Umeå särskilt urval

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
zedela
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 apr 2011, 16:02

Umeå särskilt urval

Inlägg av zedela »

Kan man bli kallad med enbart 1,5 på HP? I teorin kan man ju ändå få 3,0 poäng totalt, vilket statistiskt sett leder till antagning. Men kanske man inte kalla folk med så "lågt".

Kommer nog inte hinna läsa upp mina betyg fram till sista kompletteringsdag...
Gäst

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av Gäst »

Fixar du +0,3 bonuspoäng så kan du möjligen bli kallad - gränsen har gått vid 1,8 de senaste två vårterminerna.
zedela
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 apr 2011, 16:02

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av zedela »

Ok, finns det någon statistik på hur stor andel av 1,8orna som kallas? Såg att det var 1,9 för HT10 iaf (enl. Umeå hemsida).
Gäst

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av Gäst »

http://läkarstudent.se/antagning.html#umea

vt10 var det 79%,
vt11 var det 13%.
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av DrAmirando »

Några här som sökt? Vore kul att veta, jag har iaf sökt :glad:
sojja
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 maj 2011, 20:31

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av sojja »

Hej. Jag är ny här på forumet och jag söker till läkarprogrammet för första gången till hösten. Skrev 1,7 på HP nu i april och har MVG i 4 av de ämnen man behöver. Jag gjorde PIL för ett par veckor sedan men det kändes verkligen som att det gick värdelöst så jag sätter nu hela mitt hopp till Umeås särskilda urval. Hur tror ni att chanserna att bli kallad till intervju nu i juni ser ut för en med 1,7+0,3? Jag läste någonstans (här eller på hpguiden) att kvoten minskar med omkring 35% till hösten så det borde ju göra att det blir betydligt mycket svårare att komma dit.
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av DrAmirando »

Jag söker med samma meriter och tror att chansen är ganska stor för intervju.
sojja
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 maj 2011, 20:31

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av sojja »

Ja, om de får in lika många ansökningar som de brukar få in under höstterminen så borde ju minskningen (om man hårddrar det) från 90 till 60 som kommer på intervju innebära att inga/väldigt få med 1,9 får komma på intervju och alla/de flesta med 2,0 får komma på intervju enligt statistik här på läkarstudent.se (dvs ca 30 pers med 1,9 blev tidigare kallade). Dock kommer ju antagligen de med lägst som kommer in komma in med lottning på 3,0 efter intervjun. Detta känns ju rätt surt med tanke på att vi i princip hade varit "garanterade" att komma in om vi fått 1,0 på intervjun innan de minskade urvalsgruppen. Tänker du som jag eller missar jag något? Någon som vet ungefär när de brukar skicka ut kallelse till intervju?
sojja
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 maj 2011, 20:31

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av sojja »

Jag kunde inte hålla mig så jag mailade och frågade. Fick som svar att "med det resultatet du har blir du kallad till intervju" :flinar: , vilket ju borde innebära att du också blir kallad DrAmirando! Kallelsen skulle skickas i början av juni skrev hon också. Vi lär ju ses i Umeå då!
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Umeå särskilt urval

Inlägg av DrAmirando »

Wow, nu är jag glad. ja vi ses! :glad: (Annars håller jag med dig om att det inte är säkert med att vi kommer in men nu ser vi det positiva och kör :glad:
Skriv svar