20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Bjorkman

Re: 20,00 2,5 meritpoäng och 1,6 på HP - god chans HT 2010..?

Inlägg av Bjorkman »

Hej på dig! :)
Ja, hade varit bra med lite fler siffror. Alla som går NV kan väldigt lätt få 2,5 meritpoäng som jag ser det. Engelska B läser väl alla, de flesta även Matte E och Moderna Språk, eller..? Det är isåfall redan 2,0p. Psykologi och/eller Breddningskurserna ger sedan lite till. 2,0 - 2,225p verkar ju nästan vara automatiskt att få bara man går NV..?

Var och när siktar du på att komma in waterflash? Har du gjort Högskoleprovet..?

Ha det o lycka till iaf!
empezar

Inlägg av empezar »

År 2010 kommer alla som inte går NV att bli uteslutna från direktkvoten, även de som inte planerade rätt innan reglerna infördes (och således inte fick 22,5 utan måste komplettera). Det är alltså i stort sett bara "rena komvuxstudenter" med god planering och just årskursen 2010 som kommer att hamna i direktkvoten. Förutom detta ska även direktkvoten bli dubbelt så stor som kompletteringskvoten, så det kommer bli kanske 1/10 så många som söker i direktkvoten fast på dubbelt så många platser. Sedan är det ju långt färre som kommer få 22,5 än 20,0 också. Det är ju så mycket lättare att få MVG i vinkunskap än i svenska C.

Jag tror verkligen inte att det kommer krävas 22,5 för att bli antagen, snarare 22,00-22,49.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
waterflash

Inlägg av waterflash »

Hej igen:=)

Vad snabbt ni svarade, vad skoj!

Jag hoppade av gymnasiet åk 3 när jag insåg att hmm jag kommer inte få MVG i allt utan typ 17.00 och tar jag ut slutbetyg så är min framtid rubbad..så satte mig vid skolbänken bla NTI vux, komvux i Gbg och även i Växjö och pluggade som en galning, det sjuka är att det är ju vi studenter som får ta reda på eventuella förändringar själva, studievägledarna sa inte ett sk*t till mig om framtida regler utan var mest desperata "skaffa slutbetyg nu nu nu" gäller att kolla upp allt ensam!

Jag har funderingar på Karolinska, gillar Sthlm, men bor i Gbg nu så Gbg Sahlgrenska vore väl bra det också. Är nöjd med vilket som men helst inte Umeå *host host* det är ju så långt upp!

Jag fick 1,5 på högskoleprovet, och har börjar "öva" inför nästa, men vet inte om jag kan bli bättre, orddelen är jobbig, men jobbar heltid nu så har inte en jätte brådska att komma in HT 2010 fungerar bra för mig.

Jag tror också att många läser moderna språk, breddning och matematik E o Engelska C osv osv många kan nog få 22,5 men har ju hört om ett nytt eventuellt HEMSKT betygsystem för kommande studenter A-E eller vad det var? Och from 2009 eller något så räknas idrott och hälsa A som vilken kurs som helst, inga fördommar nu, men många 20.00 har inte MVG i idrott för det räknas ju bara om snittet höjs?

Empezar, du nämner att alla blir uteslutna från direktkvoten, har inte riktigt tänkt så innan, det är ju faktiskt så! Samhällare som adderar Matematik D osv i gymnasiet kan ju knappast addera alla naturvetenskapliga kurser dvs lägga till. Och dem som går basår hamnar ju också i kvot 2. Du ger mig lite hopp nu, såg ett inlägg som NILS eller han som har sidan gjort i en annan tråd som fick mig nedstämd, att vi kanske räknar för positivt att komma in 2010 och att det finns många med 22,5 osv. Men förstår vad du menar, bara att hoppas att det blir så!!

