PIL-antagningen

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Saltlakrits
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 sep 2008, 21:49

PIL-antagningen

Inlägg av Saltlakrits »

Läste lite snabbt igenom en av högskoleverkets granskningar av läkarutbildningarna i sverige, och där står det att KI:s PIL-antagning gynnar män från högre socialgrupper. Blev bara lite fundersam över varför just den gruppen skulle gynnas av prov och intervju...förslag?
fluddyflea
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 okt 2008, 10:41

Re: PIL-antagningen

Inlägg av fluddyflea »

Jag tror att det i fråga om könsfördelningen i varje fall delvis kan bero på våra kulturellt ärvda föreställningar om kvinnor och män; man har kvar idéer om att män kan axla detta slags ansvar på ett bättre sätt. Det tror jag är nästintill omöjligt att göra sig kvitt även om man vill och är medveten om det. Och ang social ställning: typ det att högre ställning ofta innebär hög utbildningsgrad i familj och släkt, detta är i och för sig en oerhört stor fördel i svenska skolan idag (och överallt skulle jag tro, och kommer nog tyvärr alltid att vara det ganska mkt), MEN det är nog en ännu större fördel i en intervjusituation. Man har fått en större medvetenhet hemifrån (alltså dvs med samma begåvning/ansträngning som en från arbetarfamilj) vilket både medvetet och undermedvetet påverkar intervjuarna som själva är högt utbildade akademiker. Själv hatar jag allt vad "klasskillnader" heter med märker ändå hur jag lättare får ett bättre intryck av någon med mer intellektuell bakgrund. Till mitt förtret.

Vad tror ni andra o du själv??

chill // mark / dr acula
Grimnir
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 dec 2008, 20:42

Re: PIL-antagningen

Inlägg av Grimnir »

Håller med fluddyflea.
På min PIL interjuv hade intervjuvaren (läkare, proffessor) ett papper med uppskrivna frågor bla frågorna: När var du på Operan senast?(!) Vad såg du på teatern senast? Vilken är din senast lästa bok? Jag råkade också nämna att jag var politiskt engagerad i socialdemokraterna varpå han replikerade att han också varit politiskt aktiv i ett parti. Säkert inte samma parti......
I övrigt fick jag känslan av att det verkligen hade varit en merit att ha enförälder som är läkare, iallafall någon i bekantskapskretsen. Jag känner ingen läkare, vilket psykolgen tolkade som att jag kanske inte känner till vad läkaryrket innebär. Fick 4,0 och kommer troligen inte in. :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL-antagningen

Inlägg av Nils »

Saltlakrits skrev:Läste lite snabbt igenom en av högskoleverkets granskningar av läkarutbildningarna i sverige, och där står det att KI:s PIL-antagning gynnar män från högre socialgrupper. Blev bara lite fundersam över varför just den gruppen skulle gynnas av prov och intervju...förslag?
En möjlighet är att den stora andelen ansökande med höga HP-resultat bidrar till skevheten, eftersom män och personer från högutbildade familjer verkar få bättre poäng på högskoleprovet (vad jag har hört). Sedan finns även hypoteser om olika statistisk spridning av prestationer och andra saker.

Ifall urvalet är skevt inför intervjuerna så kommer det att förbli skevt även efteråt, även om intervjuarna är fullständigt objektiva och könsneutrala i sina bedömningar.
Dr Green
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 dec 2008, 23:20

Re: PIL-antagningen

Inlägg av Dr Green »

Nils skrev: En möjlighet är att den stora andelen ansökande med höga HP-resultat bidrar till skevheten, eftersom män och personer från högutbildade familjer verkar få bättre poäng på högskoleprovet (vad jag har hört). Sedan finns även hypoteser om olika statistisk spridning av prestationer och andra saker.

Ifall urvalet är skevt inför intervjuerna så kommer det att förbli skevt även efteråt, även om intervjuarna är fullständigt objektiva och könsneutrala i sina bedömningar.
Intressant diskussion.

Hälften av de som gör PIL är väl folk som fått 20,0. Är det inte fler tjejer som får bra betyg (jag kan ha fel)? I så fall borde ju andelen män och kvinnor som gör PIL kunna vara rätt jämn... Å andra sidan är det kanske fler män som går vidare till intervju från IQ-testet. IQ-testet påminner ju mer om högskoleprovet än kunskapsinlärning som leder till höga betyg.

Sen kommer ju aldrig en intervjuantagning kunna vara helt rättvis, eftersom det ju är människor som bedömer. Sen verkar intervjuarna vara ganska olika varandra. Jag fick tex inga frågor som liknar de om när man var senast på Operan eller vilken bok jag läste senast. Sen tror jag att personkemi har stor betydelse och är svår att bortse från för intervjuarna, det blir ju trots allt en "känsla" för hur "bra" den intervjuade är. Vet dock inte riktigt hur det skulle kunna gynna män från högre socialgrupper... Borde ju finnas forskning om ifall män gynnas vid intervjuantagningar i allmänhet (tex vid jobbansökningar).

Själv lyckades jag som kvinna, utan läkare i släkten och utan erfarenhet av att jobba inom vården få 6,5 på PIL-intervjun... Så det går det med!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: PIL-antagningen

Inlägg av empezar »

Nu har jag inte varit på PIL men på (den ena) intervjun jag gjorde i Umeå fick jag också känslan av att ha en läkarförälder och att ha jobbat inom vården som stora meriter, då det var detta jag fick mest motstånd på.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar