst på vuxenutbildning, där betyg delas med 2350 poäng istället för 2500
Vidare räknades inte Idrottsbetyget in i slutbetyget från gymnasiet om det sänkte snittet för de som gick ut gymnasiet för något år sedan. Man fick då alltså 2400p. Detta gäller alltså inte de som tar studenten nuförtiden.