Du pratade om intervjudelen, men hur vet du att du kommer lyckas med den? Missförstå mig inte nu, du är säkert jätte duktig, men menar man vet väl inte hur man skall förbereda sig eller så? :=)
waterflash

Inlägg av waterflash »

Bjorkman skrev:Hej på dig! :)
Ja, hade varit bra med lite fler siffror. Alla som går NV kan väldigt lätt få 2,5 meritpoäng som jag ser det. Engelska B läser väl alla, de flesta även Matte E och Moderna Språk, eller..? Det är isåfall redan 2,0p. Psykologi och/eller Breddningskurserna ger sedan lite till. 2,0 - 2,225p verkar ju nästan vara automatiskt att få bara man går NV..?

Var och när siktar du på att komma in waterflash? Har du gjort Högskoleprovet..?

Ha det o lycka till iaf!

Förresten, Matematik E måste man aktivt välja och det leder ofta till någon annan "merit" kurs som engelska C eller breddningskurserna blir lidande, svårt att läsa ALLA dessa i gymnasiet, tror jag, det som verkar vara möjligt för dem riktigt ambitiösa (eller var så när jag gick ut 2006) att dem kunde läsa:

Moderna språk steg 3, Breddning i fysik/kemi samt Matematik E och engelska B, det jag försöker säga att det kräver ju riktigt med planering och många förstår ju det, men sen måste man ju få MVG i ALLT ett VG ger ju meritpoäng men ger ju inte 22,5, usch krångligt det här, ingen kan riktigt se vad som händer 2010..
empezar

Inlägg av empezar »

waterflash skrev:Du pratade om intervjudelen, men hur vet du att du kommer lyckas med den? Missförstå mig inte nu, du är säkert jätte duktig, men menar man vet väl inte hur man skall förbereda sig eller så? :=)
Jag har redan gjort intervju och fick 1,0 på den. Jag kan tillgodoräkna mig 0,3 bonuspoäng för fyra MVG och 0,1 bonuspoäng för relevant arbetslivserfarenhet. Med mitt 1,7 på högskoleprovet har jag en god chans i höst men är inte direkt garanterad antagning. Jag jobbar på att höja mitt HP-resultat.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman

Inlägg av Bjorkman »

Du bör nog ha en ganska bra chans med 3,1..! :wink:

Jag skall leta upp en studieplan för NV:are så kan vi kika hur de kan välja.. Ett ögonblick! :)
Bjorkman

Inlägg av Bjorkman »

Här skall vi se... Kan ni se denna?

http://www.pederskrivareskola.se/filark ... 009jan.pdf

Gissar att den är ganska typisk? Ja, ni har nog rätt, svårt att pricka in allt om man inte har helt koll på allt. I grund får man för EnB (0,5 MP) och Moderna Språk 100p (0,5p?) - så 1,0 MP.

På "Naturvetenskap", om man tar alla breddningskurser (0,25 MP x3) förutom Ma-breddning då som ej ger MP kan man inte ta SvC (0,25 MP), MaE (0,5 MP) eller de Moderna Språken 100p+100p (0,5 MP + 0,5 MP?). Så +0,75p ytterligare där kanske..

"Matematik/Data" ger ju bara MaE och eventuellt SvC och Fy-breddning så ytterligare eventuellt 0,5 MP - 1,0 MP.

"Miljövetenskap" ger endast eventuellt SvC och Bi-breddning, så +0,5 MP på "grunden" om man tar den inriktningen..

Beroende på vad de "individuella valen" kan ge, så ser det svårt ut att fixa mer än 2,0 MP om man gör det *smartaste* valen på denna skolan..? Där bör man kunna få lite fler kanske men som sagt, man måste fixa MVG i allt men det måste ju även vi.. :wink:

Hade ni någon statistik på hur många som söker och/eller kommer in på läkarprogrammet som läst upp och/eller kompletterat betyg efter gymnasiet? Kanske hur många som gått NV direkt, och ej gjort det mm..?

Edit:

http://www.pederskrivaresskola.se/filar ... 9_2010.pdf

Här finns möjlighet för EnC (100p och 0,5 MP), MaE (50p och 0,5 MP), Psykologi A (50p och 0,25 MP), Etik & Livsfrågor (100p och 0,25 MP), Moderna Språk 1-5 (?p och 0,5 MP+?).

