Hjälp mig förstå!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
thetote

Hjälp mig förstå!

Inlägg av thetote »

Hallå,

Jag har trots ihärdigt googlande inte lyckats få svar på ett par frågor rörande antagning.

Fråga 1: Jag gick ut gymnasiet med ett snittbetyg på 19,6. De två ämnen jag fick VG i var MaA och MaC. Även om båda dessa ämnen krävs för behörighet så planerar jag att göra en prövning i MaA, och sedan räkna bort MaC till förmån för en annan kurs, vilket leder in på...

Fråga 2: Förutsatt att jag gör en prövning i Engelska C (vilket jag inte läst innan), och får ett MVG, kan jag då använda detta betyg både som meritgrundade (0,5 p) samt höjning av ett VG till MVG i mitt slutbetyg?

Tilläggas bör kanske att jag gick ut gymnasiet 2008 och hör således till grupp C.

Är jag ute och cyklar eller har jag hittat rätt lian i högskoleantagningens djungel?

Tack på förhand!
Gäst

Re: Hjälp mig förstå!

Inlägg av Gäst »

Jag tror inte du kan byta ut ett betyg i ditt slutbetyg med ett betyg från en annan kurs, det måste nog vara samma kurs som du höjer betyget i...

Det går dock bra att lägga på fler kurser för att få meritpoäng.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har en liknande fråga, kan jag läsa vilka kurser som helst som jag inte läst innan på komvux och på så sätt höja mitt snitt, alltså utan att ta bort befintliga betyg?
Jhonel

Inlägg av Jhonel »

Hej jag har en liknande fråga om betyg. Jag undrar hur man kan få snittbetyg på 19.9, 19.8 19.7 etc. Om man går in på Studentum kan man inte få "jämna" betyg. Hur fungerar det?
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jhonel skrev:Hej jag har en liknande fråga om betyg. Jag undrar hur man kan få snittbetyg på 19.9, 19.8 19.7 etc. Om man går in på Studentum kan man inte få "jämna" betyg. Hur fungerar det?
Om du går på gymnasium, så dina betyg delas med 2500 poäng och av denna anledning får man exempelvis 19,9 eller 19,8 d.v.s. om du har bara ett VG på en 50 poäng kurs i ditt slutbetyg då betygsnittet blir 19,9 men om däremot kursen var 100 poäng blir betygsnittet 19,8.
När du går in på Studentum och därefter välja naturvetenskapprogrammet, kommer du att se, att det finns enbart 1600 poäng vilket innebär att det fattas 900 poäng. Detta betyder att du ska själv trycka på lägg till betyg och då får du skriva de 900 poäng som är kvar. Efter att du har gjort detta, kan du få jämna och udda siffror som till ex 19,8 eler 19,9.
:glad:
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

Gäst skrev:Jag har en liknande fråga, kan jag läsa vilka kurser som helst som jag inte läst innan på komvux och på så sätt höja mitt snitt, alltså utan att ta bort befintliga betyg?
Om du har redan ett slutbetyg, då får du bara höja upp de betyg som finns redan i slutbetyget.
Ett exempel är, om du har ett G på psykologi A i ditt slutbetyg, då får du inte läsa en annan kurs som är 50 poäng med avsikt att höja ditt betyg. Men däremot kan du göra en prövning på psykologi A för att höja ditt snitt. Detta innebär att du får inte ta bort befintliga betyg som finns redan i slutbetyget, tyvärr!
Mustafa Al-Attar
thetote

Inlägg av thetote »

Tack för svar!

Vad jag förstår så står det här att man alltså kan göra en tilläggskomplettering för att höja meritvärdet (jag gick ut 2008):

http://www.studentum.se/Kompletteringsbetyg__d4812.html

Kommentarer?
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

thetote skrev:Tack för svar!

Vad jag förstår så står det här att man alltså kan göra en tilläggskomplettering för att höja meritvärdet (jag gick ut 2008):

http://www.studentum.se/Kompletteringsbetyg__d4812.html

Kommentarer?
Jag tycker att du har rätt :ja: , Ring VHS för att få ett fullständigt svar.
Hoppas att du ska lyckas med dina studier :glad:
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Man kan alltid komplettera sitt meritpoängsvärde. :)
(till betygskvot II, det vill säga)
Jhonel P

Inlägg av Jhonel P »

Tack för ditt svar Nabster!

Mvh Jhonel
Skriv svar