Tänkte söka till Läkarprogrammet till våren 2013. Har medelbetyg men 1,9 på högskoleprovet. Finns det en kvot som bara tar hänsyn till högskoleprovet? Är det möjligt att komma in med 1,9? Kommer jag behöva gå på en intervju? Hur många högskolor får man söka till på samma gång?
Utan att vara den mest insatte i ämnet så vågar jag nog mig ändå på att svara på dina frågor:
1.Ja det finns en kvot som bara "tar hänsyn" till högskoleprovet. En förutsättning för att komma in någonstans är dock självklart att du har grundläggande och eventuell särskild behörighet som krävs för programmet ifråga. Jag gissar på att 1.9 på HP med relativt stor säkerhet tar dig in på de flesta läkarprogram i Sverige.
2. Du behöver inte gå på någon intervju om du bara söker in via ditt HP-resultat i HP-gruppen. Du kan dock även söka dig in via "PIL-gruppen", vilket bl.a. innebär att du kan komma att få göra en (eller flera?) intervju(-er).
3. Från antagningen.se :
"Hur många utbildningar kan jag söka?
Svar: Du kan söka max 20 utbildningar oavsett om du söker sommarkurser eller till en höst- eller vårtermin."
Hej!
Ja, det finns en kvot för bara högskoleprovet så du kan söka in med bara det, men du måste naturligtvis ha full behörighet också. På Karolinska och i Umeå så finns det speciella kvoter där man söker på högskoleprov och intervju, men det är alltså ett särskilt sätt att söka.
Jag har inte full koll på statistiken för intag med bara högskoleprovspoäng, men jag skulle tro att det inte är något problem att komma in med 1,9. Det finns statistik över hur det sett ut de sista åren här på hemsidan. Jag skulle tro att det ligger under antagning eller högskoleprovet.
Tack så mycket!!!!!!!!!
Jag har inte tagit fysik B. Kan jag läsa de på Komvux så att jag har behörighet och sedan söka. Alltså kan jag söka med högskoleprovet om jag har ett samlat betygsdokument?
Hej Clarissa!
Du kan läsa upp fysiken/göra en prövning i den på Komvux. Eller så kan du läsa fysiken på ett naturvetenskapligt basår. Örebro universitet erbjuder den som distanskurs via sitt basår (endast 1 obligatorisk träff ingår i fy b-kursen).
Ett samlat betygsdokument är inte det samma som ett slutbetyg.
Vad jag vet så har möjligheten att söka in med ett samlat betygsdokument tagits bort (obs, prata med din studievägledare då det kan finnas övergångsregler!).
För att vara behörig behöver du grundläggande behörighet för högskolestudier (slutbetyg från gymnasiet, folkhögskola) och särskild behörighet för läkarprogrammet (naturkurserna).
För de som inte har behörighet genom ett slutbetyg finns det något som kallas reell behörighet (detta känner inte så många till). reell behörighet innebär att du automatiskt är behörig till högskolan om du har arbetat i minst tre år (minst halvtid) och har godkända betyg i kärnämna.
Nu är jag förvirrad
om jag har ett slutbetyg från gymnasiet men gör en prövning i Fysik B. Vad händer då med mitt slutbetyg? Blir det ett samlat betygsdokumet? Om inte, kan jag söka via HP kvoten även fast jag har gjort en prövning?
Är ännu en gång mycket tacksam för svar!
Nejdå! När du skrev att du hade ett samlat betygsdokument så trodde jag i min enfald att du menade ditt betyg från gymnasiet:) Så du kan vara lugn! HP-kvoten tar ingen hänsyn till dina betyg.