Så.. Man får göra ganska aktiv val men det bör ju gå om man har koll, orken och motivationen, hur många har det tro..?
waterflash

Inlägg av waterflash »

Hej igen,

Har du någongång funderat på Danmark Björkm?

Jag funderade lite på Danmark mest för att jag kanske borde komma igång innan 2010 men jag vet inte?

Har du läst klart alla dina ämnen och så? Vad läser du nu om man får fråga? Har du läst alla svåra behörighetsämnen?

Jag tror att många fler än man tror har 22,5 men det borde ändå bli enklare att komma in, svaret lär vi inte få veta förens sommaren 2010, eller?:P
Bjorkman

Inlägg av Bjorkman »

Hej igen! :)

Njae, det har jag faktiskt inte..Mest för att jag inte riktigt engagerat mig och ta reda på fakta om Danmarks utbildningsmöjligheter. :oops: Har dock en gammal klasskompis som läste i Århus (?) men han kom in innan danskarnas nyare betygssystem togs i bruk. Det var tydligen lättare innan..?

Nope, jag är inte färdig.. Läser ett NV-basår på KomVux så denna terminen är det MaD, MaE, KeB, FyB, BiB plus EnC, HiC och Marinbiologi som vi fick fixat till Biologi Breddning med inriktning marinbiologi..! :D Och jag skall tenta upp HiA.
I höst har jag lite olika val kvar men det ser ut att bli SvA o SvB, ShA, ReA, PsA samt Kemi och Fysik Breddning (hoppas jag får till dem iaf!) och jag skall föröka tenta av GeA efter sommaren.

Det är mycket men bör gå, på ett eller ett annat sätt.. Innan de ämnena är fixade är det ju bara HP-resultatet jag kan söka på. Och det mesta går bra men språklärarna är krävande, EnC är riktigt intensivt med höga krav och mycket man skall göra. Jag är inget mattesnille men fysik o matte går förvånansvärt bra..! :wink:

Själv då, vad läser du i vår..?
waterflash

Inlägg av waterflash »

Hej svejs igen:=)

Jag har precis läst Hälsopedagogik, vilket var den sista kursen i mitt betyg.

I höstas läste jag; Fy A + B, Ma D, Ma E, Kemi B, Biologi B och Engelska A + B, sen läste jag även arbetsmiljö och säkerhet, så den tunga terminen som du har nu, hade jag förra året..brr..

ENGELSKA C är en sjuk kurs, eller lärarna är som du säger överambitiösa, det var en jobbigt kurs, mycket arbeten som skall vara "riktigt himla" språkligt korrekta, visst engelska C är engelska C men när jag påbörjade kursen i gymnasiet så var den inte så hård!

Angående Danmark, innan hade dem ett system som innebär att danskar bedömdes med 13 betyg, där MVG i vårt land motsvarade just 13 hos dem (kan ha fel men principen är så) felet var att MVG var relativt enkelt att få jämför med deras 13 som är och var ett väldigt väldigt svårt betyg att uppnå, vilket gjord att vi tog alla deras platser, nu tror jag deras betygskala har ändrats, men danskarna har ändå relativt dåliga betyg jämför med oss svenska känns det som? 16,9 var det för läkare i Åhus förra terminen (tror jag?) och 17,9 var det i Odense.

Jag läste även franska steg 3 för att vara på den säkra sidan, hörde rykten om att engelska B kommer ingå som grundläggande behörighet, men det kan ej ske, eftersom att då måste dem ge dispens till oss som pluggar efter villkoret att engelska B skall ge meritpoäng.

Vart läser du, i vilken del av Sverige (förstår om du inte vill säga..) men väldigt ovanligt att Komvux erbjuder breddningskurser, jag efterfrågade det här i Gbg men fanns typ inte:(

Så här i efterhand så var nog fysik B, Ma D o E och Eng C o Svenska B värst för mig...det är så krävande kurser särskilt svenska B, inte svår egentligen mer så MYCKET att åstadkomma:=)

Kul å konversera med någon som faktiskt arbetar ut efter samma plan som en själv:=)
Låst