PIL-VT2009

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
tevorp
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:23

PIL-VT2009

Inlägg av tevorp »

Tror ni det kommer att räcka med 1,7 på hp för att bli kallad till PIL?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL-VT2009

Inlägg av Nils »

tevorp skrev:Tror ni det kommer att räcka med 1,7 på hp för att bli kallad till PIL?
Jag tror att det kommer att räcka med 1,6.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: PIL-VT2009

Inlägg av Zou »

Eftersom att det inte nämns på din sida om att det är något betygsurval bland de som söker in till PIL antar jag att enbart högskoleprovresultatet räknas? - Eller finns det någon chans att de tar en koll på betyget ändå?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL-VT2009

Inlägg av Nils »

Zou skrev:Eftersom att det inte nämns på din sida om att det är något betygsurval bland de som söker in till PIL antar jag att enbart högskoleprovresultatet räknas? - Eller finns det någon chans att de tar en koll på betyget ändå?
Betyget spelar ingen formell roll för PIL (förutom inbjudan till PIL för vissa med 20,0). Man kan dock få frågor om sitt betyg under intervjuerna eftersom det reflekterar studieförmåga.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: PIL-VT2009

Inlägg av Zou »

Hur accepterat är det att ha en tuff tid under gymnasietiden? Men ändå grejade ett medelbra betyg åtminstone över det nationella snittet på ett naturvetenskapligt program.

Har faktiskt tagit igen sånt jag missat på kurser, för egen skull t.ex sommarlovet från ettan till tvåan var jag på SU och gjorde olika kemilabbar med doktorander och professorer med mycket bra omdöme. Såklart var kuserna Kemi A och så vidare redan avklarade så det gjorde ingen nytta egentligen.

Betyg behöver inte avspegla hela ens personlighet och hur motiverad man är in my opinion.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL-VT2009

Inlägg av Nils »

Zou skrev:Hur accepterat är det att ha en tuff tid under gymnasietiden? Men ändå grejade ett medelbra betyg åtminstone över det nationella snittet på ett naturvetenskapligt program.

Har faktiskt tagit igen sånt jag missat på kurser, för egen skull t.ex sommarlovet från ettan till tvåan var jag på SU och gjorde olika kemilabbar med doktorander och professorer med mycket bra omdöme. Såklart var kuserna Kemi A och så vidare redan avklarade så det gjorde ingen nytta egentligen.

Betyg behöver inte avspegla hela ens personlighet och hur motiverad man är in my opinion.
Folk har kommit in via PIL med runt 15 i snitt; ifall man har en bra förklaring och kan visa upp saker (utanför betygen) som indikerar studieförmåga och motivation så kan det gå bra då också. Blir du intervjuad och får frågor om betygen bör du ta upp t.ex. det du just nämnde.
Skriv svar