PIL inför HT08

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Nils »

julls skrev:Alright, men det är inte helt och fullt allt jag frågade om. Är det så att om man är på intervju och får väldigt bra poäng, ponera bäst av alla (det är så trevligt att fantisera ;) ), kommer man in då? Alltså att allt det här med BG- och HP-kvoter spelar ingen roll, att poängen från intervjun säger att "nu är du antagen till läkarprogrammet", alt. om man inte får bra poäng: "ingen chans att du kommer in på de där 50%-en som tillsätts via PIL"?
Hmmm, jag kanske bara är trög...
Det är intervju-poängen som avgör i första hand om du blir antagen.
Vid lika intervjupoäng avgör provpoängen.
Vid lika provpoäng avgör högskoleprovet.
(tror jag med stor men inte fullständig säkerhet)

Intervjupoäng-gränsen lär dock höjas nu inför hösten.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: PIL inför HT08

Inlägg av empezar »

Nils skrev:Intervjupoäng-gränsen lär dock höjas nu inför hösten.
Pga att PIL-kvoten minskats, antar jag?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Nils »

empezar skrev: Pga att PIL-kvoten minskats, antar jag?
Bland annat. Det verkar även bli en liten ändring i hur poängsättningen sker men det är i sådana fall inte någonting som ansökande behöver tänka på (det är fortfarande samma saker som bedöms och fortfarande samma poängskala).
ClipClop
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2008, 07:42

Re: PIL inför HT08

Inlägg av ClipClop »

Nils skrev: Bland annat. Det verkar även bli en liten ändring i hur poängsättningen sker men det är i sådana fall inte någonting som ansökande behöver tänka på (det är fortfarande samma saker som bedöms och fortfarande samma poängskala).
Å andra sidan verkar KI ha tagit in färre än vad VHS gav dem tillstånd till genom PIL i våras, för att istället utöka BG och HP-kvoternas intag (överintag?). Räknar man kallt med att samma sak händer i höst? Dvs, att man tar in mindre än de 61 platserna? Förra året var det ju knappast allokerade 67% utav ~140 som togs in via PIL, var väl närmare 50%
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: PIL inför HT08

Inlägg av julls »

Hur ser saken ut om jag har KI som andrahandsval?
Jag sitter och funderar mellan Linköping (1:a hand, bl a p g a att jag bor där och den utomordentliga kliniska utbildningen) och KI (som har större forskningsmöjligheter, jag är tyvärr inte anmäld till läfo för jag velade för mycket då). Ponera att intervjun nu skulle gå jättebra (får man reda på det??!) skulle antagningen påverkas på så vis att jag skulle bli antagen på mitt 2:a handsval? :? (Det vore ju inte tragiskt alls :P )
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Nils »

julls skrev:Hur ser saken ut om jag har KI som andrahandsval?
Jag sitter och funderar mellan Linköping (1:a hand, bl a p g a att jag bor där och den utomordentliga kliniska utbildningen) och KI (som har större forskningsmöjligheter, jag är tyvärr inte anmäld till läfo för jag velade för mycket då). Ponera att intervjun nu skulle gå jättebra (får man reda på det??!) skulle antagningen påverkas på så vis att jag skulle bli antagen på mitt 2:a handsval? :? (Det vore ju inte tragiskt alls :P )
Ifall man blir antagen till ett högre rangordnat alternativ så stryks man från samtliga alternativ man prioriterat lägre. För att du ska bli antagen i alternativ #2 måste du alltså både bli antagen där och inte bli antagen i alternativ #1... att särskilda antagningar ingår i alternativ #2 ändrar inte på detta.
Camilla_S
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 maj 2008, 16:13

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Camilla_S »

julls skrev:Hur ser saken ut om jag har KI som andrahandsval?
Jag sitter och funderar mellan Linköping (1:a hand, bl a p g a att jag bor där och den utomordentliga kliniska utbildningen) och KI (som har större forskningsmöjligheter, jag är tyvärr inte anmäld till läfo för jag velade för mycket då). Ponera att intervjun nu skulle gå jättebra (får man reda på det??!) skulle antagningen påverkas på så vis att jag skulle bli antagen på mitt 2:a handsval? :? (Det vore ju inte tragiskt alls :P )
Det är ju det här som varit lite av mitt dilemma, som jag tjatat om i alla forum jag kunnat hitta! Det känns så jobbigt att allt annat stryks under det man blivit antagen till! Jag förstår att det måste vara så, but still... ibland önskar man att det inte var så :?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL inför HT08

Inlägg av Nils »

Det går fortfarande att stryka sig från alternativ #1 ifall man inser att man mycket hellre vill börja på #2... man måste bara göra det ett tag innan det första urvalet börjar avgöras.
justcallmegus
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:51

Re: PIL inför HT08

Inlägg av justcallmegus »

!
Jag måste bara säga att jag är grymt glad/överraskad att jag var bland de bästa på provdelen!!
Hoppas att jag inte sabbar intervjun nu bara...
En vecka kvar!
julls
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 maj 2008, 21:17

Re: PIL inför HT08

Inlägg av julls »

justcallmegus skrev:!
Jag måste bara säga att jag är grymt glad/överraskad att jag var bland de bästa på provdelen!!
Hoppas att jag inte sabbar intervjun nu bara...
En vecka kvar!
Lycka till!! Jag hade min intervju i måndags :mrgreen:
Se till att vara på plats ganska tidigt, det är inte supersvårt att hitta, men en mental karta över området är inte helt fel. Och stress precis innan man ska komprimera sitt liv till 2x45 minuter är kanske inte det allra bästa. Om du läser mycket, speciellt på engelska, är det inte helt fel att på ett snyggt sätt mosa in det när (om) läraren/läkaren frågar om hur du ser på utbildningen/om du läser mycket böcker. Jag var smart nog att göra det, när jag senare satt på tåget hem kom jag tänka på att det var väldigt bra att jag gjort det, eftersom praktiskt taget hela 5 meters högen av kurslitteratur är på engelska. Annars...slappna av!!! De är ändå ganska snälla :wink:
Skriv svar