Får man läsa ett annat ämne än Svenska A
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Får man läsa ett annat ämne än Svenska A
Hej, Jag kunde inte får MVG på Svenska A och jag undrar om jag kan ersätta Svenska A med en annan kurs? D.v.s. läsa en annan kurs så att jag får MVG
Mustafa Al-Attar
-
Spock
Re: Får man läsa ett annat ämne än Svenska A
Nej, tyvärr går det inte eftersom Svenska A/B, Engelska A, Samhällskunskap A, Religion A, Naturkunskap A, Matematik A är kärnämneskurser (de måste ingå i ett slutbetyg).
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Tyvärr, tack ändå för svaretSpock skrev:Nej, tyvärr går det inte eftersom Svenska A/B, Engelska A, Samhällskunskap A, Religion A, Naturkunskap A, Matematik A är kärnämneskurser (de måste ingå i ett slutbetyg).
Mustafa Al-Attar
-
just nu
Det stämmer INTE! Man kan läsa Svenska som andra språk, A och B (Sv2A, Sv2B) istället för Svenska A-B.Spock skrev:Nej, tyvärr går det inte eftersom Svenska A/B, Engelska A, Samhällskunskap A, Religion A, Naturkunskap A, Matematik A är kärnämneskurser (de måste ingå i ett slutbetyg).
Det stämmer att Svenska är ett kärnämne men det är inget krav på att det ska vara just kurserna Svenska A och B.
Det är nästintill omöjligt att få MVG i Svenska A-B om man inte har svenska som modersmål.
Svenska som andra språk A-B är anpassade för elever med annat modersmål än svenska.
Jag har svenska slutbetyg med Sv2A och Sv2B. Ska börja T2 på KI.
-
Spock
Du har helt rätt. Svenska a/b som andra språk kan ersätta Svenska A/B. Men jag undrar varför vederbörande inte har blivit upplyst om detta? Men precis som du säger så kan han läsa Svenska som andraspråk. Kanske lättare att sätta MVG på det.just nu skrev: Det stämmer INTE! Man kan läsa Svenska som andra språk, A och B (Sv2A, Sv2B) istället för Svenska A-B.
Det stämmer att Svenska är ett kärnämne men det är inget krav på att det ska vara just kurserna Svenska A och B.
Det är nästintill omöjligt att få MVG i Svenska A-B om man inte har svenska som modersmål.
Svenska som andra språk A-B är anpassade för elever med annat modersmål än svenska.
Jag har svenska slutbetyg med Sv2A och Sv2B. Ska börja T2 på KI.
Har han redan erhållit slutbetyg i kursen är det nog svårt att ändra på saker och ting. Vidare är det omoraliskt att tillskansa sig höga betyg genom att medvetet läsa förenklade kurser för de höga betygens skull.Spock skrev:Du har helt rätt. Svenska a/b som andra språk kan ersätta Svenska A/B. Men jag undrar varför vederbörande inte har blivit upplyst om detta? Men precis som du säger så kan han läsa Svenska som andraspråk. Kanske lättare att sätta MVG på det.
-
just nu
Personen i fråga har annat modersmål än svenska och har bott i Sverige i 3,5 år.Delagardi skrev: Har han redan erhållit slutbetyg i kursen är det nog svårt att ändra på saker och ting. Vidare är det omoraliskt att tillskansa sig höga betyg genom att medvetet läsa förenklade kurser för de höga betygens skull.
Hade det gällt person född och uppvuxen i Sverige skulle jag hålla med dig.
-
hakke1
Jag fick MVG med god marginal i både Sv A och B, och jag har inte svenska som modersmål :-)
-
just nu
Väldigt imponerande!!!hakke1 skrev:Jag fick MVG med god marginal i både Sv A och B, och jag har inte svenska som modersmål :-)
Jag kom till Sverige när jag var en bit över 20...
-
jahap
hakke1 skrev:Jag fick MVG med god marginal i både Sv A och B, och jag har inte svenska som modersmål :-)
Med god marginal? Haha ooooookej. Kan förstå att man kan säga det om ett ämne som matte men känns konstigt att få det i ett ämne som svenska.