umeå vt09

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: umeå vt09

Inlägg av empezar »

Då utgår du alltså från att det är 35% som kommer får 1,5 på intervjun? I förslaget stod det att det var 25-35% som skulle få 1,5, så det är väl möjligt att det bara är 25% som får 1,5 och det borde göra chanserna med 2,1 litet bättre?

Dessutom har väl inte alla +0,2 för sina MVG, utan kan ha 1,8+0,1 eller bara 1,9. Och alla som får bonuspoäng för MVG har inte MVG i fyra ämnen utan endast tre (jag känner ett par stycken som endast läst upp tre ämnen, inte fyra), så alla med 2,0 kommer ju inte att få 2,1 efter ändringen.

Jag tror dessutom att eftersom det här förslaget kommer med så kort varsel så kommer det att skjutas upp tills nästa vårtermin, som tidigast. Men det är kanske optimisten i mig som talar :)

Det vore intressant att få se hur utspridningen ser ut på de olika poängen. Nu till våren är ju alla med 1,9 (prio 1) kallade och placerade i intervall 1, till och med några prio 2:or är placerade i intervall 1. Det måste ju betyda att en ansenlig andel av de kallade endast har 1,9? Och med utökningen av läkarprogrammet kanske det håller i sig till höstterminen också.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: umeå vt09

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Då utgår du alltså från att det är 35% som kommer får 1,5 på intervjun? I förslaget stod det att det var 25-35% som skulle få 1,5, så det är väl möjligt att det bara är 25% som får 1,5 och det borde göra chanserna med 2,1 litet bättre?

Dessutom har väl inte alla +0,2 för sina MVG, utan kan ha 1,8+0,1 eller bara 1,9. Och alla som får bonuspoäng för MVG har inte MVG i fyra ämnen utan endast tre (jag känner ett par stycken som endast läst upp tre ämnen, inte fyra), så alla med 2,0 kommer ju inte att få 2,1 efter ändringen.
I texten jag läste stod det att 35-40% skulle få 1,5; är det snarare 25-35% enligt mer informerade/uppdaterade texter så skulle jag istället gissa på 30%.

Jag skulle dock gissa att de flesta har betygsbonusen med tanke på hur lätt det är att få MVG nuförtiden (antingen via gymnasiet eller komvux). Det som håller nere "kallelsepoängen" idag är nog snarare att intervju-kvoten är så stor i Umeå att även mindre höga HP-resultat får chansen.

Jag tror dessutom att eftersom det här förslaget kommer med så kort varsel så kommer det att skjutas upp tills nästa vårtermin, som tidigast. Men det är kanske optimisten i mig som talar :)
Eftersom beslutet fattas nu under hösten, och det som ändras bara är poängsättningen men inte själva förfarandet, kommer de med största sannolikhet att kunna införa ändringen som planerat inför nästa hösttermin. Jag har svårt att se att HSV skulle välja att skjuta upp det eftersom det inte finns så mycket att utreda; jag gissar att det snarare står mellan införande respektive icke-införande, med betydligt större chans för det förstnämnda.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: umeå vt09

Inlägg av empezar »

Jag måste läst fel. Nu läser jag att det står 30-40% för 1,5 och 5-15% för 0. Det borde alltså betyda att ungefär 35% får 1,5 och 10% får 0.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar