Umeå särskilda urval

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
sassan
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jun 2011, 17:07

Umeå särskilda urval

Inlägg av sassan »

Hej!
Jag har sökt till Umeås särskilda urval med intervjuer till hösten. Nu har jag fått en poäng (796) på studera.se och har hört att det går att räkna ut vilken plats man har i rankningen utifrån detta. Tänkte höra om någon vet hur man räknar ut detta eller om 796 är ett bra eller dåligt nummer? :)
addmoll89

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av addmoll89 »

Gäst

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Gäst »

Skulle du kunna berätta lite om hur det gick till? :glad:
sassa

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av sassa »

Tack för länken, vad glad jag blir!! Hoppas det stämmer :)

Ja absolut! Det var en heldag i Umeå som började med lite information och några som berättade lite om läkaryrket och vad just de jobbade med. Efter lunch var det intervjuer och mellan intervjuerna blev vi visade runt på campusområdet av tre elever som läst de första två åren på läkarlinjen. Det var två intervjuer, båda med en läkare som också undervisade där. Verkar som det var många som fick en snäll och en som var lite mer provocerande, men båda mina var jättetrevliga. De ställde frågor utifrån en levnadsbeskrivning man skickat in, frågade varför man ville bli läkare och många av de typiska frågor man kan tänka sig. Bra och dåliga egenskaper, om man jobbat inom vården, varför just du skulle passa som läkare, när du visat empati senast osv. Varje intervju var en dryg halvtimme och i alla fall mina var rätt avslappnade, man fick chansen att säga det man ville få sagt :)
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av DrAmirando »

Nils, tror du 750 räcker med tanke på att gruppen minskas?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Nils »

DrAmirando skrev:Nils, tror du 750 räcker med tanke på att gruppen minskas?
Kvoten har tidigare omfattat 50 % av Umeås platser.
Den krymper nu till 33 % av platserna, det vill säga en tredjedel av dess platser försvinner.
På höstterminer brukar gränsen för antagning i urval 1 gå runt plats 735 vilket motsvarar ansökande #65.
65 minus en tredjedel blir, med konservativ avrundning, 42 antagna eller placering 800-42=758.

De tre senaste höstterminerna har det andra urvalet inneburit en genomsnittlig reservplaceringsförflyttning på (6+14+3)/3 vilket, med konservativ avrundning, blir 7 reservplaceringar d.v.s ansökande #751.

Motsvarande för reservurvalet var (6+10+8)/3 eller 8 reservplaceringar, d.v.s. ansökande #743.

Med placeringsnummer #750 skulle jag alltså gissa att du kan bli antagen i reservurvalet. :glad:
(med liberal avrundning blir det istället i urval 2)
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av DrAmirando »

Tack så mycket Nils :smart: :tummarupp:
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av DrAmirando »

Det blev 754 i urval 1. Är reserv 3, borde kunna hoppas på andra urvalet va? :glad: :tur:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå särskilda urval

Inlägg av Nils »

Det ser verkligen bra ut, håller en tumme! :tummeupp:
Skriv svar