Ger basår behörighet utan att betygen räknas med?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Rasmus

Ger basår behörighet utan att betygen räknas med?

Inlägg av Rasmus »

Hejsan!

Jag har en fråga angående hur det egentligen går till när man läser naturvetenskapligt basår. Jag gick ut samhälle med 22:10. Det är alltså två kurser jag inte fick MVG i vilka jag idag tror att jag ganska lätt kan läsa upp genom prövning på Komvux. Låt oss säga att jag skulle lyckas med detta och utöver det läser in den specifika behörigheten genom naturvetenskapligt basår på universitet. Räknas verkligen inte de betyg jag skulle erhålla i kurserna Fy B, Ke B och Bi B med då i mitt snittbetyg? Med 22:5 och ett hyfsat HP ser ju chanserna rätt goda ut för att bli antaget i BII för de flesta lärosäten i Sverige.

Tycker själv att det verkar väldigt konstigt om det skulle förhålla sig på det här sättet men efter att ha halkat in på en del webbplatser där alla har indikerat att så är fallet blev jag lite osäker...
Gäst

Re: Ger basår behörighet utan att betygen räknas med?

Inlägg av Gäst »

Det beror på vilken typ av basår det rör sig om.

Via komvux så påverkas betygen;
via högskola/universitet eller folkhögskola så påverkas betygen inte.

http://läkarstudent.se/antagning.html#behorighet

En viktig sak att tänka på är att ifall du läser in Matematik D via basår OCH läser in Matematik E via komvux (för att få meritpoäng) så kommer att betyget i Matematik E att räknas.
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Tack så mycket för svar! :glad:

Det jag menade var för högskola/universitet.

Jag känner mig lite dum nu för jag har ju sett tidigare att det förhåller sig på just det här sättet. Dock har jag hört på andra håll att de ämnen som krävs för behörighet alltid ska räknas med i genomsnittsbetyget. Det kanske helt enkelt lät för bra för att jag skulle tro på det! :glad:

Vet du hur stora valmöjligheter man har på högskola/universitet, kan jag t.ex. välja att bara anmäla mig till de kurser som krävs för behörighet och skippa A-kurserna? Jag läste till Matematik D på gymnasiet, de har väl inget krav på att man måste vara "helt obehörig" för att få börja?
eken

Inlägg av eken »

Jag läser ett basår på Stockholms universitet just nu och har inte haft några problem att få tillgodoräkna mig de kurser som jag redan har läst. Det bästa är nog att maila direkt till universitetet/högskolan och fråga, men på SU har det som sagt inte varit några problem! :)
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Tack Eken!
Låter kanon! :-)
Jag har för närvarande anmält mig till prövning via Komvux för Fysik A, Kemi A och Kemi B för att bli behörig i Norge. Men om jag sedan skulle ändra mig och bestämma mig för Sverige igen och ta in Fysik B och Biologi B via basår där betygen inte räknas med, inte skulle väl då betygen i Fysik A och Kemi A från Komvux räknas med i snittet eftersom de inte krävs för behörighet? Om jag skulle misslyckas med att få MVG i prövningarna där alltså...
Wavy Crockett

Inlägg av Wavy Crockett »

Jo jag tror de skulle räknas in i snittet. Du skulle då behöva få MVG i de kurserna.
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Enligt en studie- och yrkesvägledare på Komvux i Sthlm kommer de betyg som inte krävs för behörighet att räknas med. Om man tagit studenten före 2010 (tror jag att det var) så räknas betygen med om de höjer ens snitt, annars räknas de inte med. Om man tagit studenten efter 2010 så räknas de betyg som inte krävs för behörighet aldrig med.
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Rasmus skrev:Enligt en studie- och yrkesvägledare på Komvux i Sthlm kommer de betyg som inte krävs för behörighet att räknas med.
För att inte väcka funderingar hos någon så ska det vara att betygen INTE räknas med.
Skriv svar