Vi som söker in VT 13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Reserv Uppsala/Örebro

Inlägg av Nils »

Mister Alexander skrev:Kul! Om jag förstått statistiken korrekt så kom reserv 36 i urval 2 in i Uppsala. Det borde vara högst troligt/säkert för mig att komma in som har reservplats 18 efter urval 1. Stämmer detta?
Ja; den som efter körningen av urval 2 hade reservplats #36 blev erbjuden antagning i reservintaget.

VT12 är dock bättre för jämförelse - vårterminer har mer gemensamt med föregående vårtermin än föregående hösttermin (och vice versa).
:)
orillion

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av orillion »

orillion skrev:Hur mycket brukar reservkvoten för HP förändras vid Umeå?

Antar att man inte har en sportmössa på #32 i HP-kvoten eftersom 15 pers skulle behöva tacka nej, sett till VT12 då #12 antogs efter urval 2...
orillion skrev:Rättelse: 17 antogs efter urval 2 VT12.
Någon som kan sia om detta?
ribospentos

Inlägg av ribospentos »

c3m92 skrev:
Du har stor chans på Umeå,ÖrU och Lkpg. Vad har du för snitt?

Underbart! Jag söker i BII med 22,2 men mitt HP ligger endast på 1,25 vilket gör det hela osäkert kanske?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

orillion skrev:Hur mycket brukar reservkvoten för HP förändras vid Umeå?

Antar att man inte har en sportmössa på #32 i HP-kvoten eftersom 15 pers skulle behöva tacka nej, sett till VT12 då #12 antogs efter urval 2...
orillion skrev:Rättelse: 17 antogs efter urval 2 VT12.
orillion skrev:Någon som kan sia om detta?
#32 kan mycket väl räcka för antagning, dock är det svårt att sia eftersom utvecklingen mellan u1 och u2 är så pass okänd som den är...
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

ribospentos skrev:Underbart! Jag söker i BII med 22,2 men mitt HP ligger endast på 1,25 vilket gör det hela osäkert kanske?
Efter urval 1 spelar betyg och hp inte längre någon roll, bara vilken reservplacering du har.
:)
Nyberg89

Inlägg av Nyberg89 »

ribospentos skrev: Underbart! Jag söker i BII med 22,2 men mitt HP ligger endast på 1,25 vilket gör det hela osäkert kanske?
22,25 räckte för Umeå och 22,3 för Linköping i urval 1. Det är snart urval 2 och då blir du säkert antagen.
orillion

Inlägg av orillion »

Nils skrev:#32 kan mycket väl räcka för antagning, dock är det svårt att sia eftersom utvecklingen mellan u1 och u2 är så pass okänd som den är...
http://läkarstudent.se/antagning.html#hp
Jag förstår! Blir en nagelbitare till jul då.
Cory

Re: Lund BII 2013 HT

Inlägg av Cory »

Hej Safari,

Det ser inte ut som läkarprogrammet i Lund kommer att utökas något nästa år. Enligt regeringens budget proposition för 2013 har platserna fördelats till Göteborgs universitet och Linköpings universitet. Det tyder på att antagningskraven för dessa lärosäte möjligtvis kommer att sjunka om trenden försätter- allt annat lika.

källa: http://www.regeringen.se/sb/d/14717/a/199541
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Lund BII 2013 HT

Inlägg av Nils »

Det finns också en nedåtgående trend generellt ända sedan meritpoängen infördes - det fanns tidigare väldigt många med 20,00 kompletterat men tydligen är det mycket mindre vanligt med 22,50 och BII-kvoten har inte hunnit sjunka ner till sin "jämviktsnivå" ännu.
Martion

Inlägg av Martion »

Blev ju antagen till Göteborg nu men skulle helst vilja plugga i Lund. Har reservplats ett i BI kvoten till Lunds universitet. Vågar någon uttala sig kring mina chanser att komma in? Behöver jag vänta enda tills reservantagningen eller kan jag räkna med att komma in till urval 2?
Låst