Intervju i Umeå den 11 juni

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
karl
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 maj 2008, 18:20

Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av karl »

Idag kom äntligen kallelsen! Vilka mer är kallade?
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av grolle »

Jag är också kallad :D .
Ni som är insatta skulle kanske våga er på en uppskattning om hur goda chanser man har med HP 1.9+0.2 för betygen och UMU som förstahandsval. Tittar man på tidigare terminer verkar det som om man är säker. Fast tittar man på VHS så är söktrycket mycket högre denna termin än tex ht07. Det behöver inte betyda något eftersom de inte visar hur många som sökt den intervjubaserade antagningen, men självklart är man ändå lite nervös. Det bör tilläggas att de missat att kryssa i vilken grupp jag tillhör (1-40 eller sämre) varav min nervositet. Ligger man i första gruppen borde man väl vara säker om man klarar intervjun, eller??? 2/3 antas via intervju vilket bör ge 60 st av totalt 90. Stämmer detta?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av Nils »

Jag skulle säga att 2,1 är ganska säkert ifall du får 1,0 eller 1,01 på intervjun. Det vore en mindre sensation ifall gränsen gick upp till 2,1...
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av grolle »

Har ni koll på om det är tillåtet med kompletteringar av betyg och arbetslivserfarenhet efter ansökningsdatumet eller det datumet de kallar till intervju? De från gymnasiet har väl inte fått sina slutbetygbetyg innan de eventuellt blir kallade till intervju. Samtidgigt kan man anta att senare kompletteringar gör det mer komplicerat för de som håller i antagningen o varför skulle det i så fall vara meningsfullt att ange om man ligger bland de 40 första i kallelsen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av Nils »

Man kan normalt, ifall man inte har bra nog meriter att bli kallad först men får det efter sista kompletteringsdatum, göra en sen komplettering men då blir man endast kallad ifall det dyker upp någon ledig plats, d.v.s. om någon av de andra anmäler i förväg att denne inte ska dyka upp.

I ditt fall, där du redan är kallad, skulle jag säga att det nog skulle gå att komplettera eftersom ovanstående är möjligt. Det borde inte vara så mycket arbete för dem men samtidigt är nyttan nog begränsad iochmed att du verkar ligga bland de 40 första - risken är inte särskilt stor för att en massa konkurrenter går om dig.
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av grolle »

Själv har jag dessvärre inga fler kompletteringar jag kan göra. Jag funderade mest på konkurrensen. Det må vara en sak att man ligger bra till just nu, men frågan är hur det ser ut när de som går ut gymnasiet om några dagar får sina slutbetyg. Antar att de flesta som söker läkarprogrammet har de tre MVG som behövs. Fast å andra sidan torde då de också ha minst 1,9 på HP och har därför kanske inte prioriterat Umeå i första hand o därmed kommer de antagligen in på andra lärosäten. Hur som helst så förändras läget en hel del om det är många gymnasiestudenter som är kallade till intervju om de får komplettera med sina slutbetyg när de får dem. Fast som du tidigare sa så är ju statistiken på min sida, även om hag har svårt att slappna av innan jag fått antagningsbeskedet från VHS...

Det känns dock ganska tryggt efter att ha läst på ett annat forum, där är det någon som påstår sig ha 2,1 med tilläggspoäng (som jag) men umeå rankat på sista plats. Samma person säger att han/hon också är preliminärplacerad i gruppen 1-40. Om jag förstått det hela rätt så rangordnar UMU efter prioritering, inom samma hp resultat, och då borde jag ligga mycket bra till eftersom jag prioriterat UMU som förstahandsval, om det nu är 60 st de tar in via den alternativa antagningen.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av Nils »

Umeå rangordnar (för intervjukvoten) i första hand efter sammanlagd meritpoäng och vid lika sådan efter hur folk har rangordnat Umeå.

Vid intervjun kan man endast gås om utav folk med samma grundläggande meritpoäng som får 1,01 på intervjun; i övrigt ligger de ansökandes rangordning fast.
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av grolle »

Tack Nisse för dina kunniga svar. Har i veckan pratat med Ingegerd (sekreteraren) som bekräftar allt du sagt och enlig henne kommer jag in om jag bara fixar intervjun. Man får väl anta att hon har koll på läget för vad det gäller hp+tilläg för vad som krävs för att komma in. Bara att hålla tummarna att man får två intervjuare där personkemin stämmer. Är lite tveksam till intervjuer då det är så väldigt subjektiva. Nåväl, lyckas jag inte charma dem i umeå går det kanske bättre på PIL intervjuerna nästa vecka... Någon som vet hur intervjuarna nere på KI reagerar på att man inte har KI som förstahandsval? Har hört att KI lärare/läkare kan ha en lite snobbig attityd vad det gäller andra lärosäten, ävenom hsv utvärderingen inte håller med. Är det något de vet om eller gör man bäst i att inte säga något om hur man rangordnat orterna?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av Nils »

Man behöver inte säga något om rangordningen, enligt min erfarenhet.
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Intervju i Umeå den 11 juni

Inlägg av grolle »

Jaha, då har resultatet även kommit upp på studera.se. Hur tolkar man de siffrorna? Listan som skickades ut var ju inga problem att tolka, men vad betyder det när man fått en siffra på 770+ något?
Skriv svar