Jag vill bara påpeka att man hamnar i BG1 (okompletterade betyg) om man tar ut svenska slutbetyg. I första urvalet kom alla 22,5 in utan HP (även 22,40 på KI till exempel).maujer skrev:Hej!
Då vill jag bara tipsa om folkhögskola, det tar "bara" 1 år. Det är mkt lättare att få högsta betyg på folkhögskola än 22.5 på komvux.
Men det gäller att du höjer dig på HP. Vilken är din svagaste del resp. starkaste? Är det bara svenska som ställer till det för dig så är folkhögskola bra, man kan få mkt träning i svenska språket om man behöver det. det räcker med 1.7 på hp att komma in nu i vår tror jag iaf på KI.
men problemet att komma in via folkhögskola är att det inte är så många platser som erbjuds i den kvoten.
annars är ju som sagt Pil på KI ett alternativ!
folkhögskola
+ : kortare tid än komvux. mindre betygsstress
-:större hp stress tror jag?(vet inte vad det krävdes för hp med kompletterad bg) sikta på 1.8
Om man får ett bra HP-resultat (minst 1,7) är det såklart klokt att satsa på PIL och folkhögskola.
Kan man inte få tillräckligt högt HP resultat då är det nog bäst att satsa på nya (svenska) slutbetyg.