Går det att läsa kemi 2 utan 1?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
anonymity

Går det att läsa kemi 2 utan 1?

Inlägg av anonymity »

Hej

Jag studerara gymnasiet utomlands och tänkte att söka in på läkarlinjen i Sverige. Dock har UHR bedömt att kemi (som jag studerar intensivt) motsvarar varken kemi 1 eller 2 på grund att experimentering Ingår inte i kursplanen. Här vill jag fråga om det går att läsa kemi 2 i komvux utan att läsa 1, med tanken att jag har redan en mycket stark bakgrund i kemi. Om det skulle inte gå att göra så, kan man läsa kemi 1 och kemi 2 samtidigt på en termin via komvux?

Uppskattar oerhört mycket den som kan upplysa mig :glad:
Frifrofra

Re: Går det att läsa kemi 2 utan 1?

Inlägg av Frifrofra »

Du behöver bara kemi 2 för att bli antagen. Men om komvux godkänner att du enbart läser kemi 2 är nog olika från kommun till kommun. Borde inte vara något problem om du har kunskaper motsvarande kemi 1 redan. Men annars finns ju möjligheten att göra prövning i kemi 2. Då har man oftast bara en provdag och en labbdag ( iaf i min kommun) och får sedan ett betyg i kursen.
Majskornet

Inlägg av Majskornet »

Appropå prövningar; När gör man dessa? Kan man få göra en prövning om man redan har godkänt eller högre?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

1) Beror på kommunens komvux...
2) Ja. Prövningar kostar dock som regel 500 kronor per tillfälle.

(Det är att gå själva kurserna, med undervisning och allt, som kan bli svårare om man redan har godkänt eller bättre betyg - men att bara göra prövningar finns det inget sådant hinder för.)
Skriv svar