Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Jag har bott i Umeå i fem år nu. Jag skulle nog kunna säga att jag vantrivs med själva staden (dvs stadens uppbyggnad, naturen och vädret). Människorna är en helt annan sak dock. Har man klarat fem år här uppe tror jag man klarar sex år till. Jag vill egentligen till Uppsala men eftersom man då går miste om vännerna man fått här uppe kanske det skulle bli jobbigare att plugga där nere. Nya kontakter knyter man ju dock alltid. Men man vet aldrig.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Nils, du har skrivit att de som kompletterar efter den 15:e oktober endast kallas om någon avsäger sig sin intervjuplats? Innebär detta att jag, som ska komplettera min behörighet med betyg den 1:a december, inte kommer kallas om ingen avsäger sig sin intervjuplats, eller har jag misstolkat det?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Nils, du har skrivit att de som kompletterar efter den 15:e oktober endast kallas om någon avsäger sig sin intervjuplats? Innebär detta att jag, som ska komplettera min behörighet med betyg den 1:a december, inte kommer kallas om ingen avsäger sig sin intervjuplats, eller har jag misstolkat det?
Någon måste avsäga sig sin intervjuplats för att du, som gör en "sen komplettering", ska få en.
(du kan dock prova att höra med dem i förväg, i den händelse att denna regel kanske har ändrats på något sätt under de senaste åren - jag har inte kontrollerat dess tillstånd sedan jag fick kännedom om den)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Okej. Det var ju trist.

Jag var tvungen att dubbelkolla eftersom komplettering hade kunnat betyda komplettering av arbetsgivarintyg eller dylikt. Men jag antar att man inte kan komplettera dessa delar efter man skickat in ansökan.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Okej. Det var ju trist.

Jag var tvungen att dubbelkolla eftersom komplettering hade kunnat betyda komplettering av arbetsgivarintyg eller dylikt. Men jag antar att man inte kan komplettera dessa delar efter man skickat in ansökan.
Mig veterligen gäller det all komplettering.
Det specifika fall jag känner till gällde inte behörighetskomplettering utan betygskomplettering för att få +0,2 (vilket alltså gick men med väldigt kort varsel i slutändan).

Ett tips är f.ö. att ha introduktionsbrevet färdigskrivet innan den eventuella kallelsen kanske kommer så att det inte blir ett framstressat hafsverk.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Jag ställde frågan till Ingegerd Jernberg och fick följande tvetydiga svar:
Ingegerd Jernberg skrev:Hej, svar nja på din första fråga. Vi tar med allt vi hinnher fram till den dag vi kallar sökande till intervju. Detta datum vet vi inte i dag efterom detta beror på när vi får resultaten från högskoleprovet. Behöroighetskompletteringar som ska skickas till VHS har du 1 dec som slutdatum.
Hälsningar
Ingegerd
Min fråga:
empezar skrev:Hej!

Jag har läst att de som kompletterar efter sista ansökningsdatum endast blir kallade ifall någon annan avsäger sig sin intervjuplats? Innefattar detta även behörighetskompletteringar eller är det bara kompletteringar av sorten arbetslivserfarenhet och "MVG-bonuspoäng"?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av empezar »

Och nu fick jag detta mejlet:
Ingegerd Jernberg skrev:Här får du svar på dina frågor.
För mig räcker (senast 15 oktober)
1. Anmälan till särskilt urval,
2. betygskopior på att du är klar med Bi B, Fy B och Ke B (ger + 0,2)
3. arbetsgivarintyg som styrker 3 års arbetslivserfarenhet (ger + 0,1)
Jag behöver inte några "bevis" på din grundläggande behörighet. Detta är en förutsättning för att senare bli antagen och ska bara skickas till VHS. Om du inte hinner klart till den 1 december så blir du inte antagen även om du varit på intervju och är på "antagningsbar plas" i vår rangordningslista. Det är upp till de sökande att se till att VHS får alla kompletteringar i tid.
Du kommer att rangordnas/behandlas på samma sätt som övriga sökande även om du inte är klar med kompletteringarna för grundläggande behörighet när vi skickar ut kallelserna.
Hälsningar
Ingegerd
Du kan alltså ta bort det där om kompletteringar, eller förtydliga det så att det endast gäller just bonuspoängen (vilket egentligen inte helt stämmer eftersom man ju kan ha 2,0 på högskoleprovet och då spelar bonuspoäng ingen roll).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Du kan alltså ta bort det där om kompletteringar, eller förtydliga det så att det endast gäller just bonuspoängen (vilket egentligen inte helt stämmer eftersom man ju kan ha 2,0 på högskoleprovet och då spelar bonuspoäng ingen roll).
Ett förtydligande av paragrafen kommer att finnas med i nästa uppdatering som förhoppningsvis ska kunna komma inom några dagar.
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av judithstar »

när skickar de ut kallelser för intervju och hur vet man att de har behandlat ens alternativa ansökan?

jag har ju 1.8 plus 0.1 och har umeå som prio-2(kanske otaktiskt, men jag vill faktist helst gå i linköping) tror ni att det finns nån chans att jag blir kallad?

har bott utanför umeå ett år och tycker nog att det är lite långt norrut, men det är ju egentligen närmast hem eftersom jag bor i sundsvall(och man kan göra kanditatperioder här).
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Spekulationer: 2,9 i Umeå i vår?

Inlägg av judithstar »

enl ingegerd så har de bara kallat sökande med 1.9 i totalvärde som har umeå som prio-1, sen kanske de går ner till 2:a handsökande....

hon har dock ringt mig idag(när jag inte kunde svara-var på jobbet) återstår att se vad hon säger...
jag funderar på om det har med att stryka det jag har i 1:a hand(linköping).... vilket känns otaktiskt... jag kanske kommer in på 1.8 där... nåja... får väl se vad hon säger när jag pratar med henne...
Skriv svar