Med 22,4 i direktkvoten och 1,5 på HP, , hur är det möjligt?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Med 22,4 i direktkvoten och 1,5 på HP, , hur är det möjl

Inlägg av Nils »

Girre skrev:Nils, tror du man med säkerhet kan säga att man med 22.5+1.5 i direktgruppen kommer in någonstans i Sverige? Sorry om det är jobbigt att svara på såna här posts, men fan vad man nojar :velig:
Jag gjorde en uträkning här:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=709
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Re: Med 22,4 i direktkvoten och 1,5 på HP, , hur är det möjligt?

Inlägg av Veckan »

Efter kontakt med Studera.nu så är det löst. En SYO sade till mig att Matte E var en ny behörighetskurs för läkarlinjen, och i samma veva fick jag "bara" 22,4 i direktkvoten och tänkte , va fan! Jag var nästa 100% på att det var Matte D och efter kontakt med de så gick de genom mina dokument och såg att Matte E låg på ett separat samlat betygsdokument( betyget sattes innan jag stängde betyget). Efter en 15 min så kom hon fram till att jag hade MVG på allt förutom Matte E, och eftersom det var en meritkurs så gav den mig meritpoängen UTAN att sänka mitt snitt. Till er som träffar/snackar med Syo-konsulenterna i Linköping så lyssna inte på snacket om att Matte E är en behörighetskurs, det är en meritpoängskurs! De skrämde upp mig lite. Jag var taktiskt och fixade ett VG innan jag stängde,e annars hade det blivit en annan kvot som heter komp-kvoten. Ni kan det där säkert bättre än mig men vilken jävla röra det var.

Är du helt färdigutbildad Nils, och vad kan du ge för tips till en relativt berest 25åring som inte är "naturvetenskapare" utan lite åt det flummiga hållet.

Vad är viktigt att tänka på, finns det mycket vettigt folk över 25? Tänkte försöka undivka sådana som sprungit ut från gymnaiset och vill träffa folk med lite erfaranheter, vad är viktigt att tänka på, hur blir grupperingarna, finns det någon elitism? Jga är lite med jordnära och väldigt prestigelös efter alla år som vagabond, luffare undersköterska.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Med 22,4 i direktkvoten och 1,5 på HP, , hur är det möjligt?

Inlägg av Nils »

Veckan skrev:Är du helt färdigutbildad Nils, och vad kan du ge för tips till en relativt berest 25åring som inte är "naturvetenskapare" utan lite åt det flummiga hållet.

Vad är viktigt att tänka på, finns det mycket vettigt folk över 25? Tänkte försöka undivka sådana som sprungit ut från gymnaiset och vill träffa folk med lite erfaranheter, vad är viktigt att tänka på, hur blir grupperingarna, finns det någon elitism? Jga är lite med jordnära och väldigt prestigelös efter alla år som vagabond, luffare undersköterska.
Inte färdigutbildad ännu, bara cirka halvvägs.

Hur klasser fungerar socialt varierar från klass till klass och även beroende på lärosäte. I t.ex. Lund finns det en relativt stor andel "partynissar" och "kårmänniskor" (med viss överlappning mellan de två då studentkåren i Lund är rätt orienterad mot tillställningar där alkohol förtärs) medan Umeå lär ha störst andel idrotts- och kulturutövare.

Det brukar finnas en hyfsad andel studenter med en ålder över medianåldern (runt 23 år), inklusive några på 30+ och ibland rentav någon enstaka 40+. Klasserna brukar vara rätt blandade och du bör ha hyfsade chanser att hitta relativt likasinnade även om andelen "gymnasie-direktingar" blir större nu med det nya betygskvotsystemet.
Skriv svar